Przegląd Lotniczy – wrzesień 2017

Spis numeru:

We wrześniowym numerze „Przeglądu Lotniczego” polecamy:

Magnus Fusion – szybkość i uroda
Aerodynamiczna linia tego samolotu zdradza jego pochodzenie – w tworzeniu Magnusa Fusion uczestniczył Peter Besenyei, pilot akrobacyjny i legenda Red Bull Air Race. Eryk Auguścik opisuje swoje spotkanie z pierwszym w Polsce węgierskim ultralajtem, tekst ilustrujemy zdjęciami Andrzeja Rutkowskiego, wykonanymi w urokliwych krajobrazach Beskidu Małego.

Ten poczciwy Venture
Motoszybowiec Slingsby Venture w latach 70. został zamówiony przez RAF do podstawowego szkolenia pilotów. Dziś lata dalej w klubach i w rękach prywatnych właścicieli. To licencyjna, produkowana w Wielkiej Brytanii wersja słynnych niemieckich Scheibe SF-25 Falke, które z silnikami Rotax oferowane są do dzisiaj. Dave Unwin opisuje, jak się lata (a także kołuje…) na tej ciekawej konstrukcji. Zdjęcia Keith Wilson.

Tego jeszcze nie grali
Pokaźna medalowa kolekcja Sebastiana Kawy wzbogaciła się w tym roku o trzy cenne trofea. Nasz szybownik w sezonie 2017 odniósł aż trzy spektakularne zwycięstwa, zostając dwukrotnie mistrzem świata i raz mistrzem Europy, do tego w trzech różnych klasach. Cieszy również fakt, że jeden z mistrzowskich tytułów Sebastian wywalczył na nowym polskim szybowcu GP-14 Velo, debiutującym w zawodach klasy 13,5 m. Relacja Tomasza Kawy.

Mielecki zlot „Antków”
Do Mielca przyleciały „Antki” z Czech, Grenlandii, Francji, Litwy, Niemiec, Szwecji, Ukrainy i oczywiście z Polski. Gwiazdą zlotu był ukraiński An-2-100 z turbinowym silnikiem MS-14. Dwupłatowce wzięły udział w powietrznej defiladzie nad miastem, zakończonej lądowaniem na celność. I pomyśleć, że od oblotu produkowanego także w Mielcu Ana-2 właśnie minęło 70 lat… Tekst i (unikatowe!) zdjęcia Andrzej Rutkowski.

FIS – co warto wiedzieć
Co widzi informator FIS na swoim ekranie, jakie informacje są dla niego istotne, jak może nam pomóc? Informator FIS Warszawa i FIS Olsztyn Andrzej Rutkowski, odpowiadając na pytania naszych czytelników, krok po kroku wyjaśnia, jak działa ta pierwsza służba ruchu lotniczego, z którą ma do czynienia szkolący się pilot po wylocie z macierzystego lotniska.

Organizacje ATO
Działalność zatwierdzonych organizacji szkolenia lotniczego podlega certyfikacji ULC. ATO mogą prowadzić szkolenia do licencji i uprawnień lotniczych, a wymogi dotyczące ich funkcjonowania znajdują się nie tylko w prawie krajowym, ale też unijnym. Regulują one m.in. kwestie wymaganego personelu, floty i zarządzania dokumentacją. Tajemnice ATO zdradza Paweł Szarama, radca prawny, specjalista z zakresu prawa lotniczego.

Wszystko o STAY
Wskaźnika STAY nie znajdziemy w ICAO DOC. 4444, gdyż pochodzi on z procedury regionalnej, która narodziła się w Europie. Wskaźnik ten, zamieszczany w planie lotu, informuje o „aktywności specjalnej” w określonym miejscu przestrzeni powietrznej (np. krążeniu nad punktem nawigacyjnym). Więcej dowiemy się z tekstu Klaudiusza Dybowskiego, instruktora Ośrodka Szkolenia Personelu ATS PAŻP.

Bardzo ważny NOTAM
Ten NOTAM łatwo przeoczyć, a wprowadza ważne zmiany w dostępności przestrzeni powietrznej. We wrześniu w północno-wschodniej i wschodniej Polsce pojawiły się nowe, dość duże i aktywne przez całą dobę strefy. Ich utworzenie uzasadniane jest potrzebami obronności naszego kraju. O tym, co wolno a czego nie wolno pilotowi general aviation w EA117, EA118, EA119 i EA120 pisze Andrzej Rutkowski.

Mazury AirShow
Chociaż była to już dziewiętnasta edycja Mazury AirShow, ta organizowana przez Aeroklub Krainy Jezior impreza wciąż jest wyjątkowa. Tylko tutaj możemy podziwiać wodnosamoloty i amfibie startujące do pokazu wprost z nawierzchni jeziora Niegocin, a na kętrzyńskim lotnisku w rodzinno-piknikowej atmosferze porozmawiać z załogami samolotów i śmigłowców. Sierpniowy weekend na Mazurach spędził z aparatem Michał Prokurat.

Pokazy nad Zatoką
Odbywające się na gdyńskiej plaży pokazy przyciągnęły rekordową publiczność – obserwowało je nawet 200 tys. osób. Cechą wyróżniającą Gdynia Aerobaltic jest nie tylko miejsce, także czas: to jedna z niewielu imprez lotniczych w Europie, podczas których statki powietrzne prezentują się na tle wieczornego i nocnego nieba. Umiejętności pilotów w połączeniu z zastosowaną pirotechniką czy oświetleniem LED stworzyły niesamowite widowisko, które obserwował, fotografował i opisał Filip Modrzejewski.

A oprócz tego:
Lotnicze aktualności z kraju i ze świata, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego, który posługując się filmowym przykładem („Barry Seal: Król przemytu”) i własnymi doświadczeniami przekonuje, że general aviation fajne jest, felietony: Piotra Długiewicza o zagadce istnienia Donalda Trumpa, tajemnicy chemitrails i – już na poważnie – spadochronowych systemach ratunkowych BRS oraz Dominika Pundy o wyższości baranka nad sztucznymi obiciami pokrywającymi fotele pilotów; a także kolejny epizod z życia pilota z serii „Captain Speaking” Jarosława Czaplickiego: tym razem o pełnych lotniczych wyzwań opryskach lasów w dalekiej, północnej Kanadzie.

Życzymy miłej lektury
Redakcja PLAR

O Zespół Redakcyjny

Sprawdź też

Przegląd Lotniczy – sierpień 2017

Spis numeru: W sierpniowym numerze „Przeglądu Lotniczego” polecamy: Bristell skompletowany na miaręCzeskie Bristelle uchodzą za szybkie i …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Stanisław Prauss i jego konstrukcje