Przegląd Lotniczy – sierpień 2017

Spis numeru:

W sierpniowym numerze „Przeglądu Lotniczego” polecamy:

Bristell skompletowany na miarę
Czeskie Bristelle uchodzą za szybkie i wygodne, a właściciel może sobie skompletować swój własny, indywidualny egzemplarz, w zależności od potrzeb i upodobań. Krzysztof Krawcewicz miał okazję latać na jednym z dwóch egzemplarzy, które w ciągu ostatniego roku trafiły do polskiej ewidencji. Sesja foto Roman Peczka.

Wszechstronny Islander
Niektórzy uważają go za najbardziej udany samolot brytyjski, jaki kiedykolwiek powstał. Napędzany dwoma silnikami tłokowymi 300 KM, pojemny, o własnościach STOL, w ponad pół wieku po pierwszym oblocie BN-2 Islander wciąż jest w produkcji! Za sterami egzemplarza zbudowanego na zamówienie jednego z europejskich klientów zasiadł Dave Unwin, który z właściwą sobie dokładnością opisuje tę konstrukcję, służącą od lat do celów komercyjnych jak lokalny przewóz pasażerów, cargo czy wyrzucanie skoczków.

Smakowanie świata
Kolejny Polak obleciał świat statkiem powietrznym general aviation. Marcin Szamborski powrócił z wyprawy śmigłowcem Bell 407, będącej wspólnym polsko-rosyjskim przedsięwzięciem. Nasz najbardziej utytułowany zawodnik i kapitan polskiej śmigłowcowej kadry narodowej towarzyszył mistrzowi świata Maksimowi Sotnikowowi. Rajd zaczął się i zakończył w rosyjskim Konakowie, a trasa wiodła przez Wyspy Owcze, Grenlandię, południowe Stany, Alaskę i Syberię. Sport łączy ludzi… Pełna wyzwań lotnicza przygoda trwała dwa miesiące i związana była z licznymi spotkaniami z pilotami śmigłowcowymi na świecie.

Ostatni sprawdzian – Nawigacyjne MP
Poczuj smak rywalizacji w sporcie samolotowym… Rozegrane na lotnisku Aeroklubu Stalowowolskiego Nawigacyjne Mistrzostwa Polski wieńczyły sezon latania precyzyjnego w naszym kraju i były ostatnim sprawdzianem przed mistrzostwami świata w Austrii. Jednym z zawodników był autor artykułu Eryk Auguścik. Zdjęcia Krzysztofa Niewiadomskiego.

Pierścień wirowy i inne niespodzianki
Pierścień wirowy to bardzo niebezpieczny stan lotu śmigłowca, ale jak się właśnie okazało, da się z niego łatwo wyjść. Wyprowadzanie z pierścienia wirowego wchodzi właśnie do programu śmigłowcowych kursów bezpieczeństwa. Skuteczną metodę zwaną metodą Vuicharda poznali też uczestnicy kursu Robinson Safety Training w Nowym Targu, w którym uczestniczył Krzysztof Krawcewicz. To działa!

Heli SPA – przyjazne lądowisko
Otwarte w czerwcu lądowisko śmigłowcowe w Bukowinie Tatrzańskiej już cieszy się wzięciem u pilotów, ze względu na atrakcje turystyczne w regionie i na miejscu (termy i czterogwiazdkowy hotel). Położone w pięknej okolicy jest jednak trochę wymagające ze względu na górski teren i bliskość parku narodowego.

Diana 2 wraca do gry
10 lipca w powietrze wzniosła się pierwsza Diana 2, zbudowana po przejęciu produkcji przez firmę Avionic z Bielska-Białej. Wrażeniami z oblotu nowego egzemplarza najlepszego polskiego szybowca dzieli się pilot doświadczalny Mariusz Stajewski, który oblatywał także wszystkie wcześniej wyprodukowane Diany.

Uskrzydlone legendy – Duxford ’17
Uczta dla fanów samolotów z II wojny światowej. Już po raz dwudziesty piąty w Duxford odbyły się niezwykłe pokazy Flying Legends. Miłośników historii lotnictwa z całego świata na to brytyjskie lotnisko przyciąga możliwość zobaczenia latających Hurricane’ówSpitfire’ówMustangów czy unikatowego egzemplarza Flying Fortress. W tym roku pojawił się też odrestaurowany Bristol Blenheim. Fachowa relacja Miłosza Rusieckiego, zdjęcia autor i Kamil Winek.

A oprócz tego:
Lotnicze aktualności z kraju i ze świata, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego o podejściu do opanowywania sytuacji niebezpiecznych, felieton Piotra Długiewicza o briefingach, checklistach i stosunku pilotów do nich oraz kolejny epizod z życia pilota liniowego z serii „Captain Speaking” Jarosława Czaplickiego – tym razem o „special cargo”, czyli o groźnym futrzanym ładunku.

Życzymy miłej lektury
Redakcja PLAR

O Zespół Redakcyjny

Sprawdź też

Przegląd Lotniczy – wrzesień 2017

Spis numeru: We wrześniowym numerze „Przeglądu Lotniczego” polecamy: Magnus Fusion – szybkość i urodaAerodynamiczna linia …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

100-lecie L.O.P.P