Sirius Aviation, szwajcarski start-up kierowany przez urodzonego na Ukrainie Aleksieja Popowa, zaprezentował 17 stycznia 2024 r. swoją koncepcję hybrydowego eVTOL napędzanego wodorem Sirius Jet. Według konstruktora Sirius Jet będzie w stanie uzyskać certyfikat w ciągu 18 miesięcy.
Tym, co odróżnia tę koncepcję eVTOL od innych graczy w coraz bardziej zatłoczonej przestrzeni eVTOL, jest technologia napędu. Sirius Aviation zrezygnowało z akumulatorów używanych przez większość swoich konkurentów i zamiast tego zdecydowało się na wodorowo-elektryczny układ napędowy. Kolejną unikalną cechą Sirius Jet jest spadochron awaryjny, który aktywuje się w przypadku awarii statku powietrznego i zapewnia miękkie lądowanie całemu samolotowi i jego pasażerom. Jest to funkcja, którą posiadają niektóre lekkie samoloty, takie jak Cirrus, ale odbiegająca od standardu w przestrzeni zaawansowanej mobilności powietrznej.
Sirius Jet będzie dostępny w dwóch wersjach: Sirius Business Jet, mogący przewieźć trzy osoby na dystansie do 1850 km oraz Sirius Millenium Jet, mogący przewieźć do pięciu osób na dystansie 1050 km.
„Zaczęliśmy od najważniejszego (przypis redakcji: układ napędowy) i dodaliśmy do niego kolejne elementy. Do całej reszty używamy gotowych technologii.”
– powiedział Aleksiej Popov