Surf Air Mobility planuje modyfikację samolotów Cessna Grand Caravans za pomocą elektrycznych i hybrydowo-elektrycznych układów napędowych. Fot.: Surf Air Mobility

Surf Air Mobility elektryfikuje Cessny Caravan

Surf Air Mobility, regionalna firma zajmująca się mobilnością lotniczą, która wyposaża samoloty Cessna Grand Caravan w elektryczne lub hybrydowo-elektryczne układy napędowe, podpisała 4.01 br. umowy na dostawę swojej technologii dwóm operatorom lotniczym w Kenii. Obie firmy, Safarilink i Yellow Wings, zgodziły się zainstalować zastrzeżony układ napędowy SAM po uzyskaniu certyfikatu FAA, który ma zostać wydany w 2026 r..

Surf Air Mobility jest w trakcie opracowywania dodatkowych certyfikatów typu dla hybrydowej i całkowicie elektrycznej wersji swojej Cessny Caravan. Celem firmy jest zmniejszenie kosztów operacyjnych o 50% przy 100-procentowym spadku emisji gazów cieplarnianych w przypadku modeli w pełni elektrycznych. SAM ma wyłączną umowę z firmą-matką Cessny, Textron Aviation, na elektryfikację Grand Caravan, co czyni go wyłącznym dostawcą elektrycznych i hybrydowo-elektrycznych układów napędowych dla tego modelu firmy Textron Aviation.

„Modernizacja Cessny Caravan za pomocą naszych zelektryfikowanych układów napędowych otwiera nowe możliwości. Wierzymy, że wraz ze zmianą ekonomii podróży lotniczych Safarilink i Yellow Wings mogą ulepszyć obecne usługi, uruchomić nowe opłacalne trasy i zmniejszyć wpływ na środowisko.”

– powiedział Fred Reid, globalny dyrektor ds. rozwoju biznesu w Surf Air Mobility.

Obie firmy, Safarilink i Yellow Wings, chcą, aby już w 2027 r. ich Cessny były w pełni elektryczne.

Caravan to niesamowity samolot, w którym możemy rozwijać nasz zelektryfikowany układ napędowy i wierzymy, że operacje Safarilink i Yellow Wings doskonale nadają się do zademonstrowania zalet naszej technologii. Wierzymy, że Afryka znajduje się w czołówce regionalnej mobilności lotniczej.”

– powiedział Stan Little, dyrektor generalny SAM

Safarilink łączy regularne loty krajowe z lokalizacjami w Kenii i Tanzanii, korzystając z floty 12 samolotów, w tym ośmiu Cessna 208B. Wykonuje ponad 30 lotów dziennie do 18 miejsc docelowych.

„Wdrożenie technologii elektrycznego układu napędowego Surf Air Mobility pomoże nam zmniejszyć hałas i zminimalizować wpływ naszych lotów na klimat.”

– powiedział Alex Avedi, dyrektor generalny Safarilink

Flota Yellow Wings składa się z dwóch samolotów 208B i dwóch 208B EX. Operator lotniczy obsługuje ponad 500 lotnisk w Afryce Wschodniej.

 „Głęboko wierzymy w alternatywny napęd w podróżach lotniczych. Zawsze byliśmy liderem we wdrażaniu nowych systemów i innowacji. Kenia, w której wytwarzana jest energia w 91% bezemisyjna, jest idealnym krajem do przewodzenia temu ruchowi.”

– stwierdził Christian Strebel, dyrektor generalny Yellow Wings.

Umowy z dwiema kenijskimi firmami to najnowszy krok w globalnym dążeniu SAM do wprowadzenia na rynek samolotów elektrycznych na dużą skalę. Celem firmy jest wykorzystanie zmodyfikowanej Cessny Caravan do połączenia portów lotniczych w celu zapewnienia zrównoważonych, bezpośrednich usług na krótkich dystansach, szczególnie w Ameryce Północnej. Firma twierdzi, że samolot będzie „natychmiast gotowy do użytku” na ponad 5000 lotniskach użytku publicznego w USA, a w przypadku modeli hybrydowo-elektrycznych nie będzie wymagana instalacja systemu ładowania.

W październiku 2022 roku firma podpisała umowę o wartości 450 milionów dolarów z Jetstream Aviation Capital, największym na świecie leasingodawcą samolotów skupiającym się wyłącznie na komercyjnych regionalnych samolotach i silnikach turbośmigłowych. W ciągu sześciu lat SAM będzie mógł kupować nowe i używane Cessny Caravan i Pilatus PC-12, a także zawierać umowy kupna-sprzedaży lub osobne wiążące umowy leasingu na każdy samolot. Tymczasem leasingodawca z Miami planuje zakup aż 250 zespołów napędowych. W listopadzie SAM zgodził się zelektryfikować Cessny Caravan w istniejącej flocie Azul, flagowego przewoźnika Brazylii i największej linii lotniczej. Azul eksploatuje 27 samolotów 208B obsługujących 80 miejsc docelowych w Brazylii.

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

Samoloty Daher Kodiak i TBM. fot. Daher

Daher ogłosił wyniki sprzedaży za rok 2023

Daher poinformował o dostarczeniu łącznie 74 samolotów jednosilnikowych samolotów turbośmigłowych TBM (56 TBM 960 i …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

100-lecie L.O.P.P