Zespół Akrobacyjny Orlik reprezentuje Polskie Siły Powietrzne na arenie krajowej i międzynarodowej od 25 lat. Od początku istnienia grupa wykonała kilkaset pokazów na ponad stu różnych imprezach lotniczych.
Pomysł powołania zespołu powstał w 1998 r. w związku z zaproszeniem polskiego lotnictwa wojskowego do udziału w pokazach lotniczych Air Tatoo w Fairford w Anglii. Nazwa zespołu wywodzi się od samolotów PZL-130 Orlik, na których wykonywał lotu od początku istnienia.
Początkowo w skład zespołu wchodziło 5 samolotów, od 2001 – siedem. W tym też roku wydzielono Zespół jako osobną eskadrę w 2. Ośrodku Szkolenia Lotniczego w Radomiu. Dwa lata później w skład zespołu wchodziło już 9 maszyn PZL-130 TC-1 Orlik, dzięki czemu ZA Orlik dołączył do elitarnego grona zespołów pokazowych latających w tak dużym składzie. Pod koniec 2005 roku władze wojskowe zdecydowały zawiesić działalność zespołu. Do tego czasu wziął on udział w 49 pokazach lotniczych, w tym 20 za granicą.
W połowie 2007 wznowiono działalność zespołu w nowym składzie 7 samolotów (5 maszyn PZL-130 TC-1 Orlik oraz 2 PZL-130 TC-II Orlik). Dowódcą został ppłk pil. Arkadiusz Leśniewski.
Od roku 2013 cały zespół wykonuje pokazy na samolotach PZL-130 TC-II Orlik. Obecnie piloci zespołu rekrutują się z instruktorów wykonujących loty w 42 Bazie Lotnictwa Szkolnego, selekcji oraz doboru kandydatów dokonuje lider we współpracy z pozostałymi członkami zespołu.
Aktualny skład ZA Orlik:
- kapitan Michał Jabłoński (lider)
- kapitan Oskar Wrona (prawe skrzydło)
- kapitan Jakub Krych (drugie prawe skrzydło)
- kapitan Tomasz Litwinek (lewe skrzydło)
- porucznik Adrian Iberle (drugie lewe skrzydło)
- kapitan Eryk Parzyszek (zamykający)
- podpułkownik Michał Anielak (solista)
Oficjalna strona Zespółu Akrobacyjnego Orlik
Oficjalna strona Air Show Radom 2023
PZL-130 TC-II Orlik jest jednosilnikowym, dwumiejscowym samolotem polskiej konstrukcji zaprojektowanym do szkolenia pilotów wojskowych o właściwościach lotno-pilotażowych maksymalnie zbliżonych do bojowych samolotów odrzutowych. Płatowiec o konstrukcji całkowicie metalowej z chowanym podwoziem w układzie dolnopłata z kabiną tandemową wyposażonym jest silnik turbośmigłowy z automatycznie przestawianym śmigłem. Orlik jest wyposażony w fotel katapultowy Martin Baker Mk. PL11B pozwalający na bezpieczne opuszczenie samolotu na H=0m przy prędkości V=110km/h.
Dane techniczne:
Długość: | 9,30 m |
Rozpiętość: | 10 m |
Wysokość: | 3,53 m |
Dopuszczalne przeciążenia: | +6g/-3g |
Awionika: | ILS, VOR, NDB, GPS Garmin 500W, transponder, 2x radio VHF |
Silnik: | Pratt&Whitney Canada PT6A-25C |
Moc: | 760 KM |
Pojemność zbiorników paliwa: | 560 l |
Masa startowa: | 2700 kg |
Prędkość maksymalna: | 480 km/h |
Prędkość minimalna: | 133 km/h (w konfiguracji do lądowania) |
Zasięg operacyjny: | ok. 900km |
































