Heart Aerospace X1 fot. Patrik Olsson

Heart Aerospace X-1 zademonstrowany publicznie

Heart Aerospace zaprezentowało 12.09 br. podczas „hangar day” w swojej siedzibie w Göteborgu pełnowymiarowy demonstrator hybrydowo-elektrycznego samolotu regionalnego ES-30 dla 30 pasażerów. Eksperymentalny Heart X1 ma posłużyć do zebrania doświadczeń i sprawdzenia rozwiązań dla docelowego całkowicie elektrycznego ES-30.

Heart X1 wyposażany został w tymczasową wersję niezależnego hybrydowego układu napędowego firmy, składającego się z pary silników turbośmigłowych zainstalowanych na zewnętrznej części skrzydła i pary silników elektrycznych wewnątrz.

Heart poinformowało w maju br. o tej zmianie koncepcji systemu zasilania demonstratora zamiast prezentowanej wcześniejszej docelowej konfiguracji hybrydowej przewidzianej dla ES-30, która wykorzystuje turbogenerator do ładowania w razie potrzeby akumulatorów jego silników elektrycznych podczas lotu. Zmiana ta doprowadziła do wyeliminowania wingletów, wsporników skrzydeł oraz przeniesienia komory baterii. W ciągu najbliższych kilku miesięcy zespół inżynierów Heart będzie testował kluczowe systemy X1 i zamierza rozpocząć jego testy w locie w drugim kwartale 2025 roku. Niezależny hybrydowy układ napędowy będzie dalej udoskonalany i zostanie zainstalowany w prototypie przedprodukcyjnym Heart X2, który ma zostać oblatany w 2026 roku.

Oczekuje się, że ES-30 będzie miał zasięg rzędu 250 km z wymaganą przepisami rezerwą czasową w przypadku zasilania tylko z akumulatorów, który może zostać podwojona w przypadku użycia napędu hybrydowego.

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

Cessna C172 Skyhawk SP. fot. Textron Aviation

Cessną 172 Skyhawk przez Pacyfik

Tom Lopes przeleciał bez lądowania trasę Kalifornii na Hawaje wykonując lot dostawczy samolotem Cessna C172 …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wystawa w MLP: 1 Samodzielna Brygada Spadochronowa w Operacji Market Garden 1944