Samoloty

EcoPulse wykonał pierwszy lot z napędem hybrydowo-elektrycznym

EcoPulse podczas swojego pierwszego lotu 29 listopada 2023 r.

EcoPulse, opracowany wspólnie przez firmy Daher, Safran i Airbus demonstrator samolotu z napędem hybrydowo-elektrycznym lotnictwa, pomyślnie przeszedł swój pierwszy test w locie w trybie hybrydowo-elektrycznym. Demonstrator leciał z włączonymi e-śmigłami, zasilanymi energią z akumulatorów i turbogeneratora. EcoPulse wystartował z lotniska Tarbes (Francja) 29.XI br o godzinie 10:32 czasu środkowoeuropejskiego, podczas …

Przeczytaj więcej »

Samolot VTOL bez przestawialnych wirników

Odys Aviation Regional Airliner. fot. Odys Aviation

Amerykański strat-up Odys Aviation z Long Beach w Kalifornii poinformował o ukończeniu projektu koncepcyjnego i rozpoczęciu montaż prototypu tego, co firma proponuje jako nowy typ regionalnego samolotu pasażerskiego. Oczekuje się, że samolot napędzany wyłącznie energią elektryczną z akumulatorów będzie miał zasięg 300 km, który może wzrosnąć do 1200 km w …

Przeczytaj więcej »

Pierwszy lot transatlantycki G600 w 100% na SAF

Pierwszy lot transatlantycki Gulfstream G600 w na 100% SAF. fot Gulfstream

Gulfstream Aerospace Corp. ogłosiła pomyślne zakończenie pierwszego na świecie lotu transatlantyckiego przy użyciu w 100% zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). Zakończony 19 listopada, trwający 6h 56 min. lot z siedziby firmy w Savannah na lotnisko Farnborough w Anglii, odbył się na samolocie Gulfstream G600 z silnikami Pratt & Whitney PW815GA. SAF …

Przeczytaj więcej »

Wilgami w trasę!

Trzy samoloty PZL 104 Wilga, które na co dzień stacjonują w Lesznie, ostatnie trzy dni spędziły “w trasie”, a to za sprawą rajdu zorganizowanego przez ich właścicieli.  Sześciu pilotów: Michał Adamczak, Michał Wróblewski, Adam Zielnica, Szymon Rawecki, Łukasz Pawlak i Bogdan Grobelny postanowiło przez trzy dni oblecieć pół Polski, odwiedzić …

Przeczytaj więcej »

Epic E1000 GX zasili flotę Avantto

Epic Aircraft E1000 GX. fot. Epic Aircraft

Firma Epic Aircraft (USA) ogłosiła na targach LABACE 2023 zawarcie umowy na zakup 34 samolotów turbośmigłowych Epic E1000 GX przez brazylijskiego operatora usług przewozowych door-to-door Avantto. Epic Aircraft E1000 GX który wykonał lot z siedziby firmy w Bend w stanie Oregon, USA na targi LABACE 2023 na lotnisku Congonhas w …

Przeczytaj więcej »

Nowe śmigło dla Super Cuba

Nowe śmigło Sensenich Propeller dla Super Cuba. fot. Sensenich

Firma Sensenich Propeller, która rozpoczęła swoją działalność na początku lat 30. XX wieku od drewnianych śmigieł dla samolotów GA, otrzymała dodatkowy certyfikat typu (STC) na instalację swojego wykonanego z włókna węglowego śmigła C82BGF optymalizowanego na potrzeby STOL w samolocie Piper Super Cub. STC dla dwułopatowego, regulowanego na ziemi śmigła obejmuje …

Przeczytaj więcej »

Kodiak 100 z pięciołopatowym Hartzellem

fot. Daher

Firma Daher dostarczyła Oddziałowi Lotniczemu Służbie Leśnej stanu Północna Karolina Kodiaka 100 wyposażonego w kompozytowe pięciołopatowe śmigło Hartzell Propeller, który stał się tym samym pierwszym operatorem tego samolotu z nowym śmigłem. „Ponieważ motto Północnej Karoliny brzmi: „Pierwszy w locie”, jest niezwykle właściwe, aby stanowa służba leśna była pierwszym operatorem najnowszej …

Przeczytaj więcej »

McCauley C780 dla B300 z certyfikatem FAA

fot. Textron Aviation

Wysokowydajne śmigło McCauley Propeller Systems C780 dla samolotów Beechcraft King Air B300 zostało certyfikowane przez FAA. Czterołopatowe śmigło o średnicy 2,67 m jest wykonane z aluminium i waży 78 kg, co zapewnia operatorom B300 oszczędność masy o ponad 22 kg, lepsze osiągi podczas startu i wznoszenia oraz redukcję hałasu w …

Przeczytaj więcej »

Udany debiut Extry 330SX

fot. Extra Aircraft

Jednomiejscowa Extra 330SC zdominowała międzynarodowe zawody akrobacyjne na ponad dekadę. Jej wyprodukowany przez Extra Aircraft następca – Extra 330SX wykonał swój dziewiczy lot 6 czerwca br. fot. Extra Aircraft Jednomiejscowy 330SX ma kratownicowy stalowy kadłub, skrzydła i ogon z włókna węglowego, silnik Lycoming AEIO-580 o mocy 315 koni mechanicznych, śmigło …

Przeczytaj więcej »

T-7A Red Hawk następcą T-38 Talon

T-7A Red Hawk Engineering and Manufacturing Development First Flight, St. Louis Lambert International Airport - St. Louis, MO. MSF23-030 Series. fot. Boeing

Boeing T-7A Red Hawk, za którego sterami zasiadł pilot z 416 Eskadry Testowej USAF wraz z głównym pilotem testowym producenta, odbył 28.06 br swój pierwszy lot testowy w Siłach Powietrznych USA , w ramach programu inżynierii i rozwoju produkcji (EMD). Red Hawk jest wynikiem partnerstwa między Boeingiem a szwedzkim producentem …

Przeczytaj więcej »
100-lecie L.O.P.P