Dron Amazon Prime Air MK27. fot: Amazon

Amazon Prime Air rozpoczął dostawy dronami

Po dwóch tuzinach prototypów i ponad 188 aktualizacjach systemu usługa dostawy zamówień dronami dla klientów Amazon rozpoczęła się tuż przed Bożym Narodzeniem 2022 roku.

Pracownik Amazon przygotowuje drona MK27 do testowej dostawy przesyłki. fot: Amazon

Usługa Amazon Prime Air działa jak na razie w Lockeford (CA) i College Station (TX) w USA. Mieszkańcy tych miejscowości mogą zamawiać przedmioty kwalifikujące się do dostaw przez Prime Air (ważące do 2,2 kg) w normalny sposób otrzymując informacje o szacowanym czasem dostawy z możliwością śledzeniem aktualnej pozycji drona. Po dotarciu na wskazane miejsce drony wykonują zawis na bezpiecznej wysokości i zwalniają paczkę. W tym roku dostawy realizowane są za pomocą dronów MK27, trwają prace nad ich następcami – MK30, które mają być dopuszczone do eksploatacji w roku 2024.

Dron MK 27 został opracowany zgodnie ze standardami lotniczymi, mają system wykrywania i unikania przeszkód na ziemi i w powietrzu, takich jak ludzie, zwierzęta domowe i inne statki powietrzne, nie są jednak w pełni autonomiczne. Amazon opracowuje w pełni zautomatyzowany system zarządzania dronami, pozwalający nie tylko na zaplanowanie toru lotu, ale również zrealizowanie go w bezpiecznej odległości od innych statków powietrznych i z zachowaniem wszystkich przepisów lotniczych przez w pełni autonomiczne drony.

Drony MK27 w trakcie testów działania w trybie pełnej autonomiczności lotu. fot: Amazon

Amazon rozpoczął prace nad dostawami realizowanymi za pomocą dronów w 2013 r. zakładając docelowo stworzenie kompletnego systemu zapewniającego opłacalną i bezpieczną dostawę towaru w mniej niż godzinę od zamówienia złożonego on-line. W 2020 roku firma otrzymała certyfikat przewoźnika lotniczego Part 135 dla swoich dronów, a w sierpniu 2022 roku otrzymał zgodę FAA na używanie dronów do dostarczania paczek, pierwsze loty dostawcze miały miejsce w drugiej połowie grudnia 2022 roku.

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

Sirius Jet eVTOL napędzany wodorem. fot. Sirius Aviation

Sirius Jet – bezogonowiec na wodór

Sirius Aviation, szwajcarski start-up kierowany przez urodzonego na Ukrainie Aleksieja Popowa, zaprezentował 17 stycznia 2024 …

Jeden komentarz

  1. Very energetic article, I liked that a lot. Will there be a part 2?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Stanisław Prauss i jego konstrukcje