Airbus UpNext, spółka zależna Airbus w Tuluzie we Francji, oraz Toshiba Energy Systems & Solutions Corporation, dział energetyczny Toshiba Group w Tokio, ogłosiły współpracę w celu rozwijania technologii nadprzewodzących dla samolotów napędzanych wodorem.
Umowę podpisali podczas obywającej się w dniach 16-19. 10 br wystawy Japan Aerospace 2024 w Tokio dr Grzegorz Ombach i Tsutomu Takeuchi, a także dodatkowi przedstawiciele obu firm, w tym Ludovic Ybanez, szef działu demonstratorów Cryoprop i technologii kriogenicznych w Airbus UpNext, oraz Kensuke Suzuki, szef działu nowych technologii w dziale systemów zasilania w Toshiba Energy Systems & Solutions Corporation.
„Partnerstwo z Toshibą to wyjątkowa okazja, aby wyjść poza ograniczenia dzisiejszych konwencjonalnych silników elektrycznych. Dzięki tej współpracy chcemy dostarczyć przełomową technologię, która mogłaby otworzyć nowe możliwości projektowe, w szczególności dla przyszłych samolotów Airbusa napędzanych wodorem. To partnerstwo stanowi naturalny i niezbędny krok w rozwijaniu technologii silników nadprzewodzących w celu zaspokojenia potrzeb przemysłu lotniczego” — powiedział Grzegorz Ombach, starszy wiceprezes Airbusa i szef Disruptive R&T.
Obie firmy planują w ramach tego przedsięwzięcia opracować dwumegawatowy silnik elektryczny wykorzystujący zjawisko nadprzewodnictwa. Technologia nadprzewodząca może zapewnić kluczową przewagę dzięki wykorzystaniu ciekłego wodoru o temperaturze -253°C nie tylko jako paliwa dla generatora energii, ale także jako środka chłodzącego dla elektrycznych układów napędowych. To kriogeniczne podejście ma umożliwić wydajne przesyłanie mocy przez systemy elektryczne samolotu i prowadzić do zwiększenia efektywności energetycznej i wydajności całego układu.