Airbus i Toshiba nawiązują współpracę w zakresie badań nad nadprzewodnictwem fot. Airbus Up Next

Nadprzewodniki wkraczają do lotnictwa

Airbus UpNext, spółka zależna Airbus w Tuluzie we Francji, oraz Toshiba Energy Systems & Solutions Corporation, dział energetyczny Toshiba Group w Tokio, ogłosiły współpracę w celu rozwijania technologii nadprzewodzących dla samolotów napędzanych wodorem.

Umowę podpisali podczas obywającej się w dniach 16-19. 10 br wystawy Japan Aerospace 2024 w Tokio dr Grzegorz Ombach i Tsutomu Takeuchi, a także dodatkowi przedstawiciele obu firm, w tym Ludovic Ybanez, szef działu demonstratorów Cryoprop i technologii kriogenicznych w Airbus UpNext, oraz Kensuke Suzuki, szef działu nowych technologii w dziale systemów zasilania w Toshiba Energy Systems & Solutions Corporation.

„Partnerstwo z Toshibą to wyjątkowa okazja, aby wyjść poza ograniczenia dzisiejszych konwencjonalnych silników elektrycznych. Dzięki tej współpracy chcemy dostarczyć przełomową technologię, która mogłaby otworzyć nowe możliwości projektowe, w szczególności dla przyszłych samolotów Airbusa napędzanych wodorem. To partnerstwo stanowi naturalny i niezbędny krok w rozwijaniu technologii silników nadprzewodzących w celu zaspokojenia potrzeb przemysłu lotniczego” — powiedział Grzegorz Ombach, starszy wiceprezes Airbusa i szef Disruptive R&T.

Obie firmy planują w ramach tego przedsięwzięcia opracować dwumegawatowy silnik elektryczny wykorzystujący zjawisko nadprzewodnictwa. Technologia nadprzewodząca może zapewnić kluczową przewagę dzięki wykorzystaniu ciekłego wodoru o temperaturze -253°C nie tylko jako paliwa dla generatora energii, ale także jako środka chłodzącego dla elektrycznych układów napędowych. To kriogeniczne podejście ma umożliwić wydajne przesyłanie mocy przez systemy elektryczne samolotu i prowadzić do zwiększenia efektywności energetycznej i wydajności całego układu.

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

Samoloty JK-05 Junior i KR-03 Topaz ekipy czeskiej w drodze na 18-th FAI WAC 2024

Polskie sukcesy na 18-th FAI WAC 2024 w Wielkiej Brytanii

W 18. Mikrolotowych Mistrzostw Świata rozegranych dniach 26.07 – 3.08 br. w Deenethorpe w Wielkiej …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wystawa w MLP: 1 Samodzielna Brygada Spadochronowa w Operacji Market Garden 1944