Heart Aerospace zaprezentowało 12.09 br. podczas „hangar day” w swojej siedzibie w Göteborgu pełnowymiarowy demonstrator hybrydowo-elektrycznego samolotu regionalnego ES-30 dla 30 pasażerów. Eksperymentalny Heart X1 ma posłużyć do zebrania doświadczeń i sprawdzenia rozwiązań dla docelowego całkowicie elektrycznego ES-30.
Heart X1 wyposażany został w tymczasową wersję niezależnego hybrydowego układu napędowego firmy, składającego się z pary silników turbośmigłowych zainstalowanych na zewnętrznej części skrzydła i pary silników elektrycznych wewnątrz.
Heart poinformowało w maju br. o tej zmianie koncepcji systemu zasilania demonstratora zamiast prezentowanej wcześniejszej docelowej konfiguracji hybrydowej przewidzianej dla ES-30, która wykorzystuje turbogenerator do ładowania w razie potrzeby akumulatorów jego silników elektrycznych podczas lotu. Zmiana ta doprowadziła do wyeliminowania wingletów, wsporników skrzydeł oraz przeniesienia komory baterii. W ciągu najbliższych kilku miesięcy zespół inżynierów Heart będzie testował kluczowe systemy X1 i zamierza rozpocząć jego testy w locie w drugim kwartale 2025 roku. Niezależny hybrydowy układ napędowy będzie dalej udoskonalany i zostanie zainstalowany w prototypie przedprodukcyjnym Heart X2, który ma zostać oblatany w 2026 roku.
Oczekuje się, że ES-30 będzie miał zasięg rzędu 250 km z wymaganą przepisami rezerwą czasową w przypadku zasilania tylko z akumulatorów, który może zostać podwojona w przypadku użycia napędu hybrydowego.