Dassault Aviation podczas Paris Air Show podpisał umowę z firmą Honeywell, w wyniku której flota prywatnych odrzutowców Dassault Falcon ma korzystać z systemu łączności satelitarnej Aspire 350. „Utrzymywanie łączności ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i wydajności lotów i jesteśmy dumni, że firma Dassault wybrała Aspire 350 do swojej floty najlepszych …
Przeczytaj więcej »Elixir „dobry na wszystko”: SAF lub H2…
Podczas Paris Air Show firma Elixir Aircraft zaprezentowała prototyp swojego nowego „zielonego” samolotu, który ma być zasilany zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF) lub wodorem. Spełniający normy EASA CS-23 Elixir, którego jednostką napędowa ma być wielopaliwowy silnik TurboTech PT90.fot. Elixir Aircraft Projekt jest oparty o sprzedawany już płatowiec napędzanego silnikiem Rotax 912iS …
Przeczytaj więcej »De Havilland Twin Otter 300 powraca
Po 35-letniej przerwie De Havilland Canada ponownie uruchamia produkcję DHC-6 Twin Otter 300, w odpowiedzią na zapotrzebowanie na lżejszy samolot użytkowy o większej ładowności niż obecny Twin Otter 400. Nowy Twin Otter Classic 300-G został zaprezentowany 19.06 na Le Bourget. Jedna z możliwych konfiguracji kabiny DHC-6 Twin Otter Classic 300-G.fot.: …
Przeczytaj więcej »Paryski debiut VoltAero Cassio 330
Francuski start-up VoltAero zaprezentował na Paris Airshow pełnowymiarowy prototyp hybrydowo-elektrycznego samolotu Cassio 330. Cassio 330, który można skonfigurować z czterema lub pięcioma siedzeniami, będzie pierwszym z trzech hybrydowo-elektrycznych samolotów, które VoltAero zamierza produkować do zastosowań cargo, taksówek powietrznych i medevac. Loty testowe mają rozpocząć się jeszcze w tym roku. Drugi …
Przeczytaj więcej »Akrobacyjny Swift Aircraft napędzany wodorem
Firma Swift, producent nowego brytyjskiego lekkiego samolotu akrobacyjnego Swift, wybrał firmę GKN Aerospace do współpracy przy opracowaniu jego wersji napędzanej wodorem. Swift ma szansę stać się pierwszym brytyjskim samolotem do szkolenia podstawowego (EFT) opracowanym od ponad czterech dekad. Kompozytowy samolot ma eliptyczne skrzydła, dzięki którym nawiązuje swoją sylwetką do sławnych …
Przeczytaj więcej »Akrobacyjny Diamond DART-750 oblatany
Przeznaczony do nauki akrobacji Diamond DART-750 wykonał 12 czerwca 2023 roku swój pierwszy lot w siedzibie firmy Diamond Aircraft w Wiener Neustadt (Austria). Dziewiczy lot trwał 30 minut i obejmował wszystkie podstawowe manewry, w tym kontrolę osiągów i pilotażu. Samolot i wszystkie testowane parametry spełniły lub przekroczyły oczekiwania. fot.: Diamond …
Przeczytaj więcej »Pierwszy pasażerski SkyCourier
Firma Textron Aviation dostarczyła 23.05 br. pierwszą pasażerską wersję dwusilnikowego, wielozadaniowego samolotu turbośmigłowego Cessna SkyCourier firmie Western Aircraft, która prowadzi działalność na Hawajach jako Lanai Air. Napędzany dwoma silnikami turbośmigłowymi Pratt & Whitney Canada PT6A-65SC zamontowanymi na skrzydłach, 19. miejscowy samolot jest wyposażony w czterołopatowe śmigło McCauley Propeller C779 z …
Przeczytaj więcej »Nowy bizjet Cessna Citation 560XL Ascend
Textron Aviation 22.05. br podczas Europejskiej Wystawą Lotnictwa Biznesowego 2023 (EBACE) w Genewie zaprezentował nowy odrzutowiec biznesowy Cessna Citation 560XL Ascend. Napędzany silnikami Pratt & Whitney Canada PW545D bizjet będzie w stanie pomieścić od 9. pasażerów w konfiguracji standardowej do dwunastu w maksymalnej, oferuje również możliwość transportu 4 pasażerów VIP …
Przeczytaj więcej »Pilatus dostarczył 2000 egzemplarz PC-12
Podczas uroczystej ceremonii w siedzibie firmy Pilatus w Stans w Szwajcarii przekazany został odbiorcy dwutysięczny samolot turbośmigłowy PC-12. Samolot trafił do firmy PlaneSense z siedzibą w New Hampshire, która posiada flotę 43 PC-12 i jedenastu PC-24. Pierwszy PC-12 został dostarczony w 1994 roku.
Przeczytaj więcej »Glasskokpit Honeywell Anthem sprawdzony w locie
Testowy Pilatus PC-12 wyposażony w finalną wersję zintegrowanego glasskokpitu Honeywell Anthem odbył 12.05 br. pierwszy, trwający około godziny lot podczas którego był w pełni zarządzany przez ten system. Lot ten zakończył trwający od ponad roku program testów hybrydowej wersji systemu, obejmujący m.in. 120h lotów. Testowany od 2021 roku glasskokpit został …
Przeczytaj więcej »