Wilga Draco fot. Draco Aircraft

Wilgi Draco będą produkowane w Polsce

Airbus Poland i firma Draco Aircraft podpisały umowę, która umożliwi Draco Aircraft Sp. z o. o budowę w Polsce samolotu HyperSTOL nazwie Draco będącego rozwinięciem znanych PZL-104 Wilga – czteromiejscowych samolotów wielozadaniowych produkowanych przez PZL-Okęcie w latach 1967-2008. Airbus Poland przekaże Draco Aircraft prawa własności intelektualnej do Wilgi .

„Nasza współpraca z Draco Aircraft pozwoli kontynuować dumną historię Wilgi. Airbus Poland nie tylko przekaże prawa własności intelektualnej, certyfikat typu oraz oprzyrządowanie, ale także wesprze Draco Aircraft usługami projektowymi wymaganymi przez EASA do czasu, kiedy Draco Aircraft nie certyfikuje własnej organizacji projektowej” – powiedział Prezes Zarządu Airbus Poland, Javier Medina.

Firma Draco Aircraft powstała, aby wprowadzić na rynek certyfikowaną wersję wizjonerskiej koncepcji Draco Mike’a Pateya, który
autoryzował wykorzystanie swojego projektu. Draco stanie się mocniejszą wersją Wilgi, w pełni certyfikowaną zarówno przez Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA), jak i Federalną Administrację Lotnictwa USA (FAA). Od początku swojego istnienia projektowany jako HyperSTOL charakteryzuje się naprawdę ekstremalnymi jak na tej wielkości samolot parametrami: potrzebuje tylko 30 metrów do startu i 25 metrów do lądowania w dowolnym ternie bez konieczności posiadania betonowego pasa startowego. Draco oprócz pilota zabiera na pokład 3 pasażerów, oferując luksusowe wnętrze kabiny oraz wszystkie funkcje bezpieczeństwa.

Spółka Draco Aircraft została założona przez Johannesa von Thaddena, byłego Prezesa Zarządu Airbus Poland, który wraz z zespołem partnerów i projektantów wprowadzi samolot na rynek. Były szef działu projektowego Wilgi – Tomasz Wolf, wniesie swoje doświadczenie jako główny doradca ds. inżynierii i projektowania, zapewniając płynny transfer know-how i budowę zespołu projektowego oraz inżynieryjnego Draco Aircraft.

„Draco zostanie zaprojektowany i zbudowany w Polsce, ale będzie dostępny dla klientów na całym świecie. Dzięki podpisaniu tej umowy możemy teraz skoncentrować się na poszukiwaniu inwestorów, budowaniu zdolności projektowych i produkcyjnych w Polsce oraz docieraniu do klientów. Z niecierpliwością czekamy na rozpoczęcie prac. Draco będzie dostępny w kilku wersjach: najpierw jako samolot dla klientów prywatnych, następnie wersja dla klientów publicznych do celów zapewnienia bezpieczeństwa, np. do kontroli granicznej. Na kolejnym etapie powstanie samolot z napędem elektrycznym i wreszcie wersja na potrzeby wojskowe. Draco stanie się całą rodziną samolotów odpowiadającą na różne potrzeby” – podsumowuje Johannes von Thadden.

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

Cessna C172 Skyhawk SP. fot. Textron Aviation

Cessną 172 Skyhawk przez Pacyfik

Tom Lopes przeleciał bez lądowania trasę Kalifornii na Hawaje wykonując lot dostawczy samolotem Cessna C172 …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *