Lockheed Martin F-16C Block 52+ z F-16 Tiger Demo Team Poland ze zbiornikami konforemnymi. fot. Günter Lohmeyer / Pixabay

Gwiazdy Air Show: F-16 Tiger Demo Team

W wrześniu 2015 roku narodziła się w Polsce wyjątkowa inicjatywa, która odmieniła postrzeganie pokazów lotniczych – podczas uroczystości związanych ze świętem 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w poznańskich Krzesinach, zadebiutował F-16 Tiger Demo Team Poland, zaskarbiając sobie serca publiczności.

Kpt. Robert Bluto Gałązka, doświadczony pilot i natowski mission commander z uprawnieniami do dowodzenia połączonymi oddziałami sił sojuszniczych, został pierwszym liderem zespołu oraz pilotem demonstracyjnym. Pozostali członkowie pierwszego składu teamu to: kpt. pil. Dominik Duda, por. pil. Wojciech Kieczur i por. pil. Michał Wachałowicz sprawują funkcję safety observer, ppor. pil. Kajetan Łapczuk – komentator, i st. chor. Tomasz Mroczkowski – kamerzysta.

W dniu 26 kwietnia 2023 roku, kpt. Maciej Slab Krakowian został nowym pilotem pokazowym. Przygotowywał go do tej roli mjr pil. Wojciech Ramrod Kieczur, który był dotychczas trzecim, po mjr. Robercie Gałązce i mjr. Dominiku Dudzie, pilotem demonstratorem Tiger Demo Team. Slab jest na co dzień pilotem-instruktorem F-16 w 31. BLT, ma za sobą misje w PKW Orlik oraz dyżury bojowe w kraju. Jest bardzo doświadczonym lotnikiem z nalotem 1300 godzin (1100 na F-16). Jako jeden z pierwszych polskich pilotów przeszkiolił się na F-35.

Podczas pokazów pilotowany przez Slaba F-16 zaprezentuje możliwości manewrowe samolotu, wykonując 14 minutowy pokaz na wysokości od 150 m do 2000 m przy prędkości dochodzącej do 1200km/h, podczas którego zaprezentuje wiele manewrów z wysokimi przeciążeniami dodatnimi i ujemnymi.

Piloci „F-16 Tiger Demo Team Poland” podczas pokazów korzystają zazwyczaj z samolotu Lockheed Martin F-16C Block 52+ ze zbiornikami konforemnymi – co już samo w sobie jest ewenementem w lataniu pokazowym – w kamuflażu inspirowanym pasami na tygrysim futrze. Malowanie samolotu wyraża indywidualność i siłę, nawiązując do cech charakterystycznych tygrysa i polskich pilotów.

Oficjalna strona zespołu F-16 Tiger Demo Team Poland

Oficjalna strona Air Show Radom 2023


Samolot wielozadaniowy F-16

Koncepcja stworzenia wszechstronnego lekkiego samolotu myśliwskiego, mogącego również w ograniczonym zakresie zwalczać cele naziemne, narodziła się w Stanach Zjednoczonych w pierwszej połowie lat 60. W 1965 roku rozpoczęły się dwa programy badawcze dotyczące przyszłego samolotu bojowego: program myśliwca przewagi powietrznej (FX) oraz programu lekkiego myśliwca dziennego Advanced Day Fighter (ADF), który w późniejszych latach przekształcił się w kultowy F-16. Dnia 6 stycznia 1972 roku Departament Obrony wysłał zaproszenie do składania ofert (RFP) do ośmiu wiodących firm lotniczych: Boeing, General Dynamics, Grumman, Fairchild, Lockheed, LTV, McDonnell Douglas i Rockwell. Z pięciu firm, które odpowiedziały, 13 kwietnia 1972 r. General Dynamics i Northrop otrzymały kontrakty na budowę prototypów do przyszłych prób porównawczych. Zwycięska propozycja General Dynamics – XF-16 – rozpoczęła historię jednego z najsłynniejszych samolotów bojowych.

Prototyp XF-16 został oblatany w 1974 roku, co zapoczątkowało bogatą i różnorodną linię wersji tej maszyny. Niektóre z nich pozostały na etapie testów, a inne weszły do produkcji seryjnej, świadcząc o wszechstronności i ewolucji tego modelu. Do tych wersji należą m.in.: YF-16 A/B, F-16CCV, F-16A i F-16B Full Scale Development, F-16B-2, F-16C, F-16D, F-16E, F-16F, F-16ADF, F-16N, TF-16N, RF-16C/F-16R, FS-X, F-16/79, F-16/101, F-16AFTI, NF-16A AFTI, F-16XL A/B SCAMP, F-16I, NF-16D (VISTA), NF-16D MATV, F-16ES oraz F-16X.

Od momentu wprowadzenia do służby w 1974 roku, F-16 zdobył sobie uznanie na całym świecie. Polskie Siły Powietrzne dołączyły do użytkowników tego modelu w 2006 roku, wprowadzając do swojej floty 48 samolotów F-16, w tym 36 jednomiejscowych F-16C Block52+ oraz 12 dwumiejscowych F-16D Block52+. Ich obecność znacząco wzmocniła zdolności obronne Polski, umożliwiając elastyczną reakcję na zmienną sytuację geopolityczną.

Najważniejsze dane taktyczno – techniczne F-16 C/D Block 52+:

  • długość: 15,06 m,
  • rozpiętość: 9,96 m,
  • wysokość: 4,9 m
  • masa własna: 8 573 kg,
  • maksymalna masa startowa: 19 187 kg,
  • napęd: Pratt & Whitney F100-PW-229 o ciągu 129,4 kN z dopalaniem.
  • prędkość maksymalna: ok. 2,05 Ma,
  • prędkość wznoszenia: 310 m/s,
  • zasięg do przebazowania ze zbiornikami konforemnymi: ok. 5 000 km.,
  • okres eksploatacji: 8 tys. godzin w powietrzu.

Na pylonie podkadłubowym możliwe jest przenoszenie zbiornika paliwa o pojemności 1135 litrów, na węzłach podskrzydłowych zbiorników o pojemności 1400 lub 2270 litrów.

Najistotniejsze elementy wyposażenia polskiego F-16:

  • wielofunkcyjny radar AN/APG-68(V)9,
  • zasobnik obserwacyjno – celowniczy AN/AAQ-33 SNIPER XR służący do wykrywania, identyfikacji, obserwacji celów naziemnych i powietrznych oraz naprowadzania uzbrojenia, kierowanego laserowo na cele naziemne,
  • zasobniki rozpoznania obrazowego (DB-110) firmy Goodrich,
  • hełmy zintegrowane z systemem celowania nahełmowego JHMCS,
  • symulator misji, eskadrowe urządzenia treningowe, symulatory procedur naziemnych,
  • zbiorniki konforemne,
  • zintegrowany system walki radioelektronicznej AIDEWS, którego elementami są: odbiornik wykrywający, analizujący i wypracowujący na podstawie parametrów wykrytego promieniowania radiolokacyjnego sygnały zakłócające, nadajniki sygnałów zakłócających, wyrzutnik pułapek i flar ALE-47.

Uzbrojenie:

  • działko M61A1 20 mm.
  • naprowadzane radiolokacyjnie rakiety powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120C-5 (AMRAAM),
  • rakiety bliskiego zasięgu z głowicą samonaprowadzającą na podczerwień AIM-9X Super Sidewinder,
  • rakiety kierowane na podczerwień IR powietrze-ziemia AGM-65G2 Maverick,
  • bomby kierowane serii JDAM (Joint Direct Attack Munition) naprowadzane za pomocą systemu GPS, INS,
  • bomby Paveway II i III naprowadzane laserowo,
  • zasobniki szybujące dużego zasięgu AGM-154C JSOW (Joint Standoff Weapon) – GPS, INS;
  • bomby Mk82 (227 kg),
  • bomby Mk84 (907 kg),
  • pakiety instalacyjne do bomb Mk82 i Mk84 – do przekształcenia w bomby kierowane przez GPS i INS: GBU-31(V)1/B, GBU-38/B, JDAM,
  • pakiety instalacyjne do bomb Mk82 i Mk84 – do przekształcenia w bomby kierowane laserowo: GBU-12E/B i GBU-24 Paveway II i III,
  • bomby szkolne BDU-33,

Łączna masa uzbrojenia podwieszanego może wynosić do 9942 kg.


O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

XXV Międzynarodowy Zlot Przyjaciół Lotnictwa 2024. fot. Marek Chmiel

Mazury Air Show 2024 – list otwarty Prezesa AKJ

Tegoroczna edycja Mazury AirShow nawiązuje do wieloletniej tradycji spotkań środowiska lotniczego na należącym do Aeroklubu …

2 komentarze

  1. This project is brilliant! It’s clear that you know how to intrigue the reader. Floating between your posts, photos and videos, I was almost ready to start my own blog (well, almost… HaHa!). Well done.
    I really like what you have to say and, moreover, how you convey it. This is too cool!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

100-lecie L.O.P.P