EcoPulse podczas swojego pierwszego lotu 29 listopada 2023 r.

Pierwszy lot EcoPulse z napędem hybrydowo-elektrycznym

EcoPulse, opracowany wspólnie przez firmy Daher, Safran i Airbus demonstrator samolotu z napędem hybrydowo-elektrycznym lotnictwa, pomyślnie przeszedł swój pierwszy test w locie w trybie hybrydowo-elektrycznym. Demonstrator leciał z włączonymi e-śmigłami, zasilanymi energią z akumulatorów i turbogeneratora.

EcoPulse wystartował z lotniska Tarbes (Francja) 29.XI br o godzinie 10:32 czasu środkowoeuropejskiego, podczas lotu załoga uruchomiła wszystkie sześć zespołów e-śmigieł i sprawdziła poprawność działania komputera sterującego lotem demonstratora, zestawu akumulatorów wysokiego napięcia, rozproszonego napędu elektrycznego oraz hybrydowego turbogeneratora. Lot testowy trwał około 100 minut. Pierwszy lot hybrydowy EcoPulse jest zwieńczeniem szeroko zakrojonych testów naziemnych i 10 godzin testów w locie samolotu z nieaktywną instalacją elektryczną.

Modyfikacje samolotu TBM firmy Daher na potrzeby demonstratora EcoPulse obejmują komputer sterujący lotem i specjalny ekran (widoczny na środku pulpitu pokładowego) do monitorowania i sterowania sześcioma zintegrowanymi elektrycznymi sterami strumieniowymi (lub e-śmigłami) zamontowanymi na skrzydłach, wysokowydajnym pakiet akumulatorów napięciowych i hybrydowy elektryczny turbogenerator. fot. Daher
Modyfikacje samolotu TBM firmy Daher na potrzeby demonstratora EcoPulse obejmują komputer sterujący lotem i specjalny ekran (widoczny na środku pulpitu pokładowego) do monitorowania i sterowania sześcioma e-śmigłami zamontowanymi na skrzydłach, wysokowydajnym pakiet akumulatorów napięciowych i hybrydowy elektryczny turbogenerator. fot. Daher

„Potwierdziliśmy dzisiaj, że ten przełomowy układ napędowy działa w locie, co toruje drogę dla bardziej zrównoważonego lotnictwa. Wnioski wyciągnięte z nadchodzących testów w locie zostaną uwzględnione w naszym planie działania w zakresie technologii i wzmocnią naszą pozycję lidera w przyszłych całkowicie elektrycznych i hybrydowo-elektrycznych systemach napędowych” – powiedział Eric Dalbiès, wiceprezes wykonawczy firmy Safran ds. strategii i dyrektor ds. technologii.

Trzy z sześciu zintegrowanych e-śmigieł zamontowanych na skrzydłach podczas pierwszego lotu samolotu w trybie hybrydowo-elektrycznym. Duża liczba znaczników powierzchniowych na skrzydłach umożliwia wizualizację przepływu powietrza. fot. Daher
Trzy z sześciu zintegrowanych e-śmigieł zamontowanych na skrzydłach podczas pierwszego lotu samolotu w trybie hybrydowo-elektrycznym. Duża liczba znaczników powierzchniowych na skrzydłach umożliwia wizualizację przepływu powietrza. fot. Daher

Oparty na płatowcu Daher TBM, EcoPulse jest wyposażony w sześć zintegrowanych silników elektrycznych i odrzutowych nazywanych również e-śmigiełami (dostarczanych przez firmę Safran), rozmieszczonych wzdłuż skrzydeł. Jest to układ napędowy integrujący dwa źródła zasilania: turbogenerator, czyli generator elektryczny napędzany turbiną gazową oraz pakiet akumulatorów o dużej gęstości energii (dostarczony przez Airbus) przekazujących energię do silników elektrycznych zasilających śmigła. Sercem tej architektury jest moduł dystrybucji i prostownika zasilania (PDRU), odpowiedzialny za ochronę sieci wysokiego napięcia i dystrybucję dostępnej energii elektrycznej, a także wiązki przewodów wysokiego napięcia (oba dostarczone przez firmę Safran). Zestaw akumulatorów zaprojektowany przez Airbusa ma napięcie znamionowe 800 V prądu stałego i może dostarczyć do 350 kilowatów mocy. Przy projektowaniu i budowie EcoPulse korzystano również z wiedzy specjalistycznej inżynierów z Airbusa w zakresie integracji aerodynamicznej i akustycznej. Airbus opracował także komputer sterowania lotem, umożliwiający manewrowanie samolotem przy użyciu e-śmigieł i ich synchronizację w celu wspierania przyszłych zaleceń akustycznych samolotów.

 „To kamień milowy dla naszej branży i jesteśmy dumni, że mogliśmy zasilić pierwszy lot demonstratora EcoPulse naszymi nowymi systemami akumulatorów. Aby zmniejszyć emisję dwutlenku węgla z lotnictwa, czy to w przypadku lekkich samolotów, zaawansowanej mobilności powietrznej, czy dużych samolotów hybrydowo-elektrycznych, konieczne będą akumulatory o dużej gęstości energii. Projekty takie jak EcoPulse mają kluczowe znaczenie dla przyspieszenia postępu w lotach elektrycznych i hybrydowych oraz stanowią kamień węgielny naszego celu, jakim jest dekarbonizacja całego przemysłu lotniczego i kosmicznego” – powiedziała Sabine Klauke, dyrektor techniczny Airbusa.

Zaprezentowany podczas Salonu Lotniczego w Paryżu w 2019 r. EcoPulse to jeden z najważniejszych wspólnych projektów w Europie w dziedzinie dekarbonizacji lotnictwa. Projekt jest wspierany przez CORAC (Francuska Rada ds. Badań nad Lotnictwem Cywilnym) i współfinansowany przez DGAC (francuski Urząd Lotnictwa Cywilnego) za pośrednictwem France Relance (plan naprawy gospodarki francuskiego rządu) i NextGeneration EU. Celem demonstratora jest ocena korzyści operacyjnych wynikających z integracji rozproszonego napędu hybrydowo-elektrycznego, ze szczególnym naciskiem na emisję CO2 i redukcję poziomu hałasu. Ta przełomowa architektura napędu umożliwia wykorzystanie jednego niezależnego źródła energii elektrycznej do zasilania kilku silników elektrycznych rozmieszczonych w całym samolocie.

„Program testów EcoPulse dostarczy Daherowi bezcennych danych na temat skuteczności technologii pokładowych, w tym napędu rozproszonego, akumulatorów wysokiego napięcia i napędu hybrydowo-elektrycznego” – skomentował Pascal Laguerre, dyrektor ds. technologii w Daher.

EcoPulse zostanie zaprezentowany podczas Green Aero Days organizowanych w Pau (Francja) w dniach 6-7 grudnia 2023 r.

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

Samoloty Daher Kodiak i TBM. fot. Daher

Daher ogłosił wyniki sprzedaży za rok 2023

Daher poinformował o dostarczeniu łącznie 74 samolotów jednosilnikowych samolotów turbośmigłowych TBM (56 TBM 960 i …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Stanisław Prauss i jego konstrukcje