Garmin poinformował o uzyskaniu certyfikatu FAA dla swojego nowego oprogramowania, które ostrzega pilotów o możliwych wtargnięciach na pas startowy.
Runway Occupancy Awareness (ROA) to rozwiązanie programowe, które wykorzystuje technologię Surface Indications and Alert (SURF-IA) do ostrzegania pilota o potencjalnym konflikcie ze strony samolotu lub pojazdu naziemnego, dając załodze lotniczej wystarczająco dużo czasu na podjęcie działań w celu uniknięcia kolizji. ROA analizuje informacje uzyskane z GPS i ADS-B o ruchu samolotów, co skutkuje zwiększoną świadomością sytuacyjną. Pomaga to uniknąć wtargnięć na pas startowy i drogę kołowania w zatłoczonym i mylącym środowisku lotniska, szczególnie w warunkach słabego oświetlenia lub w złej pogodzie, gdy widoczność jest ograniczona.
„Wraz ze wzrostem liczby wtargnięć na pas startowy, istnieje realna potrzeba zwiększenia bezpieczeństwa poprzez dodanie nowych systemów zabezpieczeń w kokpicie” — powiedział Phil Straub, wiceprezes wykonawczy Garmin i dyrektor zarządzający technologii ROA.
Textron Aviation otrzymał wstępny certyfikat FAA dla ROA dla Cessna Caravan wyposażonej w G1000. Garmin spodziewa się uzyskać certyfikat FAA dla ROA w swoim G5000 STC do przyszłego końca miesiąca.