eSTOL Electra EL-2 Goldfinch. fot. Electra

Hybrydowo-elektryczny eSTOL Electra EL-2 Goldfinch

Firma Electra.aero Inc. poinformowała o pomyślnym wykonaniu z regionalnego lotniska Manassas w Wirginii pierwszych lotów testowych hybrydowo-elektrycznego, ultrakrótkiego samolotu Electra EL-2 Goldfinch eSTOL.

W trakcie trwającego 23 minut lotu Goldfinch osiągnął wysokość 300 metrów i pokonał dystans około 80 km. Dwumiejscowy demonstrator technologii, w którym zastosowano pokładowy turbogenerator do wytwarzania energii jest wyposażony w 8. silników elektrycznych, usytuowanych tak, aby strumień zaśmigłowy przyczyniał się do znacznego zwiększenia siły nośnej skrzydeł oraz bardzo krótkie starty i lądowania, przy jednoczesnym radykalnym zmniejszeniu hałasu i emisji w porównaniu z konwencjonalnymi samolotami i śmigłowcami. Zasilanie hybrydowo-elektryczne zapewnia duże zasięgi bez konieczności stosowania naziemnych stacji ładowania.

Cody Allee, pilot Goldfincha, przy samolocie. fot. Electra
Cody Allee, pilot Goldfincha, przy samolocie. fot. Electra

Goldfinch pilotowane przez Cody’ego Allee, wykonał w pełni elektryczny lot testowy 11 listopada i lot hybrydowo-elektryczny 19 listopada, oba z regionalnego lotniska Manassas w Wirginii. Nie możemy się doczekać dalszego poszerzania zakresu tego samolotu i zademonstrowania pełnych możliwości technologii Electry” – powiedział wiceprezes i dyrektor generalny Electry, JP Stewart.

Electra opracuje równolegle prototyp dziewięciomiejscowego pełnowymiarowego, przedprodukcyjnego samolotu eSTOL na rynki komercyjne i rządowe, która może startować i lądować na 15. metrach pasa i latać z prędkością 300 km/h na dystansie do 800 km. w ramach wcześniej ogłoszonego strategicznego partnerstwa w zakresie finansowania o wartości do 85 milionów dolarów w ramach programu AFWERX Agility Prime Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. Certyfikacja i wejście do służby komercyjnej zgodnie z przepisami FAA część 23 planowane są na rok 2028.

„Celem Electry jest wypełnienie luki w podróżach lotniczych na dystanse od 50 do 500 mil, w przypadku których większość podróży odbywa się obecnie samochodem. Kluczem do oszczędzania czasu jest działanie blisko, co oznacza ciche wchodzenie i wychodzenie z małych przestrzeni bezpiecznie, a jednocześnie wystarczająco szybko, aby pokonywać duże odległości. Electra będzie w stanie zabrać Cię ze centrum Manhattanu nie tylko na lotnisko Kennedy’ego, ale do Waszyngtonu. Zapewni usługi lotnicze tysiącom społeczności, w których podróżowanie samolotem nie jest obecnie praktyczną ani niedostępną opcją. Otwiera także nowe, ogromne możliwości dla logistyki ładunków na średnich dystansach.” – powiedział założyciel i dyrektor generalny Electry, John Langford.

Produkt eSTOL firmy Electra cieszy się dużym zainteresowaniem rynku, firma posiada obecnie zamówienia przedsprzedażowe od ponad 30 klientów na ponad 1700 samolotów, o łącznej wartości przekraczającej 6 miliardów dolarów.

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

Archer Midnight. Fot: Archer Aviation

Archer Aviation otrzymało certyfikat FAA Part 145

Archer Aviation, amerykańska firma zajmującą się projektowaniem i produkcją eVTOLi z siedzibą w Santa Clara …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Obchody 80. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego w Muzeum Lotnictwa Polskiego