Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II (82-648) z 354 FS w drodze do 309 AMARG Davis Monthan AFB. frot. USAF

US AF rozpoczyna wycofywanie floty A-10 Thunderbolt II

Po prawie 50 latach służby samolot Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II, znany również jako „Warthog” przechodzi na emeryturę. Jako pierwsze wycofywane będą samoloty z 354 FS stacjonującego w bazie sił powietrznych Davis-Monthan.

Pierwszy A-10 Thunderbolt II (82-648) został oficjalnie wycofany ze służby w 354 Dywizjonie Myśliwskiego (354 FS) wchodzącym w skład 355. Skrzydła Myśliwskiego (335 FW) z bazy sił powietrznych Davis – Monthan AFB w Arizonie i przebazowany do 309. Grupy ds. Konserwacji i Regeneracji Lotnictwa i Kosmonautyki (AMARG), potocznie zwanej Boneyard, znajdującej się również w Davis-Monthan AFB w celu długoterminowego przechowywania.

355. Skrzydło wycofuje z eksploatacji swoją flotę samolotów A-10, w związku z tym, że Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych skupiają się na modernizacji i pozyskiwaniu samolotów lepiej przystosowanych do operacji w konkurencyjnych warunkach. Piloci i mechanicy z Davis-Monthan przejdą do nowych ról w USAF, gdy A-10 ustąpią miejsca nowszym platformom, takim jak F-35 Lightning II.

Zaprojektowany przez Fairchild Republic w latach 70. XX wieku, A-10 został stworzony do misji bliskiego wsparcia powietrznego i zyskał status legendy dzięki swojej zdolności do zapewniania precyzyjnej siły ognia w celu wsparcia sił lądowych. Odegrał kluczową rolę w misjach, począwszy od operacji Pustynna Burza po wojny w Afganistanie i Iraku podczas tak zwanej globalnej wojny z terroryzmem, zdobywając uznanie za swoją wytrzymałość i skuteczność na polu bitwy.

 „Samolot jest wyjątkowy pod względem różnorodnych możliwości wspierania naszego zespołu naziemnego nie tylko precyzyjną amunicją z dużej odległości, jak to robimy na Bliskim Wschodzie, ale także z precyzją skalpela przy użyciu działa GAU-8 pod dowództwem w najtrudniejszych warunkach, jakie można sobie wyobrazić” – skomentował pułkownik Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych Razvan Radoescu, dowódca 355. Grupy Operacyjnej USAF.

W miarę stopniowego wycofywania floty A-10 w ciągu najbliższych trzech do pięciu lat baza sił powietrznych Davis-Monthan przejdzie okres przejściowy związany ze zmianami zadań i przeznaczenia stacjonujących w niej jednostek lotniczych, przygotowywane są m.in. plany rozszerzenia ich możliwości w obszarach takich jak akcje ratownicze.

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

Uszkodzenia kadłuba Boeinga 737 MAX 9 linii Alaska Airlines (lot 1282). fot. NTSB

Wszystkie 737 MAX 9 pozostaną uziemione na dłużej

Samoloty Boeing 737 MAX 9 pozostaną uziemione na dłużej, niż początkowo sądzono. FAA nakazała zmianę …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

100-lecie L.O.P.P