Przegląd Lotniczy – grudzień 2009 Zespół Redakcyjny 01.12.2009 2009 Zostaw komentarz 175 Odsłon Spis numeru: Extra dla najlepszych[latanie samolotowe / strona: 6 / autor: Andrzej Rutkowski, Michał Setlak]W sezonie 2009 podczas pokazów grupy akrobacyjnej Żelazny zaciekawienie lotników budziła nowiutka Extra 330LC. Jednak pokazy to nie jedyne przeznaczenie tego samolotu – nowa Extra ma być przede wszystkim narzędziem, dzięki któremu młodzi polscy zawodnicy za kilka lat znajdą się na wysokich miejscach światowych rankingów akrobacyjnych. O samolocie i formule jego wykorzystania dowiesz się z zamieszczonej w PLAR 12/2009 rozmowy z Piotrem Haberlandem i Wojciechem Krupą, pilotami grupy Żelazny i wychowawcami młodych akrobatów Aeroklubu Poznańskiego. Nie tylko dla singli[ultralajty / strona: 20 / autor: Marcin Wiśniewski]Kupno nowej dwumiejscówki to wydatek co najmniej 30 tys. euro, a wygodny ultralajt o lepszych osiągach to już 50-70 tys. plus podatek… Istnieje jednak zaskakująco korzystne rozwiązanie: można kupić nowy samolot za połowę tej ceny i mieć z latania nim dwukrotnie większą frajdę – jeśli będzie to samolot jednomiejscowy! W PLAR 12/2009 sześć ciekawych jednomiejscówek opisuje Marcin Wiśniewski. P-RNAV na Okęciu – jak wpłynie na loty GA[latanie samolotowe / strona: 28 / autor: Magdalena Rekść]W lotnictwie komunikacyjnym nastała era nawigacji obszarowej, która, mówiąc obrazowo, uwalnia trasę lotu od ścisłego trzymania się naziemnych pomocy nawigacyjnych. Co to ma do General Aviation? Otóż – bardzo wiele, bo oznacza dla małego lotnictwa znacznie więcej swobody, co udowadnia w swoim artykule Magdalena Rekść. Latanie wysokogórskie – co wiedzieć musisz[latanie samolotowe / strona: 34 / autor: Krzysztof Barszczewski]Jeśli zaciekawiła was opowieść o locie przez góry Europy z PLAR 11/2009, na pewno z zainteresowaniem przeczytacie praktyczny artykuł Krzysztofa Barszczewskiego o tym, jak najlepiej przygotować się do latania w górach – jak określić stopień trudności lądowiska, co trzeba umieć i gdzie się tego nauczyć, jakie uprawnienia uzyskać. Rady mechanika – kto smaruje, ten leci[latanie samolotowe / strona: 40 / autor: Kamil Iwankiewicz]Na pytanie, co, jak, czym i kiedy należy smarować w samolocie, każdy mechanik odpowie – „wszystko jest opisane w instrukcji”… I w zasadzie będzie miał rację, jednak praktyka dowodzi, że to nie zawsze wystarcza. Na co warto zwrócić uwagę pomiędzy przeglądami, radzi Kamil Iwankiewicz. Latać „Garbatym”[latanie samolotowe / strona: 44 / autor: Marian Rybczyński]Podobno piloci liniowi dzielą się na tych co „Garbatym” latają i tych co latać nim by chcieli – pilotowanie Boeinga 747 jest marzeniem każdego pilota. Ale marzenia się spełniają… O swojej pracy w Singapore Airlines opowiada kapitan Marian Rybczyński. W dziesięć dni przez Ukrainę[latanie samolotowe / strona: 52 / autor: Mariusz Rachwał]Ukraina to bez dwóch zdań najbardziej egzotyczny z naszych krajów ościennych – latanie za wschodnią granicą Polski gwarantuje niezapomniane przygody. Jednak aby eskapada zakończyła się sukcesem, trzeba być świadomym czekających tam na nas problemów. Najłatwiej ich unikać latając z miejscowymi przyjaciółmi, dzięki którym z wyprawy przywieziemy tylko dobre wspomnienia, tak jak Mariusz Rachwał, który w PLAR 12/2009 opisuje swój ukraiński rajd. Na plaży i w górach[paralotniarstwo / strona: 62 / autor: Grzegorz Sitek]Dune du Pyla to jedno z nielicznych miejsc, gdzie większość pilotów lata bez butów, wariometrów i innego niepotrzebnego balastu… Swą niezwykłą paralotniową wyprawę do Francji relacjonuje Grzegorz Sitek. Sfilmować Chwałę[lotnie / strona: 72 / autor: Jon Durand]Morning Glory, czyli Poranna Chwała to jedyna w swoim rodzaju chmura, która pojawia się nad zatoką Carpentaria w północnej Australii. Jest jednym z najrzadziej spotykanych i najbardziej nieprzewidywalnych zjawisk pogodowych – nawet meteorolodzy wciąż nie do końca wiedzą, jak powstaje to niesamowite i piękne zjawisko… W numerze 12/2009 PLAR towarzyszy Jonowi Durandowi, najwybitniejszemu lotniarzowi Australii, w locie na tej niezwykłej, olbrzymiej fali. Przyda się lotnikowi[inne / strona: 42 / autor: Michał Setlak]Istnieją przedmioty, bez których współczesny człowiek nie rusza się z domu – najczęściej jest to karta kredytowa i telefon komórkowy. Na lotnisku i na przelocie warto mieć ze sobą jeszcze parę pożytecznych przedmiotów… Swoje niezbędne akcesoria opisuje nasz redakcyjny MacGyver, Michał Setlak. Gorący temat – lotniska[inne / strona: 47 / autor: Krzysztof Krawcewicz]Rozmowa z Piotrem Niewiarowskim, sekretarzem głównym Aeroklubu Polskiego na temat roli tego zrzeszenia wobec rosnącej niezależności aeroklubów lokalnych. Im większy ruch tym mniejsze opłaty[latanie samolotowe / strona: 49 / autor: Krzysztof Krawcewicz]Krzysztof Banaszek, prezes PAŻP odpowiada na pytania dotyczące opłat nawigacyjnych w Polsce. Najlepsi z najlepszych[inne / strona: 56 / autor: Michał Ratajczak]Pierwsze skojarzenie, jakie przywodzi na myśl hasło „rok 2009”, to kryzys – ale nie w polskich sportach lotniczych. W mijającym roku polscy lotnicy zdobyli 31 medali, w tym 12 złotych, 10 srebrnych i 9 brązowych. Można śmiało powiedzieć, iż sporty lotnicze należą w Polsce do tych niewielu dyscyplin, w których liczymy się na świecie- podsumowuje Michał Ratajczak. Latanie a zdrowie[medycyna / strona: 66 / autor: dr Janusz Jachimowicz]Ekspert medycyny odpowiada na pytania czytelników: podudzie po wypadku komunikacyjnym i operacji oraz wada wzroku. Dostawy C162 jeszcze w tym roku[aktualności / strona: 14 / autor: Michał Setlak]Notatka na temat postępów we wprowadzaniu nowego modelu Cessny 162 Skycatcher na rynek. Twin Otter coraz bliżej[aktualności / strona: 14 / autor: Michał Ratajczak]Notatka na temat postępów w pracach nad certyfikacją samolotu DHC-6 Twin Otter PiperJet – dopiero w 2013[aktualności / strona: 14 / autor: Michał Ratajczak]Notatka na temat odłożenia terminu wprowadzenia samolotu PiperJet na rynek. F-82 Twin Mustang nie będzie latał[aktualności / strona: 14 / autor: Michał Ratajczak]Notatka o zaniechaniu remontu samolotu F-82 Twin Mustang. 50 lat Barona[aktualności / strona: 15 / autor: Michał Ratajczak]Notatka o 50. rocznicy prezentacji projektu samolotu Beechcraft Baron. FAA uziemia Zodiaki[aktualności / strona: 15 / autor: Michał Ratajczak]Notatka o cofnięciu dopuszczenia do lotów samolotów typu Zodiac CH601XL i CH650. 10. urodziny SeaMax[aktualności / strona: 15 / autor: Michał Ratajczak]Notatka o 10. rocznicy działalności firmy SeaMax. Zatankuj w Kaniowie[aktualności / strona: 15 / autor: ?]Notatka dotycząca możliwości tankowania paliwa lotniczego w Kaniowie koło Czechowic-Dziedzic. Wkrótce 300. Citation Mustang[aktualności / strona: 16 / autor: Michał Ratajczak]Notatka dotycząca zbliżającego się 300. egzemplarza samolotu Cessna Citation Mustang. Nowe Eurocoptery LPR[aktualności / strona: 16 / autor: Michał Setlak]Notatka o dostawie nowych Eurocopterów dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Red Bull wraca do Perth[aktualności / strona: 16 / autor: Michał Ratajczak]Notatka o powrocie imprezy Red Bull Air Race do Perth. Komin pomalowany[aktualności / strona: 16 / autor: ?]Notatka o zakończeniu malowania komina elektrowni Vattenfall Warszawa Żerań w barwy ostrzegawcze. Płocki Zlin już lata[aktualności / strona: 17 / autor: Michał Ratajczak]Notatka na temat przywróconego do pełnej sprawności Zlina 526F z Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej. Rezonans „Ratownika”[aktualności / strona: 17 / autor: Michał Ratajczak]Notatka o awarii śmigłowca Agusta A109E Power należącego do LPR. „Skrzydełko” Margańskiego[aktualności / strona: 17 / autor: Michał Ratajczak]Notatka na temat oblotu modelu samolotu wykonanego przez Edwarda Margańskiego. Warto wspierać[aktualności / strona: 18 / autor: ?]Notatka zachęcająca do wspierania finansowego polskich szybowników w zawodach międzynarodowych. Śmigłowiec TOPR na pocztówce[aktualności / strona: 18 / autor: ?]Notatka o pojawieniu się śmigłowca TOPR na pocztówce z okazji 100. rocznicy powstania TOPR. Ślubowanie w Liceum Lotniczym[aktualności / strona: 18 / autor: Michał Ratajczak]Notatka dotycząca ślubowania, które niedawno odbyło się w Ogólnokształcącym Liceum Lotniczym w Dęblinie. „Ostatnie orlęta”[aktualności / strona: 18 / autor: Michał Ratajczak]Notatka o pojawieniu się w kwartalniku historycznym „Karta” zdjęć z codziennych zajęć w przedwojennej Szkole Orląt. Tablica w szkole[aktualności / strona: 19 / autor: (ts)]Notatka na temat tablicy „Polscy Medaliści Lilienthala” odsłoniętej w Szkole Podstawowej im. Szybowników Polskich w Bezmiechowej. Raport GAMA[aktualności / strona: 19 / autor: Michał Ratajczak]Notatka na temat ostatniego raportu GAMA. Udostępnij Facebook Twitter Stumbleupon LinkedIn Pinterest