X-59 fot: Skunk Works

NASA i Lockheed Martin wspólnie zaprezentowały X-59

NASA wraz z Lockheed Martin w należącym do firmy zakładzie Skunk Works w Palmdale w Kalifornii 12 stycznia 2024 r. oficjalnie zaprezentowały cichym naddźwiękowy samolot X-59. Powstały w ramach programu Quesst X-59 ma posłużyć do zebrania niezbędnych danych w celu skłonienia do ponownej oceny przepisów ograniczających komercyjne loty naddźwiękowe nad lądem.

Mierzący ponad 30 m długości i zaledwie 9 m rozpiętości X-59 ma cienki, zwężający się dziób, który stanowi prawie jedną trzecią jego długości, zaprojektowany w celu rozpraszania fal uderzeniowych i minimalizowania gromu dźwiękowego. Kokpit, umieszczony niemal w połowie długości samolotu, nie ma okna skierowanego do przodu, zamiast niego zastosowano eXternal Vision System, rozwiązanie obejmujące kamery o wysokiej rozdzielczości i monitor 4K w kokpicie. Silnik jest zamontowany na grzbiecie kadłuba, a jego gładki spód został zaprojektowany tak, aby zapobiegać gromadzeniu się fal uderzeniowych. Obecnie X-59 jest szykowany do serii prób uruchamiania silników i testów kołowania w ramach przygotowań do inauguracyjnego lotu X-59.

Od pół wieku zarówno Stany Zjednoczone, jak i inne kraje nakładały zakazy przekraczania prędkości dźwięku w bezpośredniej bliskości terenów zurbanizowanych ze względu na oddziaływanie gromów dźwiękowych na mieszkańców. Konstruktorzy zakładają, że X-59 wykorzystuje innowacyjną konstrukcję, kształt i technologie osiągnie prędkość około 1,4 Macha wytwarzając „bardziej stonowany dźwięk”, rozwiązując tym samym problemy związane z hałasem wytwarzanym przez pasażerskie samoloty ponaddźwiękowe.

„NASA udostępni dane i technologię, które wygenerujemy podczas tej jedynej w swoim rodzaju misji, organom regulacyjnym i przemysłowi. Demonstrując możliwość cichych komercyjnych podróży naddźwiękowych drogą powietrzną, staramy się otworzyć nowe rynki komercyjne dla amerykańskich firm i zapewnić korzyści podróżnym na całym świecie.”

– powiedział Bob Pearce, zastępca administratora ds. badań aeronautycznych w siedzibie NASA w Waszyngtonie.

Po kompleksowych testach w locie przeprowadzonych przez NASA samolot będzie latał nad różnymi miastami w USA, starannie wybranymi w celu zebrania kluczowych danych na temat profilu akustycznego X-59 i jego słyszalności dla społeczeństwa. NASA planuje udostępnić te dane organom regulacyjnym, takim jak Federalna Administracja Lotnicza (FAA) i międzynarodowe władze lotnicze.

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

Uszkodzenia kadłuba Boeinga 737 MAX 9 linii Alaska Airlines (lot 1282). fot. NTSB

Wszystkie 737 MAX 9 pozostaną uziemione na dłużej

Samoloty Boeing 737 MAX 9 pozostaną uziemione na dłużej, niż początkowo sądzono. FAA nakazała zmianę …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

100-lecie L.O.P.P