Władze kanadyjskiej prowincji Alberta zwieszają flotę śmigłowców pożarniczych o Airbus AS365 N2 Dauphin przystosowany do nocnego gaszenia pożarów. fot. Heath Moffatt

AS365 N2 Dauphin – nocny strażak z Alberty

Władze kanadyjskiej prowincji Alberta postanowiły po najgorszym sezonie pożarów w swej historii, gdy latem 2023 roku spłonęło łącznie 2 211 900 hektarów lasów, przeznaczyć dodatkowe 151 mln USD na rozszerzenie program nocnego gaszenia pożarów o 3 śmigłowce Airbus AS365 N2 Dauphin do nocnego gaszenia pożarów.

Operatorem należących do Alberta Wildfire Dauphinów z których każdy będzie wyposażonym w zbiornik Simplex o pojemności 900 litrów i przystosowanych do pracy z noktowizją będzie firma Talon Helicopters z siedzibą w Richmond.

„O ile mi wiadomo, otrzymaliśmy pierwszy w historii Kanady kontrakt na gaszenie pożarów śmigłowcami w nocy, pięcioletni kontrakt z Albertą” — powiedział Peter Murray, prezes Talon Helicopters.

Każda z dotychczasowych 91 godzin nocnych lotów gaśniczych z wykorzystaniem NVG  była cenną okazją do nauki. fot. Heath Moffatt
Każda z dotychczasowych 91 godzin nocnych lotów gaśniczych z wykorzystaniem NVG była cenną okazją do nauki. fot. Heath Moffatt

Zarówno podczas patroli jak i nocnych misji bojowych na pokładzie Dauphina znajduje się dwuosobowa załoga – pilot Talon Helicopters i członek personelu Alberta Wildfire przeszkolony w lataniu z noktowizorem. Strażak koncentruje się na logistyce i operacjach, w tym mapowaniu pożaru, identyfikowaniu celów, w których zrzuty wody byłyby najskuteczniejsze, oraz lokalizowaniu wszelkich miejsc w które należy wysłać wsparcie lotnicze lub naziemne.

Alberta jest jedyną kanadyjską prowincją, w której śmigłowce są używane do gaszenia pożarów w nocy. Dodatkowe środki skierowane będą również na nowe technologie lotnicze, w szczególności nadzór dronów, sztuczną inteligencję do przewidywania wybuchów pożarów oraz na zatrudnienie większej liczby strażaków.

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

Airbus H160 w barwach PHI Group rozpoczął karierę morskiego śmigłowca transportowego. fot. PHI Group

Airbus H160 w roli śmigłowca morskiego

PHI Group, amerykańska firma zajmująca się transportem lotniczym nad obszarem przybrzeżnym odebrało pierwszy z czterech …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wystawa w MLP: 1 Samodzielna Brygada Spadochronowa w Operacji Market Garden 1944