Deep Sea Vision, firma zajmująca się badaniem oceanów, udostępniła 27.01 br. uzyskany za pomocą podwodnego drona Kongsberg Discovery HUGIN 6000 zapis sonarowy dna Pacyfiku, na którym można dostrzec zarys obiektu przypominającego swoim wyglądem sylwetkę dwusilnikowego samolotu zbliżoną rozmiarami do samolotu Lockheedem 10-E Electra, który zaginął 87 lat temu, kiedy Amelia Earhart i jej drugi pilot Fred Noonan próbowali oblecieć świat dookoła.
Naukowcy z Deep Sea Vision uważają, że prawdopodobnie odnaleźli zaginiony samolot Amelii Earhart. Odkrycia dokonano na głębokości około 4877 m pod powierzchnią Oceanu Spokojnego.
„Szesnastoosobowy zespół badaczy Deep Sea Vision przeskanował około 13500 kilometrów kwadratowych dna oceanu przy pomocy najbardziej zaawansowanego bezzałogowego podwodnego drona Kongsberg Discovery HUGIN 6000, zanim znalazł coś, co może być Lockheedem 10-E Electra legendarnej amerykańskiej lotniczki” – tak opisany został opublikowany na Instagramie zapis wideo przedstawiającym eksplorację znaleziska.
Tragiczne i tajemnicze zniknięcie Amelii Earhart podczas lotu nad Oceanem Spokojnym fascynuje badaczy od prawie 87 lat, inspirując do niezliczonych dochodzeń i wypraw w celu uzyskania odpowiedzi na temat tego, gdzie i w jaki sposób zakończyła się jej próba wykonania przelotu dookoła Świata.
Jedna z opinii jest taka, że samolot Amelii Earhart rozbił się, gdy zabrakło mu paliwa w pobliżu wyspy Howland, po przeleceniu około 4000 km z Lae na Papui Nowej Gwinei. Dorothy Cochrane, kuratorka Wydziału Aeronautyki w Smithsonian National Air and Space Museum w Waszyngtonie, podziela ten pogląd.
„Biorąc pod uwagę siłę sygnału jej komunikatu radiowego wysłanego do kutra patrolowego USCG Itasca, patrolującego okolice wyspy Howland, Amelia Earhart i Fred Noonan byli niedaleko. Wygląda na to, że nie udało im się znaleźć maleńkiej wyspy i musieli wodować na Oceanie Spokojnym” – powiedziała Dorothy Cochrane.
W filmie wyemitowanym przez History Channel w 2017 r. zaprezentowano inną teorię na temat losów Amelii Earhart i Freda Noonana – mieli oni przeżyć wodowanie Electry, a następnie po dopłynięciu na Wyspy Marshalla zostali wzięci do niewoli przez Japończyków. Zostało to zdementowane przez rząd japoński. W żadnym rejestrze jeńców nie znaleziono informacji o Amelii, a Japonia nie okupowała wówczas tych wysp.
„Niektórzy nazywają to jedną z największych tajemnic wszechczasów, ja myślę, że jest to największa tajemnica lotnicza wszechczasów. Mamy okazję zamknąć jedną z najwspanialszych amerykańskich historii” – powiedział dyrektor generalny firmy Deep Sea Vision Tony Romeo, pilot i były oficer Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych.