Przegląd Lotniczy – grudzień 2018

Spis numeru:

W grudniowym numerze „Przeglądu Lotniczego” polecamy:

Mała flota z żurawiem
Nie tylko pasażerskie samoloty PLL LOT ozdobione są żurawiem na stateczniku – symbol ten noszą także Tecnamy mieszczącego się na piotrkowskim lotnisku ośrodka LOT Flight Academy, szkolącego przyszłych pilotów liniowych. Przedstawiamy szkołę działającą pod zobowiązującym logo narodowego przewoźnika. Tekst ilustrują zdjęcia w locie Andrzeja Rutkowskiego w promieniach październikowego słońca.

PA-20 – ostatni górnopłat Pipera
Opracowany tuż po wojnie Piper PA-20 Pacer okazał się w Stanach wielkim hitem sprzedażowym. Konstruując ten czteromiejscowy samolot, Piper wykorzystał zalety popularnych modeli Cub i Super Cub, wiele uwagi poświęcając potrzebom użytkowników cywilnych. Klienci docenili wytrzymałość, przestronność kabiny i wysoką prędkość Pacera. O urokach latania klasycznym dziś górnopłatem pisze Bob Davy, świetne zdjęcia z powietrza Keitha Wilsona.

Planuj lot po nowemu
Udostępnione przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej narzędzie Integrated Web Briefing (IWB) – na razie w wersji testowej – daje pilotom wykonującym loty VFR oraz IFR dostęp online do różnych danych lotniczych, niezbędnych do planowania lotu. Andrzej Kurek sprawdza, co umożliwia nam IWB i jak działa.

Ujemna wysokość pożądana
Kontynuujemy cykl porad dotyczących eksploatacji statków powietrznych w okresie zimowym. W tym numerze instr. pil. Krzysztof Krawcewicz zajmuje się gęstością powietrza i jej wpływem na własności samolotu. Wyznaczenie aktualnej wysokości gęstościowej, choć zimową porą przez pilotów pomijane, prowadzi jednak do ciekawych wniosków i wiele tłumaczy.

Głos z wieży
Loty na lotnisko kontrolowane dla pilotów o niewielkim doświadczeniu mogą być stresujące, tymczasem obowiązujące w przestrzeni kontrolowanej zasady są jasne i logiczne, a ich znajomość – to element lotniczego rzemiosła. Magdalena Rekść-Kopyłowicz, informator FIS, przekazuje najczęstsze uwagi ze strony kontrolerów wieżowych adresowane do pilotów General Aviation i radzi jak przygotować się i wykonać bezpieczny wlot w CTR. Warto przyswoić.

Wodnosamolot z pędnikiem
Krak-1 to opracowany przez Adama Kloskę projekt wielozadaniowej amfibii, wyposażonej w wiele oryginalnych rozwiązań, jak hybrydowy system napędowy złożony z silników i pędnika strumieniowego, zapewniającego wyjątkową manewrowość na wodzie. Konstruktor wykorzystał m.in. doświadczenia z budowy wodnosamolotu Kama. Projekt opisuje Sławomir Kasjaniuk.

Nadchodzi Vaxell
Specjalizująca się w silnikach samochodowych firma Świątek postanowiła rozszerzyć ofertę o jednostki przeznaczone dla lotnictwa lekkiego o nazwie Vaxell. Najmocniejszy z nich, 90-konny wtryskowy Vaxell 100i, może być atrakcyjną, tańszą alternatywą dla niecertyfikowanej wersji Rotaksa 912… Przeglądu lotniczej oferty bydgoskiej firmy dokonuje Jarosław Dobrzyński.

Włochy na jesień
Sposób na jesienne szarugi ograniczające latanie w Polsce – wyskoczyć na weekend do Włoch, wypożyczyć samolot i cieszyć się słonecznymi trasami. Adrian Wrocławski i Łukasz Łapiński rekomendują północne rejony Włoch jako bardzo przyjazne dla pilotów GA, o czym przekonali się podczas weekendowej wyprawy. A tu krótki filmik:

Heliport Kraków
Wybierający się śmigłowcem do Krakowa mogą korzystać z lądowiska firmy Polinar, przedstawiciela Robinson Helicopter Company na Polskę. Położone niemal w centrum miasta, tuż przy brzegu Wisły lądowisko jest całoroczne i pomieści cztery śmigłowce. Właściciel nie pobiera opłat za lądowanie. Heliport Kraków przedstawia Jarosław Dobrzyński.

Sezon na kółkach
„Mnie zaś samego przewrotny los jesienią 2017 r. posadził na wózek – lekarze obiecują, że czasowo – i kazał osobiście spróbować tej wątpliwej przyjemności” – pisze Miłosz Rusiecki, który relacjonuje udział w pokazach lotniczych z perspektywy osoby niepełnosprawnej: jakie bariery (i barierki) musi pokonać? W tekście wiele praktycznych wskazówek dla organizatorów pokazów.

Co nowego w ustawie?
W listopadzie Rada Ministrów skierowała do Sejmu projekt nowelizacji ustawy Prawo lotnicze. Celem nowelizacji jest ujednolicenie standardów lotniczych na terenie Unii Europejskiej. Wybrane zmiany w ustawie przedstawiają prawnicy Jan Kaczmarczyk i Michał Lutek.

Master – Jak po włosku
Włoskie samoloty szkolenia zaawansowanego M-346 Master należą do najnowszych nabytków naszych Sił Powietrznych. Samoloty te trafiły do Dęblina i będą zastępować wysłużone IskryBieliki – takie imię im nadano – przybliża Filip Modrzejewski, który ilustruje tekst wspaniałymi zdjęciami z sesji air-to-air. To już ostatnia taka sesja – Mastery zamykają cykl artykułów powstałych na 100-lecie Lotnictwa Wojskowego.

A oprócz tego:
Lotnicze aktualności z kraju i ze świata, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego, który, po obejrzeniu filmu „Lot nad Atlantykiem” o litewskich pilotach Dariusie i Girenasie zastanawia się, czemu nie powstał jeszcze polski film o Żwirce i Wigurze czy Skarżyńskim; felietony: kapitana Jarosława Czaplickiego o wytracaniu nadmiaru wysokości przed lądowaniem metodą „na jastrzębia” i Piotra Długiewicza o tym, że general aviation może służyć do czynienia dobra…

Życzymy miłej lektury
Redakcja PLAR

O Zespół Redakcyjny

Sprawdź też

Przegląd Lotniczy – sierpień 2018

Spis numeru: W sierpniowym numerze „Przeglądu Lotniczego” polecamy: Następca Jet RangeraTym modelem amerykański producent chce …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wystawa w MLP: 1 Samodzielna Brygada Spadochronowa w Operacji Market Garden 1944