W lutowym numerze Przeglądu Lotniczego polecamy:
Rejestr 2024 – co lata na polskim niebie – jakie nowe samoloty i śmigłowce pojawiły się w ub. roku w polskim rejestrze i jak wygląda podsumowanie stanu rejestru statków powietrznych i ewidencji urządzeń latających na dzień 1.01.2024 – przedstawia analiza Jerzego Liwińskiego.
Lataj jak as – Fokker Czerwonego Barona – legendarny Fokker Dr.I nie był łatwy w pilotażu, ale po 110 latach od jego oblotu latanie jego wierną repliką sprawia pilotowi niesamowitą frajdę, o czym zaświadcza w swoim artykule Pete Brand, a zdjęcia w locie Keitha Wilsona tylko to potwierdzają.
Walka o kierunek i ścieżkę – walcząc z wieloma przeciwnikami nie można poświęcić całej uwagi jednemu z nich. Nie inaczej jest podczas podejścia do lądowania. W dziale „Pilotaż” Krzysztof Krawcewicz wymienia po kolei przeciwników w tej walce i wskazuje kolejność starć…
Narromine – podniebny poker – nawet jak się jest Sebastianem Kawą nie jest łatwo wygrać Mistrzostwa Świata… O przebiegu rywalizacji w klasie 15 m w zakończonych w grudniu Mistrzostwach Świata w Narromine w Australi oraz o „pokerowym” charakterze współczesnych zawodów szybowcowych pisze sam Mistrz.
Jak się zaczyna przygoda z lataniem – tych, którzy marzą o lataniu a nie wiedzą jak zacząć, niech zainspiruje opowieść młodego szybownika Czarka Klimasa, który w ub. roku rozpoczął i z sukcesem zakończył szkolenie szybowcowe.
W co gramy na zawodach – na czym polegają zawody balonowe, co to jest „krzyż”, a co to „gwiazda” i jak w jednym locie rozegrać kilka konkurencji wyjaśnia Zofia Prawicka, zapraszając wszystkich entuzjastów do kibicowania w zawodach i w ten sposób zebrania wiedzy o tym fascynującym sporcie.
Widzieć i być widzianym – niby oczywiste, ale ciągle aktualne. Coraz większe znaczenie wobec wzrostu rozmaitego ruchu w powietrzu ma świadomość sytuacyjna. O rozglądaniu, dostrzegalności i tym co może dać nam współczesna technika, nawet ta powszechnie dostępna pisze Tomasz Drąg.
Kilka słów o kulturze bezpieczeństwa – „Just culture”, szczytne zasady to jedno a praktyka niekiedy skrzeczy. Jednak trzeba, na każdym kroku, budować kulturę bezpieczeństwa, w każdej lotniczej organizacji. Na czym ona polega przypomina Klaudia Cyran, w odniesieniu zarówno do kadry zarządzającej jak i latających w niej pilotów.
Wynajem statku powietrznego – najbardziej powszechną formą uprawiania latania jest korzystanie z wynajętego statku powietrznego. Jak powinna być zbudowana relacja pomiędzy wynajmującym a najemcą i jaką umową uregulowana, by skutki prawne ewentualnego uszkodzenia sprzętu nie były dotkliwe dla żadnej ze stron – pisze Kinga Drabczak.
Felietony:
- Jarosława Czaplickiego – o cenie prestiżu zawodu pilota liniowego,
- Piotra Długiewicza – o tym, że wszyscy trochę zapomnieli jak się wykonuje podejście z okrążenia,
- Redaktora naczelnego Krzysztofa Krawcewicza – o tym, że nabory przyspieszają, ale narzucone dzisiejszym kandydatom tempo przyswajania wiedzy nie sprzyja jej systematyzacji…
Ponadto:
Zestawiliśmy już Kalendarz Imprez Lotniczych na rok 2024, Organizatorów wydarzeń lotniczych zapraszamy do współpracy przy jego comiesięcznych aktualizacjach.
Zapraszamy do lektury