Samoloty Ryanair na płycie Dublin Airport. fot. Dublin Airport

Ryanair rozważa nieodbieranie kolejnych MAX-ów

Boeing dostarczy do końca grudnia br swoim klientom mniej Boeingów 737 MAX niż pierwotnie zakładał. Opóźnienia w dostawach nowych wąskokadłubowych samolotów coraz bardziej denerwują Ryanaira – największego klienta programu. Michael O’Leary, dyrektor generalny grupy Ryanair, ostrzega, że jeśli wystąpią dalsze opóźnienia w dostawach nowych samolotów, irlandzkie linie zrezygnują z odbioru niedostarczonych w terminie maszyn.

Michael O’Leary, w rozmowie z brytyjskim dziennikiem „The Telegraph” wyraził znaczny sceptycyzm co do dotrzymania przez Boeinga terminu dostaw 57 kolejnych boeingów. Samoloty powinny być dostarczony do kwietnia przyszłego roku.

– Boeing musi wziąć się do kupy i dostarczać samoloty na czas. Bardzo współczułem Boeingowi, kiedy MAX-y były uziemione, ale to było dwa lata temu. Nadszedł czas, aby wzięli się do roboty – powiedział Michael O’Leary. – Współpracujemy z Boeingiem, aby przyspieszyć te dostawy. Jednak dla nas największym problemem jest to, że do końca kwietnia mamy otrzymać 57 samolotów. Mamy nadzieję, że uda nam się je zdobyć do końca czerwca, ale jeśli przesuną się na lipiec lub sierpień, będzie już za późno, to ich nie odbierzemy – kontynuował O’Leary.

Szef Ryanaira podkreślił, że według przewidywań utrzymujące się opóźnienia mocno odbijają się na zimowym rozkładzie lotów. Podaż miejsc w zaoferowanych rejsach od końca października do końca marca jest mniejsza o 1,4 mln foteli. Boeing na razie nie skomentował, czy opóźnienia w dostawach będą miały wpływ na samoloty zamówione przez Ryanaira.

Terminowe dostawy nowych samolotów są kluczowe dla prowadzonego przez linie biznesu, gdyż każdy nowy samolot zapewnia większą podaż foteli i niższe ceny biletów. Irlandzkie linie chciałby przejąć część rynku zagospodarowaną przez swojego głównego konkurenta – Wizz Air, który zmaga się z problemami z silnikami Pratt&Whitney, w związku z czym, kilka samolotów musiało zostać wyłączonych z czynnej służby.

150 nowych B737 MAX 10

W maju tego roku największe tanie linie lotnicze w Europie zamówiły 150 nowych MAX-ów, w tym wypadku w wariancie 10. Oczekuje się, że te maszyny zostaną dostarczone przewoźnikowi w latach 2027–2033. Zawarta umowa była efektem zaciekłych negocjacji, które rozpoczęły się jeszcze przed wybuchem pandemii COVID-19.

Ryanair spodziewał się otrzymać do końca roku 27 nowych samolotów 737 MAX (737 8 200 Gamechanger, tak samoloty nazywa przewoźnik z rodem z Irlandii), jednak z najnowszych doniesień wynika, że operator prawdopodobnie otrzyma zaledwie 14 nowych samolotów. Linie lotnicze oczekują na dostawę łącznie 84 egz. 737 MAX 8. Na podstawie zawartej z Boeingiem umowy wynikało, że do końca kwietnia przyszłego roku, flota przewoźnika zwiększy się o 57 nowych samolotów.

Boeingi 737 MAX 10 w konfiguracji dla Ryanaira pomieszczą aż 228 pasażerów (wzrost o 21 proc. w porównaniu do 737-800). Połowa nowych samolotów zastąpi starzejące się wąskokadłubowe samoloty, a pozostała część stanowić będzie uzupełnianie floty. Ryanair posiada także opcję na zakup dodatkowych 150 takich samych maszyn.

Mniej nowych samolotów niż planowano

Amerykański koncern lotniczy początkowo planował dostarczyć w bieżącym roku od 400 do 450 Boeingów 737 MAX, co i tak jest mniejszą liczbą niż Boeing planował w 2022 roku, gdyż według tamtych założeń linie montażu końcowego w Everett i Renton w 2023 roku miało opuścić do 550 nowych wąskokadłubowców. W zeszłym tygodniu stało się jasne, że do 31 grudnia Boeing dostarczy maksymalnie 400 maszyn.

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

Nowo otwarty terminal A portu lotniczego Abu Dabi. fot. Abu Dabi Airport

Najnowocześniejszy terminal świata otwarty

Ulokowany pośrodku portu lotniczego, zbudowany za trzy miliardy dolarów, nowy terminal pasażerski na lotnisku w …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *