Firma Electra.aero Inc. poinformowała o pomyślnym wykonaniu z regionalnego lotniska Manassas w Wirginii pierwszych lotów testowych hybrydowo-elektrycznego, ultrakrótkiego samolotu Electra EL-2 Goldfinch eSTOL.
W trakcie trwającego 23 minut lotu Goldfinch osiągnął wysokość 300 metrów i pokonał dystans około 80 km. Dwumiejscowy demonstrator technologii, w którym zastosowano pokładowy turbogenerator do wytwarzania energii jest wyposażony w 8. silników elektrycznych, usytuowanych tak, aby strumień zaśmigłowy przyczyniał się do znacznego zwiększenia siły nośnej skrzydeł oraz bardzo krótkie starty i lądowania, przy jednoczesnym radykalnym zmniejszeniu hałasu i emisji w porównaniu z konwencjonalnymi samolotami i śmigłowcami. Zasilanie hybrydowo-elektryczne zapewnia duże zasięgi bez konieczności stosowania naziemnych stacji ładowania.
„Goldfinch pilotowane przez Cody’ego Allee, wykonał w pełni elektryczny lot testowy 11 listopada i lot hybrydowo-elektryczny 19 listopada, oba z regionalnego lotniska Manassas w Wirginii. Nie możemy się doczekać dalszego poszerzania zakresu tego samolotu i zademonstrowania pełnych możliwości technologii Electry” – powiedział wiceprezes i dyrektor generalny Electry, JP Stewart.
Electra opracuje równolegle prototyp dziewięciomiejscowego pełnowymiarowego, przedprodukcyjnego samolotu eSTOL na rynki komercyjne i rządowe, która może startować i lądować na 15. metrach pasa i latać z prędkością 300 km/h na dystansie do 800 km. w ramach wcześniej ogłoszonego strategicznego partnerstwa w zakresie finansowania o wartości do 85 milionów dolarów w ramach programu AFWERX Agility Prime Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. Certyfikacja i wejście do służby komercyjnej zgodnie z przepisami FAA część 23 planowane są na rok 2028.
„Celem Electry jest wypełnienie luki w podróżach lotniczych na dystanse od 50 do 500 mil, w przypadku których większość podróży odbywa się obecnie samochodem. Kluczem do oszczędzania czasu jest działanie blisko, co oznacza ciche wchodzenie i wychodzenie z małych przestrzeni bezpiecznie, a jednocześnie wystarczająco szybko, aby pokonywać duże odległości. Electra będzie w stanie zabrać Cię ze centrum Manhattanu nie tylko na lotnisko Kennedy’ego, ale do Waszyngtonu. Zapewni usługi lotnicze tysiącom społeczności, w których podróżowanie samolotem nie jest obecnie praktyczną ani niedostępną opcją. Otwiera także nowe, ogromne możliwości dla logistyki ładunków na średnich dystansach.” – powiedział założyciel i dyrektor generalny Electry, John Langford.
Produkt eSTOL firmy Electra cieszy się dużym zainteresowaniem rynku, firma posiada obecnie zamówienia przedsprzedażowe od ponad 30 klientów na ponad 1700 samolotów, o łącznej wartości przekraczającej 6 miliardów dolarów.