Przegląd Lotniczy – grudzień 2014

Spis numeru:

W grudniowym Przeglądzie Lotniczym polecamy:

Dzika radość (latania)
W realiach naszych krótkich trawiastych pasów startowych doskonale sprawdzają się samoloty o właściwościach STOL. Jednym z nich jest Savage Cruiser – konstrukcja w układzie klasycznego Piper Cuba i o bardzo dobrych właściwościach krótkiego startu i lądowania.

Nie tylko dla orłów – Cirrus Transition Training
Ile czasu zajmuje Wam zwykle laszowanie na nowy typ samolotu GA? 5 kręgów i pół godziny w strefie? Czym więc różni się od innych Cirrus SR22, że przeszkolenie na niego zajmuje bite 5 dni i ponad 10 godzin za sterami? A może nie chodzi o sam samolot, a o nowe trendy w szkoleniu lotniczym: nauczenie bezpiecznego latania i wykorzystywania w pełni wyposażenia samolotu.

Latania się nie zapomina
W listopadzie odeszła Jadwiga Piłsudska-Jaraczewska, przed wojną szybowniczka, w czasie wojny porucznik pilot w RAF w Air Transport Auxiliary. Wspomnieniami ze wspólnych lotów dzieli się Jacek Mainka.

Gdy horyzont znika we mgle
Magdalena Rekść-Kopyłowicz przedstawia możliwości ale i ograniczenia pomocy, jaką podczas lotu pilotowi służyć może służba informacji powietrznej (FIS), gdy na zewnątrz kabiny widać coraz mniej.

Briefing, czyli latamy według standardu
Pewne praktyki warto przenosić z lotnictwa komunikacyjnego do General Aviation. Jedną z nich są z pewnością briefingi. Nie ważne czy lecimy w załodze jedno- czy wieloosobowej. Ich wygłaszanie powoduje m.in. że gdy coś pójdzie nie tak mamy w głowie gotowy scenariusz awaryjny. Artykuł Dominika Pundy – w cyklu przedstawiającym wiedzę niezbędną do licencji pilota liniowego

Dalekie trasy VFR cz. 4
Wyprawa małym samolotem za granicę to także miłe przedsięwzięcie towarzyskie. Rzecz jednak w tym by wszystkiego nie musiał mieć na głowie jeden człowiek – dowódca statku powietrznego. Umiejętny podział obowiązków pozwoli odciążyć pilota, a jego pasażerom – zwiększyć satysfakcję z lotu.

Zgłaszajmy zdarzenia lotnicze
Namawianie lotników na zgłaszanie zdarzeń lotniczych to w naszym kraju od lat temat trudny, przypominający syzyfowe prace. Coś jednak w tym temacie w Polsce drgnęło. Wzrasta kultura bezpieczeństwa, pociągając za sobą liczbę zgłoszeń. Jednocześnie maleje liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym. Czyżby profilaktyka zaczęła działać?

Klemmy ze Szwecji
Kelmm 35 to kultowy szkoleniowy samolot lat 30-tych. Na świecie zdatnych do lotu zostało raptem siedem egzemplarzy. Dwa z nich prezentują się specjalnie dla Czytelników PLAR.

Pocztówka z Madrytu
W październiku Siły Powietrzne Hiszpanii obchodziły swoje 75-lecie. Z tej okazji urządzono na wielką skalę pokazy w locie historycznego lotnictwa hiszpańskiego. Nie zabrakło na nich także ikonicznego Polikarpowa I-16. Pamiętacie taki model do sklejania?

Nowy wiatrakowiec z Hiszpanii
O hiszpańskich wiatrakowcach ELA pisaliśmy w PLAR 4/2011. Zwinne maszyny z otwartą kabiną dają pilotowi frajdę z latania. Tymczasem użytkownicy dopytywali się u producenta o model z kabiną zamkniętą (idealny na nasze jesionno-zimowe temperatury). Wreszcie jest, nazywa się Eclipse, a my za sprawą Kamila Antkowiaka sprawdziliśmy już jak zachowuje się w powietrzu.

Wrocław bez Muzeum Lotnictwa?
Stowarzyszenie Aerodywizjon od lat zabiega, aby na wrocławskich Strachowicach otworzyć Muzeum Lotnictwa. Czy z Nowym Rokiem gronu społeczników uda się osiągnąć ten cel?

Agro-zlot Szreniawa
W podpoznańskiej Szreniawie odbył się kolejny zlot agrolotników. Był on okazją do prezentacji samolotów agro w szreniawskim Muzeum, a także przypomnienia tego fragmentu historii polskich skrzydeł.

Rayskala – trudna ale szczęśliwa
Latanie szybowcowe w Skandynawii nie należy do szczególnie odprężających przeżyć. Zwłaszcza gdy miejscem startu jest Rayskala, a krajobraz składa się z dwóch składników – lasów i jezior. W takiej scenerii walczyli nasi zawodnicy podczas 33 Szybowcowych Mistrzostw Świata.

A oprócz tego: lotnicze aktualności z kraju i ze świata, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego o wyborach samorządowych z perspektywy lotnika i felieton Piotra Długiewicza na temat zależności między umiejętnościami, a doświadczeniem pilota.

Zapraszamy do lektury
Redakcja PLAR

O Zespół Redakcyjny

Sprawdź też

Przegląd Lotniczy – sierpień 2014

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

100-lecie L.O.P.P