Samoloty

Udany debiut Extry 330SX

fot. Extra Aircraft

Jednomiejscowa Extra 330SC zdominowała międzynarodowe zawody akrobacyjne na ponad dekadę. Jej wyprodukowany przez Extra Aircraft następca – Extra 330SX wykonał swój dziewiczy lot 6 czerwca br. fot. Extra Aircraft Jednomiejscowy 330SX ma kratownicowy stalowy kadłub, skrzydła i ogon z włókna węglowego, silnik Lycoming AEIO-580 o mocy 315 koni mechanicznych, śmigło …

Przeczytaj więcej »

T-7A Red Hawk następcą T-38 Talon

T-7A Red Hawk Engineering and Manufacturing Development First Flight, St. Louis Lambert International Airport - St. Louis, MO. MSF23-030 Series. fot. Boeing

Boeing T-7A Red Hawk, za którego sterami zasiadł pilot z 416 Eskadry Testowej USAF wraz z głównym pilotem testowym producenta, odbył 28.06 br swój pierwszy lot testowy w Siłach Powietrznych USA , w ramach programu inżynierii i rozwoju produkcji (EMD). Red Hawk jest wynikiem partnerstwa między Boeingiem a szwedzkim producentem …

Przeczytaj więcej »

Backcountry Black Ops dla Kitfoxów

Amortyzatory Acme Black Ops staną się standardowym wyposażeniem Kitfoxa STi. fot.: Kitfox Aircraft

Kitfox Aircraft wprowadza nowe rozwiązania podwozia o nazwie Black Ops powstałe w wyniku współpracy z Acme Aerofab. Black Ops zawiera wewnętrznie resorowany system tłumienia, oddzielający elementy sprężynujące od elementów tłumiących, co oznacza, że utrata azotu lub oleju w amortyzatorach nie uczyniłaby podwozia niezdatnym do użytku, gdyż nie wpłynie to krytycznie …

Przeczytaj więcej »

ANA ujawnia swojego nowego Pokemona

Boeing 777-300ER „Eevee Jet NH”. fot.: All Nippon Airways

Linie All Nippon Airways (ANA) ujawniły, który z Pokémon będzie bohaterem kolejnego malowania okolicznościowego stworzonego we współpracy z Pokémon Air Adventures. 31.08 br. do latającego od początku roku Boeinga 787-9 „Pikachu Jet NH” dołączy Boeinga 777-300ER „Eevee Jet NH” i będzie przedstawiał Eevee, postać podobną do królika mogącą przyjmować różne …

Przeczytaj więcej »

Daher zatankował samoloty pokazowe SAF

Wydzierżawione przez firmę Daher od swoich klientów samoloty Kodiak 100 i TBM 960 podczas Paris Air Show zostały zatankowane SAF. fot.: Daher

Wydzierżawione przez firmę Daher od swoich klientów samoloty Kodiak 100 i TBM 960 w celu prezentacji statycznej podczas Paris Air Show zostały zatankowane do lotów powrotnych mieszanką składującą się z klasycznego Jet A i dostępnego na lotnisku Le Bourget paliwa SAF. SAF dla lotniska Le Bourget dostarczany przez francuskie zakłady …

Przeczytaj więcej »

Honeywell Aspire 350 dla Falconów

Dassault Falcon F6X. fot.: Dassault

Dassault Aviation podczas Paris Air Show podpisał umowę z firmą Honeywell, w wyniku której flota prywatnych odrzutowców Dassault Falcon ma korzystać z systemu łączności satelitarnej Aspire 350. „Utrzymywanie łączności ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i wydajności lotów i jesteśmy dumni, że firma Dassault wybrała Aspire 350 do swojej floty najlepszych …

Przeczytaj więcej »

Elixir „dobry na wszystko”: SAF lub H2…

fot. Elixir Aircraft

Podczas Paris Air Show firma Elixir Aircraft zaprezentowała prototyp swojego nowego „zielonego” samolotu, który ma być zasilany zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF) lub wodorem. Spełniający normy EASA CS-23 Elixir, którego jednostką napędowa ma być wielopaliwowy silnik TurboTech PT90.fot. Elixir Aircraft Projekt jest oparty o sprzedawany już płatowiec napędzanego silnikiem Rotax 912iS …

Przeczytaj więcej »

De Havilland Twin Otter 300 powraca

De Havilland Twin Otter 300-C. fot.: De Havilland Canada

Po 35-letniej przerwie De Havilland Canada ponownie uruchamia produkcję DHC-6 Twin Otter 300, w odpowiedzią na zapotrzebowanie na lżejszy samolot użytkowy o większej ładowności niż obecny Twin Otter 400. Nowy Twin Otter Classic 300-G został zaprezentowany 19.06 na Le Bourget. Jedna z możliwych konfiguracji kabiny DHC-6 Twin Otter Classic 300-G.fot.: …

Przeczytaj więcej »

Paryski debiut VoltAero Cassio 330

VoltAero Cassio 330. fot.: AIN/David McIntosh

Francuski start-up VoltAero zaprezentował na Paris Airshow pełnowymiarowy prototyp hybrydowo-elektrycznego samolotu Cassio 330. Cassio 330, który można skonfigurować z czterema lub pięcioma siedzeniami, będzie pierwszym z trzech hybrydowo-elektrycznych samolotów, które VoltAero zamierza produkować do zastosowań cargo, taksówek powietrznych i medevac. Loty testowe mają rozpocząć się jeszcze w tym roku. Drugi …

Przeczytaj więcej »

Akrobacyjny Swift Aircraft napędzany wodorem

fot. Swift Aircraft

Firma Swift, producent nowego brytyjskiego lekkiego samolotu akrobacyjnego Swift, wybrał firmę GKN Aerospace do współpracy przy opracowaniu jego wersji napędzanej wodorem. Swift ma szansę stać się pierwszym brytyjskim samolotem do szkolenia podstawowego (EFT) opracowanym od ponad czterech dekad. Kompozytowy samolot ma eliptyczne skrzydła, dzięki którym nawiązuje swoją sylwetką do sławnych …

Przeczytaj więcej »
Stanisław Prauss i jego konstrukcje