Układ napędowy ma kluczowe znaczenie dla osiągów Joby eVTOL. Fot: Joby Aviation

FAA zatwierdziła plan certyfikacji napędu Joby

Joby Aviation Inc., firma opracowująca elektryczne taksówki powietrzne do komercyjnych przewozów pasażerskich, ogłosiła, że Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) zaakceptowała plan certyfikacji układu napędowego jej eVTOLa Joby przeznaczonego do przewozu pilota i czterech pasażerów z prędkością do 300 km/h.

Proces certyfikacji typu FAA to rygorystyczny przegląd projektu, produkcji i osiągów nowego typu statku powietrznego, wymagający od firmy składającej wniosek wykazania, że każdy aspekt jej statku powietrznego spełnia obowiązujące przepisy bezpieczeństwa. Zaakceptowany plan certyfikacji obejmuje m.in. gondole napędów, elektryczny zespół napędowy, śmigła, sterowanie zmiennym skokiem ich łopat i powiązane okablowanie elektryczne.

 „Mamy teraz zatwierdzoną ścieżkę w ramach naszego programu certyfikacji dla wszystkich systemów konstrukcyjnych, mechanicznych i elektrycznych naszych samolotów. To przygotowuje grunt dla naszego zespołu do podążania tą ścieżką z dobrze zdefiniowanym podejściem do testów i analiz ich wyników. Nadal będziemy przewodzić branży w kierunku certyfikacji elektrycznych taksówek powietrznych przez FAA” – powiedział Didier Papadopoulos, prezes ds. samolotów OEM w Joby.

Po zaakceptowaniu wszystkich planów certyfikacji, Joby zbliża się do zakończenia trzeciego z pięciu etapów procesu certyfikacji typu i skupił się na czwartym etapie, obejmującym szczegółowe testy i analizy podzespołów samolotu i systemy.

Joby otrzymało niedawno od FAA certyfikat obsługi technicznej PART 145, umożliwiający firmie wykonywanie wybranych czynności konserwacyjnych na samolotach i stanowiący kolejny kluczowy krok na drodze do komercjalizacji usług elektrycznych taksówek powietrznych Joby.

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

Odys Aviation Laila Cargo. fot. Odys Aviation

Odys Aviation Laila UAV – dron jako prototyp samolotu

Odys Aviation pracuje nad wprowadzeniem na rynek bezzałogowego statku powietrznego (UAV) o nazwie Laila, przeznaczonego …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

100-lecie L.O.P.P