Spis numeru:
Listopadowy „Przegląd Lotniczy” już w kioskach…
Sirius w nowej odsłonie
Przedstawiamy samolot ultralekki Sirius TL3000 w wersji z bardzo nowoczesnym wyposażeniem m.in. Garmin (G3X touch, autopilot). Samolot jest dopuszczony do maksymalnej masy startowej 600 kg. Konstrukcję opisał Jaroslaw Dobrzyński, wrażenia z lotu Krzysztof Krawcewicz, a autorem zdjęć w locie w listopadowym słońcu nad Ostrowem-Michałkowem jest Andrzej Rutkowski.
Motylkowy doctor killer
P iękna lśniąca Bonanza w najbardziej kultowej wersji z usterzeniem V będzie teraz latać na polskim niebie za sprawą kolekcjonera zabytkowych samolotów Mateusza Stramy. Dociekamy czy przezwisko tego samolotu nadane mu ponad pół wieku temu przez sceptyków, jest sprawiedliwe. Bonanza znakomicie się prezentuje się na zdjęciach Andrzeja Rutkowskiego, w tym ? powitana nad Wisłą przez swojego ?młodszego brata? ? Beechcrafta Debonair (znanego Czytelnikom z PLAR 7/19). Samolotem latał i właściciela wypytywał Andrzej Rutkowski, historię Bonanzy przedstawił Jarosław Dobrzyński. A poza wszystkim Bonanza okazuje się na dzisiejsze czasy ciągle bardzo użytecznym i ekonomicznym samolotem general aviation.
Mała Flota LPR
Lotnicze Pogotowie Ratunkowe utworzyło tzw. Małą Flotę złożoną ze śmigłowców Robinson R-44 oraz samolotów Tecnam P2008. Celem jest otwarcie drzwi do atrakcyjnej kariery zawodowej dla szerokiej rzeszy pilotów, którym brakuje wymaganego nalotu dowódczego, do podjęcia pracy w HEMS. O programie pisze i ilustruje zdjęciami Małej Floty w locie Filip Modrzejewski.
Procedury RNP
Piloci latający w ramach szkoleń IFR na lotniska kontrolowane zaskakiwani są ostatnio pytaniem kontrolera ?czy spełniasz warunki RNP-1?. Odpowiedź ?nie wiem? nie jest dobrą odpowiedzią. Co się zmieniło na lotniskach kontrolowanych w Polsce i co to oznacza dla pilotów wyjaśniają w zwięzłym artykule Michał Andrzejewski ? kontroler ATC i pilot zawodowy GA oraz Grzegorz Knast, kontroler ATC i pilot liniowy.
Wiatr w ogon, ale skąd?..
Zagadka nawigacyjna: TAS 306 węzłów, Ground Speed 342 węzły, ale też na EFIS widzimy wyraźnie ? wiatr czołowy 1 węzeł. Jak to możliwe? Zadanie postawił Piotr Długiewicz penetrujący listopadowe jet streamy. Rozwiązania podjął się Krzysztof Krawcewicz, przy okazji znajdując odpowiedź na pytanie, który z kalkulatorów nawigacyjnych najlepiej się nadaje do zadań z zakresu dużych prędkości…
Przyleciałeś na Babice
W trzecim odcinku ?babicologii stosowanej? instruktor Krzysztof Krawcewicz przedstawia specyficzny sposób prowadzenia korespondencji radiowej w warunkach permanentnie zajętej częstotliwości ? czyli… w każdy pogodny dzień. Przez radio można powiedzieć wiele, ale nie wszystko trzeba. Tę samą informację można podać bardzo rozwlekle, jak i bardzo krótko. Wskazówki dla pilotów-gości włączających się po raz pierwszy w warszawski ?kocioł? przydadzą się też wielu ?lokalsom?.
Niebo należy do nas
W akrobacji lotniczej kobiety osiągają sukcesy na równi z mężczyznami. Autorka podaje przykłady słynnych polskich pilotek, cieszy się że nie są one odosobnione i rozmawia z dziewczynami latającymi na akrobację, które poszły ich przykładem. Piękny, i to dosłownie, inspirujący artykuł Kingi Drabczak.
Antidotum Airshow Leszno
Fotorelacja z jedynych wielkich pokazów lotniczych, jakie zorganizowano w tym roku.
Bańki nad Krosnem
Wiadome względy pokrzyżowały kalendarze sportowe we wszystkich dyscyplinach. Zawody balonowe w Krośnie planowane na majowy weekend udało się spontanicznie rozegrać we wrześniu w kameralnej formie. Emocjonującą relację z kosza zawodniczego balonu zapewniła Ewa Daszewska.
A poza tym m.in. felietony Krzysztofa Krawcewicza, Jarosława Czaplickiego, Piotra Długiewicza…
Życzymy miłej lektury
Redakcja PLAR