Przegląd Lotniczy – październik 2010 Zespół Redakcyjny 01.10.2010 2010 Zostaw komentarz 129 Odsłon Spis numeru: Topaz – Gran Turismo z Krosna[ultralajty / strona: 6 / autor: Marcin Wiśniewski]W cieniu popularnych konkurentów, krośnieński Ekolot konsekwentnie udoskonala linię swoich laminatowych górnopłatów. Przedstawiamy najnowszą odsłonę topowego modelu firmy. Marcin Wiśniewski dzieli się swymi wrażeniami z pilotowania pięknego biało-granatowego KR030 Topaz. Już na pierwszy rzut oka widać, jak duży postęp jakościowy został dokonany w polskich ultralekkich konstrukcjach kompozytowych na przestrzeni ostatnich 10 lat. Muzeum Lotnictwa Polskiego w nowych murach[inne / strona: 20 / autor: Miłosz Rusiecki]18 września 2010 otworzył swe podwoje nowy gmach główny krakowskiego Muzeum Lotnictwa Polskiego – ekspozycję na miarę XXI wieku jako jeden z pierwszych odwiedził specjalny wysłannik PLAR, Miłosz Rusiecki. „Święto General Aviation” na Okęciu[latanie samolotowe / strona: 22 / autor: Andrzej Rutkowski]Remont dróg startowych lotniska im. Chopina we wrześniowe weekendy oznaczał spore utrudnienia dla przewoźników, a dla General Aviation – rzadką okazję przećwiczenia operacji na dużym lotnisku komunikacyjnym. Kto nie skorzystał, niech żałuje. XVII Rajdowe Mistrzostwa Świata, Dubnica 2010[latanie samolotowe / strona: 24 / autor: Kamil Iwankiewicz]Mimo ostrej konkurencji ze strony Francuzów i świetnych Czechów, polska reprezentacja w wielkim stylu obroniła mistrzostwo indywidualne i zespołowe. Mało tego, tak jak rok temu w Toruniu, całe podium było nasze! Szczegóły w relacji Kamila Iwankiewicza Deszczowe mistrzostwa – Kraków[latanie samolotowe / strona: 26 / autor: Paweł Agaciak]Choć pogoda na początku września była raczej „przeciwlotnicza”, zawodnicy 53. Samolotowych Nawigacyjnych Mistrzostw Polski Seniorów i 39. SNMP Juniorów zdołali jednak stanąć w powietrzne szranki. Jak było i kto wygrał – tego dowiecie się z PLAR 10/2010. Ech, ta dzisiejsza (lotnicza) młodzież[inne / strona: 28 / autor: Krzysztof Cieślawski]Lotnicze wychowanie młodzieży w polskich szkołach średnich nabiera rozmachu, zwłaszcza w miejscach o takich lotniczych tradycjach, jak Bielsko-Biała, co udowadnia w swym artykule Krzysztof Cieślawski – a my zachęcamy do brania przykładu z dobrych wzorców! Weston – „Mekka” zakręconych[śmigłowce / strona: 30 / autor: Miłosz Rusiecki]Jeśli jesteś miłośnikiem śmigłowców, wybierz się do brytyjskiego Weston, najlepiej podczas Helidays, a poczujesz się jak w raju – zachęca w swej arcyciekawej relacji w PLAR 10/2010 Miłosz Rusiecki. Dokąd wiedzie cisza (w eterze)[latanie samolotowe / strona: 36 / autor: Andrzej Rutkowski]Czy postulowane przez Piotra Długiewicza w felietonie z PLAR 12/09 ograniczenie korespondencji do minimum ma szanse sprawdzić się w Polsce? Swoje refleksje z jednej i drugiej strony radia przedstawia w najnowszym numerze Andrzej Rutkowski, informator FIS Warszawa/Olsztyn, a zarazem pilot turystyczny. Korkociągi w statystykach (wypadków)[latanie samolotowe / strona: 38 / autor: Jacek Mainka]Od pewnego czasu na łamach PLAR toczy się dyskusja na temat celowości nauki zachowania w korkociągach. Zobaczmy, jak wygląda ta kwestia od strony analizy statystyk wypadków lotniczych, przeprowadzonej w Wielkiej Brytanii, której przyjrzał się Jacek Mainka. Nowy podręcznik do latania[latanie samolotowe / strona: 40 / autor: Andrzej Rutkowski]Czy na polskim rynku jest miejsce na kolejny podręcznik pilotażu? Recenzując „Pilotaż samolotu od podstaw” Edmunda Mikołajczyka, Andrzej Rutkowski twierdzi, że jak najbardziej tak! Dlaczego – tego dowiesz się z najnowszego numeru PLAR. Latanie i gadanie[latanie samolotowe / strona: 42 / autor: Marcin Konopczyński]Swoboda w prowadzeniu korespondencji lotniczej w przestrzeni klasy G jest potrzebna, ale… bez przesady. Łatwości korespondencji przez radio powinno towarzyszyć korzystanie z odpowiedniej frazeologii. Tylko – jakiej? Swój punkt widzenia na ten temat przedstawia Marcin Konopczyński. Okiem mechanika: obsługa liniowa[latanie samolotowe / strona: 44 / autor: Kamil Iwankiewicz]Zapewne wielu z Was dobrze wie, czym zajmują się mechanicy General Aviation. A jak wygląda praca mechaników przy dużych samolotach? O obsłudze liniowej pisze w PLAR 10/2010 Kamil Iwankiewicz Lotnisko Grójec – inauguracja[latanie samolotowe / strona: 46 / autor: Krzysztof Krawcewicz]Każde nowe lotnisko lub lądowisko to nie tylko cel lotniczych wycieczek, ale także większe bezpieczeństwo podczas przelotów. Dlatego z radością informujemy o otwarciu nowego lądowiska w Kociszewie koło Grójca. Szczegółowe informacje znajdziecie w PLAR 10/2010. Achtung Baby![latanie samolotowe / strona: 54 / autor: Stefan Degraef]Praga E.114M Air Baby, drewniana dwumiejscówka z epoki „Erwudziaków”, przez dziesięciolecia pokrywała się kurzem w szwajcarskich hangarach. Wreszcie, po niemal sześciu latach odbudowy, wróciła w powietrze. Na łamach PLAR zapraszamy na lot wskrzeszonym czeskim oldtimerem. Bielski Piknik w pogodową kratkę[inne / strona: 58 / autor: Krzysztof Cieślawski]Reportaż z VII Międzynarodowego Pikniku Lotniczego Euroregionu Beskidy. PPG – najlepszy sposób na latanie[paralotniarstwo / strona: 62 / autor: Krzysztof Romicki]Latanie na paralotni z napędem to najłatwiej dostępny sposób latania – aby jednak oderwać się od ziemi, trzeba się wyposażyć w odpowiedni sprzęt. W najnowszym numerze PLAR Krzysztof Romicki radzi, jak wybrać skrzydło do PPG. „Skąd pan bierze zdjęcia?”[inne / strona: 72 / autor: Andrzej Rutkowski]Często jesteśmy pytani, skąd bierzemy zdjęcia do „Przeglądu”. Robimy je sami – zależy nam na tym, by pokazywać samoloty na polskim niebie, opisując je w polskich realiach, a nie posiłkować się ogólnodostępnymi zdjęciami od producenta zrobionymi gdzieś za oceanem. Jak robić dobre zdjęcia w powietrzu? W PLAR 10/2010 Andrzej Rutkowski uchyla rąbka tajemnicy. Latanie a zdrowie[medycyna / strona: 50 / autor: Janusz Jachimowicz]Dr nauk medycznych Janusz Jachimowicz odpowiada na pytania czytelników. Śmiertelne zmęczenie[felieton / strona: 78 / autor: Piotr Długiewicz]W swym felietonie Piotr Długiewicz przestrzega o tym, jak śmiertelnie groźne może być zmęczenie za sterami. Dwutysięczny Caravan[aktualności / strona: 14 / autor: Michał Ratajczak]15 IX 2000. samolot Cessna Caravan trafił do klienta. Pierwszy TBM 850 w Polsce[aktualności / strona: 14 / autor: Michał Setlak]Łódzka firma Sat-Film jest właścicielem pierwszego w Polsce samolotu TBM 850. Terrfugia w 2011[aktualności / strona: 14 / autor: Michał Ratajczak]Prawdopodobnie już w 2011 roku do klienta trafi pierwszy latający samochód Terrafugia Transition. Oblot Zielonego Świerszcza[aktualności / strona: 14 / autor: Michał Ratajczak]2 IX na paryskim lotnisku Le Bourget oblatano napędzany elektrycznymi silnikami samolot EADS Green Cri Cri. Nowy wiropłat Eurocoptera[aktualności / strona: 15 / autor: ]Eurocopter rozpoczyna loty testowe śmigłowca X3. Modernizacja EA500[aktualności / strona: 15 / autor: Michał Ratajczak]Eclipse Aeroplane modernizuje odrzutowiec Eclipse EA500. Ze słońcem przez Szwajcarię[aktualności / strona: 15 / autor: Michał Setlak]21 i 22 IX samolot zasilany energią słoneczną, Solar Impulse, dokonał przelotów między Payerne i Genewą oraz Payerne i Zurychem. Lata jak ptak[aktualności / strona: 15 / autor: Michał Setlak]Todd Reichet wykonał pierwszy w historii lot ornitopterem napędzanym siłą ludzkich mięśni. Nowe śmigło Hartzella[aktualności / strona: 16 / autor: Michał Ratajczak]Firma Hartzell Propeller wprowadziła do sprzedaży nowe śmigło dla samolotów Cessna 180, 185, 210 i 205. Odbudowa PZL P-11[aktualności / strona: 16 / autor: Michał Ratajczak]Fundacja Legendy Lotnictwa przygotowuje się do dodbudowy samolotu PZL P-11. Dornier DO 17 trafi do muzeum RAF[aktualności / strona: 16 / autor: Michał Ratajczak]Niemiecki bombowiec Dornier 17 wyłowiony u brzegów Kanału La Manche trafi do muzeum RAF. Dwa razy brąz dla Agnieszki[aktualności / strona: 16 / autor: lk]Agnieszka Wiesner z Aeroklubu Warszawskiego zdobyła dwa brązowe medale w zawodach spadochroniarskich w przeciągu 2 tygodni! Otwarte Warszawskie[aktualności / strona: 17 / autor: rw]O kolejnej edycji Otwartych Warszawskich Zawodów Szybowcowych na celność lądowania im. Pelagii Majewskiej. Matkowski powalczy o Grand Prix[aktualności / strona: 17 / autor: Michał Ratajczak]Christoph Matkowski uzyskał kwalifikację do IV Mistrzostw Świata w Wyścigach Szybowcowych, które odbędą się w lipcu 2011 w Wasserkupe w Niemczech. Udostępnij Facebook Twitter Stumbleupon LinkedIn Pinterest