Airplane-taking-off-from-the-airport. fot: motive56 / Shutterstock

445000 nowych samolotów do 2041r

Zgodnie z najnowszą prognozą Cirium Fleet Forecast, opublikowaną 25.01.2023 r., przez Ascend by Cirium, dział konsultingowy firmy analitycznej Cirium, aby sprostać oczekiwanemu wzrostowi ruchu pasażerskiego w ciągu najbliższych dwóch dekad potrzeba będzie około 44 500 nowych samolotów o wartości 2,9 biliona dolarów.

„Przewiduje się, że blisko 88% obecnej floty pasażerskiej zostanie wycofane w ciągu najbliższych 20 lat. Frachtowce mają dłuższy okres ekonomicznej użyteczności, więc około 70% obecnej floty zostanie wycofane do 2041 roku” – zauważają analitycy.

Eksperci dodali, że do 2041 r. samoloty wąskokadłubowe powinny stanowić 70% wszystkich dostaw samolotów pasażerskich, zaś popyt na samoloty szerokokadłubowe będzie znacznie niższy niż obecnie. Oznacza to, że aby sprostać rocznemu wzrostowi popytu na podróże lotnicze o 3,6%, branża będzie potrzebowała dziesiątek tysięcy samolotów, które zastąpią mniej wydajne odrzutowce starszej generacji.

„Flota wąskokadłubowa będzie rosła szybciej o 3,7% rocznie, w porównaniu z 3,2% w przypadku linii dwunawowych, ponieważ ożywienie ruchu długodystansowego nadal pozostaje w tyle” – wyjaśnili analitycy.

Według raportu przewiduje się, że w ciągu najbliższych dwóch dekad dostarczonych zostanie ponad 3650 samolotów transportowych, dostawy obejmą około 1060 nowo zbudowanych frachtowców o wartości 130 miliardów, a także około 2480 konwersji.

„Regionalna flota samolotów będzie rosła skromniej, o 1,1% rocznie, a flota samolotów turbośmigłowych będzie rosła w szybszym tempie w sektorze regionalnym” — dodał Cirium.

Według Roba Morrisa, szefa Ascend by Cirium, długoterminowe perspektywy wyglądają obiecująco. Światowy przemysł „pozostaje na kursie” powrotu na „tradycyjne ścieżki wzrostu” do 2025 roku.

„Odbudowa przemysłu lotniczego po kryzysie Covid-19 na początku 2020 r. postępuje znacznie, choć nierównomiernie w poszczególnych regionach. Przewiduje się, że globalna aktywność lotnicza osiągnie poziom z 2019 r. w październiku bieżącego roku.” – kontynuuje prognoza.

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

Wnętrze kabiny pasażerskiej Boeinga 737 MAX Alaska Airlines (lot 1282) po lądowaniu. fot. CNN

737 MAX 9 zawieszone po awarii lotu Alaska Airlines 1282

Boeing 737 MAX 9 linii Alaska Airlines lądował awaryjnie krótko po starcie z Portland w …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

100-lecie L.O.P.P