ARES został zaprojektowany tak, aby móc zawierać szybko rekonfigurowalne „moduły ładunku misji”, oferując elastyczność wykonywania różnych misji oraz zmniejszając powierzchnię i koszty logistyczne. fot. Piasecki

UAS VTOL ARES na wodór

Piasecki Aircraft Corporation wraz z Air Force Research Laboratory (AFRL) otrzymał kontrakt o wartości 37 milionów dolarów na opracowanie bezzałogowego systemu powietrznego (UAS) o właściwościach VTOL.

Pojazd demonstracyjny ARES (Aerial Reconfigurable Embedded System) to modułowy, wielozadaniowy samolot VTOL, który może pracować, jako platforma bezzałogowa lub z opcjonalnym modułem załogowym. UAS będzie wyposażony w powstający przy współpracy z Honeywel potrójny system sterowania fly-by-wire sterujący pracą unikalnego sytemu odchylanego płata z kanałem wentylatora, która umożliwi płynne przejście między zawisem a lotem do przodu. Napęd UAS zasilany jest z wodorowych ogniw paliwowych z membraną do wymiany protonów o wysokiej temperaturze (HTPEM) przy opracowaniem i wdrożeniem których Piasecki współpracuje z ZeroAvia.

ARES został zaprojektowany z myślą o lądowiskach o niewielkiej powierzchni np. pokładów statków, ma także zapewnić wsparcie bojowe i logistyczne dla misji C4I i ISR w złożonym terenie. Ładunek użyteczny przenoszony jest w rekonfigurowanych modułach transportowo-zadaniowych.

Przedstawiciel firmy Piasecki powiedział, że dalsze finansowanie od Sił Powietrznych i Armii Stanów Zjednoczonych umożliwi rozpoczęcie prób w locie do końca 2023 roku.

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

Próby EH216-S przeprowadzono w Jiulong Lake Park w Kantonie i Luogang Central Park w Hefei. fot. EHang

EHang EH216-S przeszedł testy komercyjne

Chińska firma zajmująca się technologią lotnictwa autonomicznego EHang ogłosiła 2.01 br. rozpoczęcie komercyjnych testów w …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

100-lecie L.O.P.P