Fot. Archer Aviation Inc.

Korea stawia na eVTOL

Rząd Korei Południowej postawił sobie za cel komercjalizację miejskiej mobilności powietrznej w kraju do połowy lat dwudziestych XXI wieku, a w celu wsparcia tego celu Ministerstwo Ziemi, Infrastruktury i Transportu (MOLIT) organizuje K-UAM Grand Challenge, czyli wspólną publiczno-prywatną demonstrację samolotów eVTOL mającą na celu zbudowanie poparcia społecznego dla projektu.

Archer Aviation Inc. i KakaoMobility, koreańska firma planująca świadczenie usług przewozów na aplikację za pomocą eVTOl-i, podpisały umowę o partnerstwie w celu wspólnego udziału jeszcze w tym roku w K-UAM Grand Challenge, programie koreańskiego Ministerstwa Infrastruktury i Transportu. Umowa obejmuje zakup przez KakaoMobility 50 Midnight eVTOL firmy Archer o wartości ok. 250 mln USD, w tym płatności pierwszej raty w wysokości 7 mln USD w br, przed dostawą pierwszych Mignightów.

KakaoMobility planuje oferować loty elektryczną taksówką powietrzną ponad 30 milionom zarejestrowanych użytkowników w aplikacji mobilnej Kakao T już od 2026 roku. KakaoMobility i Archer przewidują uruchomienie usługi w Seulu, jednym z najbardziej zatłoczonych miast na świecie, gdzie przeciętny dojeżdżający do pracy spędza prawie 90 minut dziennie w korkach.

„Nasze partnerstwo z Archer to krok naprzód w zakresie mobilności miejskiej. Nie możemy się doczekać debiutu samolotu Archer Midnight Aircraft na K-UAM Grand Challenge w 2024 r. jako zobowiązania do przekształcenia codziennych dojazdów do pracy dla milionów użytkowników Kakao T. Wizja jest jasna – skróć godziny tracone w korkach i podnieś poziom codziennych podróży dzięki usłudze elektrycznych taksówek powietrznych, w której wykorzystano samoloty Archer Midnight” – Christopher SungWook Chang, starszy wiceprezes KakaoMobility.

Uzupełniające się mocne strony konsorcjum dają mu możliwość współpracy w celu zbudowania kompleksowego podejścia do integracji całkowicie elektrycznych taksówek powietrznych z krajobrazem miejskiego transportu Korei Południowej. Zaczynając od K-UAM Grand Challenge, firmy zamierzają pokazać, w jaki sposób samoloty eVTOL mogą przekształcić codzienne dojazdy do pracy w Korei. Współpraca będzie również koncentrować się na budowaniu najlepszej w swojej klasie infrastruktury, w tym wertiportów i systemów zarządzania ruchem lotniczym, aby zapewnić bezpieczne i wydajne operacje.

„Archer rozszerza swoją międzynarodową strategię startu na Koreę Południową dzięki temu przełomowemu partnerstwu między Archer Aviation i KakaoMobility. Wspólnie jesteśmy zobowiązani do zrewolucjonizowania transportu dzięki samolotom eVTOL Archer, wprowadzając przyszłość czystszych, szybszych i bardziej wydajnych podróży między i w obrębie miast koreańskich”. Dyrektor ds. handlowych Archer, Nikhil Goel

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

Sirius Jet eVTOL napędzany wodorem. fot. Sirius Aviation

Sirius Jet – bezogonowiec na wodór

Sirius Aviation, szwajcarski start-up kierowany przez urodzonego na Ukrainie Aleksieja Popowa, zaprezentował 17 stycznia 2024 …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Lotniczy świat w miniaturze – KONKURS MODELARSKI 2024