Przegląd Lotniczy – marzec 2008

Spis numeru:

Bio-akustyczne systemy płoszenia ptaków
[urządzenia lotniskowe / strona: 23 / autor: Artykuł sponsorowany]
Ptaki na lotnisku to problem poważny. Na dodatek swój rozum mają i z czasem coraz trudniej jest je przepłoszyć, gdyż szybko się uczą rozpoznawać system odstraszający od realnego zagrożenia. Artykuł o nowym, mobilnym i tanim urządzeniu, pozwalającym przechytrzyć i skutecznego odgonić od lotniska całe skrzydlate towarzystwo.

Wypożyczanie, podnajem statków powietrznych będących w umowie leasingu
[latanie samolotowe / strona: 29 / autor: Artykuł sponsorowany]
Okazuje się, że kiedy nasz samolot nabywamy w leasingu, powinniśmy się dwa razy zastanowić zanim go komuś wypożyczymy. Czytając marcowy PLAR ustrzeżesz się przed przykrymi konsekwencjami szczodrego dysponowania swoim statkiem powietrznym.

Tu kominy dochodzą do 6 m/s
[szybownictwo / strona: 46 / autor: R. Mordak]
Gdzie? Na Suwalszczyźnie! O urokach latania nad jej urokliwymi krajobrazami i serdeczności ludzi tworzących Aeroklub Suwalski opowiada szybowniczka Renata Mordak. Również kilka praktycznych informacji dla przylatujących do Suwałk pilotów.

Korporacyjny liniowiec
[latanie samolotowe / strona: 6 / autor: M. Setlak, M. Bulanda]
Pierwszy – kultowy już – Beechcraft King Air 200 w swojej najnowszej wersji GT jest już w Europie. Mało tego – jest w Polsce i lata na polskich znakach! A my jesteśmy pierwszą gazetą, która go dokładnie przestudiowała, obfotografowała w powietrzu i na ziemi i podaje na tacy swoim Czytelnikom. Czym się wyróżnia najnowsza wersja GT tego kultowego samolotu zbadał Michał Setlak, a jak się nią lata opowiada pilot Marcin Bulanda.

Mój jest ten kawałek pokładu
[latanie samolotowe / strona: 24 / autor: wywiad: K. Krawcewicz z P. Długiewicz]
Programy Profesjonalnie Zarządzanej Współwłasności Samolotów (PMSO) to zupełna nowość w Polsce. Aby wyjaśnić wątpliwości co do opłacalności i sensu tej formy finansowania własnego samolotu, Krzysztof Krawcewicz zasypał trudnymi pytaniami założyciela pierwszego w Polsce takiego programu Piotra Długiewicza.

Zrozumieć „marszałka” – cz.3
[latanie samolotowe / strona: 26 / autor: P. Czuban]
Z nami poradzisz sobie na każdym lotnisku. O tym jak kołując samolotem stosować się do komend marshallera pisaliśmy miesiąc temu. Tym razem sfotografowaliśmy i opatrzyliśmy praktycznym komentarzem polecenia dla pilotów śmigłowców.

Czytajmy uważnie przepisy
[latanie samolotowe / strona: 30 / autor: wywiad: K. Krawcewicz z T. Kądziołka]
Środowisko pilotów w Polsce zawrzało za sprawą „znikających z licencji” uprawnień podczas przedłużania w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego ich ważności. Z rozmowy Krzysztofa Krawcewicza z wiceprezesem ULC dowiemy się m.in. która wersja przepisów licencjonowania obowiązuje w Polsce i skąd ją wziąć pod jakimi warunkami pilot, który przedłużył uprawnienia na samolocie z załogą wieloosobową może z nich korzystać w operacjach jednoosobowych na małych samolotach i dlaczego no i wreszcie: kto ma rację w kwestii przedłużania uprawnień IFR – ULC czy autor listu z poprzedniego numeru.

Wygraj weekend z Cirrusem!
[latanie samolotowe / strona: 33 / autor: ]
Nie przegap tej okazji! Twoja podróż marzeń Cirrusem G3 GTS coraz bliżej. Na prace pierwszej edycji Konkursu Jubileuszowego PLAR czekamy już tylko do 15 marca. Marcowy numer PLAR to ostatnia okazja na wygranie.

Budowa po czesku
[latanie samolotowe / strona: 34 / autor: J. Skopiński]
Chcesz zbudować samolot? Zniechęca Cię polska sformalizowana procedura wykonania, dopuszczenia do lotu, a potem rejestracji, opisana w PLAR 1/08? Masz wybór: możesz całe przedsięwzięcie przeprowadzić pod nadzorem czeskiej LAA – swoim doświadczeniem dzieli się Daniel Alankiewicz.

Jak sprawnie komunikować się z FIS?
[latanie samolotowe / strona: 37 / autor: A. Szpak]
Jednym po naciśnięciu przycisku nadawania słowa więzną w gardle, a w głowie pojawia się pustka, drudzy przeciwnie – w potoku wymowy mówią oprócz tego, co potrzeba, również to, na co szkoda zajmować częstotliwości. Bądźmy profesjonalistami! Pierwszy z cyklu artykułów o praktyce stosowania frazeologii (tak polskiej jak i angielskiej), opartej na najnowszych światowych trendach i doświadczeniach która nieco już oddaliła się od wiedzy z pożółkłego podręcznika. Na ścieżki profesjonalizmu sprowadzi nas ekspert z drugiej strony radaru, znany z głosu w najbardziej obciążonym ruchem sektorze FIS w naszym kraju. „A że nauczyciel ładny i nie srogi” jak mówi poeta, nadrabiamy i ten feler, że radio to nie telewizja…

Między żurawiami
[latanie samolotowe / strona: 40 / autor: A. Wach]
O tym, że dwa dni podczas wizyty w USA spokojnie wystarczają aby podnieść swoje lotnicze umiejętności i przeszkolić się na wodnosamoloty, przekonuje nas wiceprezes AOPA Polska, Andrzej Wach. Okazuje się, że to egzotyczne uprawnienie, dla wielu polskich pilotów może być w zasięgu ręki. A różnic z lataniem lądowym jest sporo – zaczyna się od tego, że w czasie próby silnika, samolotu nie da się utrzymać na hamulcach, a potem już nic nie jest „normalne”. Ale bez obaw: trochę wprawy… i po co lotniska?

Ogonem NIE po glebie!
[latanie samolotowe / strona: 44 / autor: K. Iwankiewicz]
Co miesiąc w PLAR porady jak przez długie lata cieszyć się swoim samolotem w znakomitym stanie technicznym. Tym razem pochylamy się nad skutkami lekceważonych „przycierek” ogonem podczas startów i lądowań na samolotach z kółkiem przednim.

Uczta w Merlinowie
[latanie samolotowe / strona: 74 / autor: P. Bondaryk]
Dlaczego co roku w lipcu tysiące entuzjastów ściągają w okolice Cambridge do lotniska na co dzień nazywanego Duxford? W tym czasie bardziej adekwatną nazwą jest Merlinowo, a to za sprawą rozlegającego się zewsząd dźwięku silników Rolls Royce Merlin. Pokazy „Latających Legend” i panującą tam atmosferę opisuje Paweł Bondaryk.

Medialne mistrzostwa
[szybownictwo / strona: 50 / autor: A. Kisielewska-Staryszak]
Dzięki kamerom zamontowanym na szybowcach 400 mln ludzi mogło oglądać bezpośrednią relację z wyścigów szybowcowych II Mistrzostw Świata, które odbyły się w Nowej Zelandii. U nas możesz przeczytać o ich organizacji w artykule Anieli Kisielewskiej-Staryszak.

Dokąd na przelot?
[paralotniarstwo / strona: 54 / autor: K. Bułgakow]
Pierwszy z serii artykułów opisujących klasyczne miejsca do latania na paralotniach, świetnie nadające się dla pilotów z niewielkim przelotowym doświadczeniem. Tym razem wraz z Klaudią Bułgakow udajemy się do Włoch w rejon doliny rzeki Pieve.

Glajty, napędy i Luz
[paralotniarstwo / strona: 58 / autor: W. Pierzyński„Dynamit”]
Wojciech Pierzyński „Dynamit” przedstawia nam uroki latania paralotniowego nad hiszpańskim wybrzeżem Atlantyku Costa de la Luz.

Latanie a zdrowie
[medycyna / strona: 36 / autor: T. Setny]
Na pytania czytelników odpowiada lekarz orzecznik.

Naziemne laszowanie
[aktualności / strona: 16 / autor: M. Setlak]
Notatka o możliwości przeszkolenia na typ (odrzutowiec VLJ Eclipse 500) tylko przy pomocy symulatora.

Cabri G2 certyfikowany
[aktualności / strona: 16 / autor: M. Setlak]
Informacja o uzyskaniu certyfikatu EASA dla francuskiego dwumiejscowego śmigłowca Cabri G2

Najnowszy King Air C90 z certyfikatem
[aktualności / strona: 16 / autor: M. Setlak]
Notatka o uzyskaniu certyfikatu FAA dla modelu King Air C90GTi

Nowy Hawker
[aktualności / strona: 16 / autor: M. Setlak]
Firma Hawker Beechcraft uzyskała certyfikat FAA dla modelu Hawker 750. Samolot zabiera 8 pasażerów na odległość 3919 km

The Jet przeleci nad Oshkosh
[aktualności / strona: 17 / autor: M. Setlak]
Informacja o prawdopodobnej prezentacji w locie podczas Oshkosh odrzutowca The Jet firmy Cirrus

Zrób sobie Furio
[aktualności / strona: 17 / autor: M. Setlak]
Informacja o oblocie dwumiejscowego samolotu Furio przeznaczonego do akrobacji, który będzie sprzedawany w zestawach do samodzielnego montażu

Meridian w Polsce
[aktualności / strona: 17 / autor: M. Setlak]
Informacja o sprowadzeniu do Polski samolotu Piper PA-46-500TP. Samolot jest rozwojową wersją Pipera Malibu

W pięć godzin do Australii?
[aktualności / strona: 18 / autor: M. Setlak]
Notatka o projekcie hiperdźwiękowego samolotu A2 rozwijanym przez brytyjską firmę Reaction Engines

Pierwszy Kodiak już u klienta
[aktualności / strona: 18 / autor: M. Setlak]
Informacja o dostarczeniu pierwszych egzemplarzy samolotu Kodiak

Kolejny A-36
[aktualności / strona: 18 / autor: A. Rutkowski]
Notatka o wyprodukowaniu przez firmę Aeroprakt trzeciego egzemplarza dwusilnikowego samolotu A-36

Aeroklub Polski na Okęciu
[aktualności / strona: 18 / autor: M. Setlak]
Informacja o nowej siedzibie Aeroklubu Polskiego

Cessna Columbus
[aktualności / strona: 19 / autor: M. Setlak]
Informacja o decyzji firmy Cessna w sprawie uruchomienia programu nowego transkontynentalnego samolotu dyspozycyjnego

Ponad ograniczeniami
[aktualności / strona: 19 / autor: db]
Informacja o locie samolotu AN-2 z niepełnosprawnymi artystami Grupy Nowolipie

Najstarszy latający Boeing
[aktualności / strona: 20 / autor: ]
Notatka o oblocie odrestaurowanego pocztowego Boeinga 40C, który jest obecnie najstarszym Boeingiem na świecie

Super Cub z większym potencjałem
[aktualności / strona: 20 / autor: ]
Firma CubCrafters przebudowuje samolot PA-18 Super Cub w celu zwiększenia masy startowej i użytecznej

Medaliści nagrodzeni
[aktualności / strona: 20 / autor: E. Daszewska]
Informacja o spotkaniu medalistów Aeroklubu Polskiego oraz ich trenerów w Ministerstwie Sportu i Turystyki

Czym lata szef Boeinga?
[aktualności / strona: 21 / autor: A. Rutkowski]
Notatka o samolocie Sport Cub S2, który wybrał dla siebie prezes Boeing Commercial Aircraft- Scott Carson

Szybowiec na baterie
[aktualności / strona: 21 / autor: M. Setlak]
Informacja o oblocie szybowca Taurus Elektro z napędem elektrycznym, który firma Pipistrel zamierza w 2008 roku wprowadzić do produkcji

Manilla Open 2008
[aktualności / strona: 22 / autor: A. Rutkowski]
Informacja o wynikach rozegranych w Australii XC Manilla Open 2008

Savage – dla odważnych
[aktualności / strona: 22 / autor: A. Rutkowski]
Notatka o nowej paralotni firmy Savage

Zapasy Protect
[aktualności / strona: 22 / autor: A. Rutkowski]
Notatka o nowych spadochronach ratunkowych w ofercie firmy Swing Protect

Witamy w klubie!
[aktualności / strona: 22 / autor: ]
Zaproszenie do klubu „first solo”

Ankieta
[ / strona: 57 / autor: ]
Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród Czytelników

Stanowisko Urzędu Lotnictwa Cywilnego
[listy / strona: 66 / autor: B. Chwazik, Dyr. Dep. Personelu Lotniczego]
Polemika z listem opublikowanym w PLAR Nr 2/08 „O źródłach prawa lotniczego w ULC, czyli jak nas ograbiają z uprawnień!”

O Zespół Redakcyjny

Sprawdź też

Przegląd Lotniczy – wrzesień 2008

Spis numeru: WT-9 Dynamic – do szybkiej rekreacji[latanie samolotowe / strona: 6 / autor: Michał …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Obchody 80. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego w Muzeum Lotnictwa Polskiego