Zespół Akrobacyjny Orlik - Mazury Air Show 2022. fot. Marek Chmiel

Gwiazdy Air Show: Zespół Akrobacyjny Orlik

Zespół Akrobacyjny Orlik reprezentuje Polskie Siły Powietrzne na arenie krajowej i międzynarodowej od 25 lat. Od początku istnienia grupa wykonała kilkaset pokazów na ponad stu różnych imprezach lotniczych.

Pomysł powołania zespołu powstał w 1998 r. w związku z zaproszeniem polskiego lotnictwa wojskowego do udziału w pokazach lotniczych Air Tatoo w Fairford w Anglii. Nazwa zespołu wywodzi się od samolotów PZL-130 Orlik, na których wykonywał lotu od początku istnienia.

Początkowo w skład zespołu wchodziło 5 samolotów, od 2001 – siedem. W tym też roku wydzielono Zespół jako osobną eskadrę w 2. Ośrodku Szkolenia Lotniczego w Radomiu. Dwa lata później w skład zespołu wchodziło już 9 maszyn PZL-130 TC-1 Orlik, dzięki czemu ZA Orlik dołączył do elitarnego grona zespołów pokazowych latających w tak dużym składzie. Pod koniec 2005 roku władze wojskowe zdecydowały zawiesić działalność zespołu. Do tego czasu wziął on udział w 49 pokazach lotniczych, w tym 20 za granicą.

W połowie 2007 wznowiono działalność zespołu w nowym składzie 7 samolotów (5 maszyn PZL-130 TC-1 Orlik oraz 2 PZL-130 TC-II Orlik). Dowódcą został ppłk pil. Arkadiusz Leśniewski.

Od roku 2013 cały zespół wykonuje pokazy na samolotach PZL-130 TC-II Orlik. Obecnie piloci zespołu rekrutują się z instruktorów wykonujących loty w 42 Bazie Lotnictwa Szkolnego, selekcji oraz doboru kandydatów dokonuje lider we współpracy z pozostałymi członkami zespołu.

Aktualny skład ZA Orlik:

  • kapitan Michał Jabłoński (lider)
  • kapitan Oskar Wrona (prawe skrzydło)
  • kapitan Jakub Krych (drugie prawe skrzydło)
  • kapitan Tomasz Litwinek (lewe skrzydło)
  • porucznik Adrian Iberle (drugie lewe skrzydło)
  • kapitan Eryk Parzyszek (zamykający)
  • podpułkownik Michał Anielak (solista)

Oficjalna strona Zespółu Akrobacyjnego Orlik

Oficjalna strona Air Show Radom 2023


PZL-130 TC-II Orlik jest jednosilnikowym, dwumiejscowym samolotem polskiej konstrukcji zaprojektowanym do szkolenia pilotów wojskowych o właściwościach lotno-pilotażowych maksymalnie zbliżonych do bojowych samolotów odrzutowych. Płatowiec o konstrukcji całkowicie metalowej z chowanym podwoziem w układzie dolnopłata z kabiną tandemową wyposażonym jest silnik turbośmigłowy z automatycznie przestawianym śmigłem. Orlik jest wyposażony w fotel katapultowy Martin Baker Mk. PL11B pozwalający na bezpieczne opuszczenie samolotu na H=0m przy prędkości V=110km/h.

Dane techniczne:

Długość:9,30 m
Rozpiętość:10 m
Wysokość:3,53 m
Dopuszczalne przeciążenia:+6g/-3g
Awionika:ILS, VOR, NDB, GPS Garmin 500W, transponder, 2x radio VHF
Silnik:Pratt&Whitney Canada PT6A-25C
Moc:760 KM
Pojemność zbiorników paliwa:560 l
Masa startowa:2700 kg
Prędkość maksymalna:480 km/h
Prędkość minimalna:133 km/h (w konfiguracji do lądowania)
Zasięg operacyjny:ok. 900km

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa – Modlin. fot. Modlin Airport

Koniec sporu lotniska Warszawa-Modlin z Erbudem

Wykonawca części lotniczej lotniska w Modlinie – firma Erbud po 9 latach sporu sądowego zawarła …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

100-lecie L.O.P.P