Aura Aero ERA. fot. Aura Aero

Aura Aero, wschodząca gwiazda niskoemisyjnego lotnictwa

Aura Aero – francuska firma lotnicza z siedzibą w Tuluzie, która staje się jedną z wschodzących gwiazd świata lotnictwa elektrycznego, podpisała 20.XII. br. z amerykańskim przewoźnikiem JSX kontrakt na 50 egzemplarzy plus 100 opcji swojego 19-miejscowego samolotu z napędem hybrydowo-elektryczny samolotów Aura Aero ERA, o wartości 4,5 miliarda dolarów.

W siedzibie firmy mieszczącej w dawnej bazie wojskowej Toulouse-Francazal przekształconej w przemysłowy ośrodek lotniczy i kosmiczny, Aura Aero jednocześnie opracowuje równolegle dwie rodziny samolotów. Najbardziej zaawansowanym z tych dwóch programów jest rodzina dwumiejscowych lekkich samolotów Integral, która składa się z samolotów o napędzie konwencjonalnym Integral R i S oraz w pełni elektrycznego, zasilanego akumulatorowo Integral E, zaprojektowanych z myślą o rynku szkoleń lotniczych. Drugim programem, który po podpisaniu kontraktu stał się sztandarowym programem Aura Aero, jest ERA – 19-miejscowy regionalny samolot pasażerski z napędem hybrydowo-elektrycznym, który ma wejść do służby do 2028 r.

Integral R fot. Aura Aero
Integral R fot. Aura Aero

Pomimo oczywistych różnic w projekcie, możliwościach i misji oba programy, Integral i ERA, są ze sobą ściśle powiązane, rozwój obu rodzajów samolotów Integral dostarczył kilku ważnych wniosków, które są stosowane w znacznie większej konstrukcji, jaką jest ERA.

Integral S fot. Aura Aero
Integral S fot. Aura Aero

ERA nadal znajduje się w dużej mierze na desce kreślarskie, chociaż istnieją już pełnowymiarowe makiety jej kabiny i kokpitu. Samolot będzie napędzany ośmioma silnikami elektrycznymi i dwoma turbogeneratorami, zapewniającymi mu zasięg około 1700 km. ERA projektowany jest jako STOL, dzięki czemu będzie mógł operować na pasach startowych o długości zaledwie 800 metrów, będzie to przydatne przy zapewnianiu połączeń lotniczych małym społecznościom na poziomie regionalnym. Francuski start-up opracował własny system magazynowania energii elektrycznej, który umożliwi ERA efektywne przejście z lotu konwencjonalnego na elektryczny. Aura Aero twierdzi, że ERA w porównaniu do samolotów podobnej wielkości z konwencjonalnym napędem będzie mieć emisję gazów cieplarnianych niższą o 80%, a koszty operacyjne niższe o 50%.

Integral E w trakcie montażu. fot. Aura Aero
Integral E w trakcie montażu. fot. Aura Aero

W przeciwieństwie do ERA obie wersje Integrali z napędem tłokowym, R i S, już zostały oblatane, przewidywany termin oblotu Integrala E to pierwszy kwartał 2024 r. Samoloty są w dużej mierze zbudowane z drewna, które jest materiałem jest lekkim, sprężystym i łatwym do naprawy, niektóre części są wzmocnione włóknem węglowym i kompozytami (samolot regionalny ERA będzie zamiast tego łączyć metal i kompozyty). Aero współpracuje z firmami Garmin i Thales, których awionika i elektronika, które zostaną zastosowane odpowiednio w samolotach Integral i ERA.

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

Wnętrze kabiny pasażerskiej Boeinga 737 MAX Alaska Airlines (lot 1282) po lądowaniu. fot. CNN

737 MAX 9 zawieszone po awarii lotu Alaska Airlines 1282

Boeing 737 MAX 9 linii Alaska Airlines lądował awaryjnie krótko po starcie z Portland w …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

100-lecie L.O.P.P