
We wrześniowym numerze Przeglądu Lotniczego polecamy:
Limy – historia wskrzeszona – należące do Fundacji Eskadra samoloty Lim-2 i SBLim-2 zachwycają publiczność na pokazach lotniczych. O tym jak przywrócono im stanu zdatności do lotu, ciekawą historię obu typów, a także ich szczegóły konstrukcyjne przedstawia Filip Modrzejewski ilustrując to wszystko efektownymi zdjęciami air-to-air.
Droga jest celem – Greenland Air Trophy to impreza dla pilotów odważnych i wytrwałych. Wśród jej organizatorów jest m.in. Sam Rutherford, pilot, który potrafił swoją pasją zainspirować własne dzieci do zrealizowania samotnych rajdów dookoła świata na lekkich samolotach turystycznych. W tegorocznym GAT wzięła udział załoga z Polski. Z relacji Piotra i Anny Waleckich dowiemy się, co motywuje ludzi by lecieć przez pół świata do małej osady Narsarsuaq.
Kręgów i lądowań – nigdy dość – tematykę budowania prawidłowych kręgów nadlotniskowych przybliża zarówno pilotom początkującym jak i tym bardziej zaawansowanym, chcącym poprawić swoją technikę latania instruktor z Aeroklubu Słupskiego Mikołaj Podolski.
Poza i spoza Schengen – latanie w strefie Schengen, szczególnie w UE jest proste. Co jednak, gdy mamy wylecieć poza granice tej strefy, lub przylecieć spoza niej? Filip Modrzejewski dzieli się doświadczeniem z latania „w obie strony”.
Głowa do góry, nie jesteś sam! – pierwsza od wielu lat próba zintegrowania krajowego środowiska motolotniarskiego miała miejsce w Płocku, gdzie odbył się ogólnokrajowy zlot motolotniowy. O tym jak ceną okazała się ta inicjatywa, z jakim spotkał się odzewem środowiska oraz jaka taktyka dominował podczas dyskusji i wykładów, które towarzyszyły rozegranym podczas zlotu zawodom motolotniowym pisze w swojej relacji Artur Caban.
Akrobacja na światowym poziomie – rozegrane w Toruniu 25. Mistrzostwa Świata w klasie Unlimited i 13. w klasie Advanced przyniosły polskim pilotom deszcz medali, ale też nie obyło się bez momentów dramatycznych, co opisuje w swoim artykule Krzysztof Krawcewicz.
Zabytkowe szybowce znów w Gliwicach – zapoczątkowany w 1999 r. Zlot Zabytkowych Szybowców powrócił po latach nieobecności w kalendarzu wydarzeń lotniczych. Piloci i właściciele szybowcowych oldtimerów mieli okazję nie tylko podziwiać te piękne konstrukcje, a również nimi latać po wzajemnym przeszkoleniu. Na zlot przybyły szybowce bardzo wielu typów, ale najbardziej imponujące było „fokarium”…
Gryźliny – piknik nie-prowincjonalny – relacja z pokazów lotniczych z udziałem pilotów polskich i litewskich, którego program zaskoczył nawet opisującego to wydarzenie weterana imprez lotniczych – Miłosza Rusieckiego.
Fiesta z zawodami – festiwal w Szczecinku sfotografowała z kosza balonu i zrelacjonowała Ewa Daszewska.
Latamy w szyku – czyli „w co się bawić” mając licencję? Wielkiej satysfakcji a i bardzo cennej umiejętności w praktyce lotniczej dostarcza szkolenie w lotach grupowych. Jak ono wygląda w Aeroklubie Warszawskim i jakie trzeba spełnić warunki żeby się na nie zakwalifikować opisuje Agnieszka Kowalik. Całość ilustrują zdjęcia air-to-air Daniela Puciłowskiego.
Katastrofa Li-2 pod Tczewem – Antoni Hochtaubel tropi niewyjaśnione lub utajnione katastrofy lotnicze PRL. Tym razem zajął się katastrofą Li-2 podczas lotu fotogrametrycznego w 1963 r., w trakcie badanie jej historii dotarł do nowych faktów, którymi dzieli się w swoim artykule.
100-lecie nocnego lotu – pierwszy w historii światowego szybownictwa nocny lot miał miejsce w Polsce równo sto lat temu. Wyczyn i sylwetkę jego bohatera, Wacława Ulassa, przypomina Katarzyna Ochabska.
Felietony:
- Jarosława Czaplickiego o tym jak cenna jest dobra, partnerska współpraca w kokpicie,
- Piotra Długiewicza o tym, dlaczego latanie w Stanach Zjednoczonych jest tak atrakcyjne dla pilota z Europy,
- Redaktora naczelnego Krzysztofa Krawcewicza o tym by nie tracić ani nie pozwolić sobie odebrać radości latania.
Zapraszamy do lektury!