Przegląd Lotniczy – maj 2020

Spis numeru:

W majowym „Przeglądzie Lotniczym” polecamy:

Tuning czyni cuda
Gyro X to wiatrakowiec wyjątkowy. Przedstawiciel firmy DTA w Polsce Andrzej Pluta zmodyfikował seryjnego francuskiego J-RO, tworząc wizjonerską konstrukcję o niespotykanych możliwościach. Gyro X posiada np. elektryczny napęd przedniego koła umożliwiający dojazd z lądowiska do domu lub na stację benzynową – zobacz tu. Potrafi też bardzo krótko lądować niemal z pionowego opadania – zobacz tu. Więcej w artykule Krzysztofa Krawcewicza, na zdjęciach Romana Peczki można podejrzeć wiele innowacyjnych rozwiązań.

Tak blisko, tak daleko…
Czy polski pilot GA ma szansę latać nad Obwodem Kaliningradzkim? Maciej Krych udowadnia, że tak – na swoim Cirrusie wybrał się na obchody 100-lecia lotniska Devau w Królewcu. Przydała się przynależność do stowarzyszenia AOPA, a już na miejscu znajomość frazeologii rosyjskiej. Przeczytajmy i zobaczmy na zdjęciach autora, jak się lata po drugiej stronie Zalewu Wiślanego.

Ja z dostawą… samolotu
W czasach ograniczonych możliwości poruszania się Aleksander Opoczyński, prezes produkującej Aeroprakty firmy z Zatoru, przedsięwziął wyprawę do zachodnich Niemiec, aż pod holenderską granicę. Celem lotu była dostawa klientowi nowego A-32. Wyprawa w kryzysowych warunkach wymagała spełnienia wielu wymogów, ale towar został dostarczony, a szlak przetarty.

Inne oblicze Chipmunka
Nasz korespondent Dave Unwin miał okazję zasiąść za sterami jednomiejscowego Chipmunka przeznaczonego do holowania szybowców. Egzemplarz ten po wycofaniu ze służby w RAF został przebudowany na jednomiejscową wersję agro, a następnie, po m.in. zmianie silnika, rozpoczął pracę holownika. W roli tej sprawdza się doskonale. Na zdjęciach Keitha Wilsona zobaczycie, jak bardzo Mk23 różni się od seryjnego Chipmunka.

Twój pilotaż a komfort pasażera
Lecisz z pasażerem – zadbaj o jego komfort. Instruktor pilot Krzysztof Krawcewicz wyjaśnia, jak należy pilotować samolot, by nie przyprawiać współtowarzysza podróży o mdłości. Najpierw trzeba wyczyścić własny pilotaż i wlatać się w dany typ – jeżeli nie znamy go zbyt dobrze. O czym jeszcze trzeba pamiętać, by pasażer opuszczał kabinę z jak najlepszym samopoczuciem – dowiecie się z artykułu; pomocne okażą się rysunki.

IFR w przestrzeni G
Informator FIS Magdalena Rekść-Kopyłowicz rozwiewa wątpliwości pilotów dotyczące wykonywania lotów IFR w przestrzeni niekontrolowanej (G). Autorka wyjaśnia, w jakich warunkach taki lot może być wykonywany, wskazuje obowiązujące przepisy i ich źródła. Zwraca uwagę na najważniejsze aspekty, o których piloci nie mogą zapomnieć – jak np. meldunki pozycyjne.

Sytuacje awaryjne cz. 2 – Utrata orientacji geograficznej
Po awarii silnika, czas na kolejną sytuację awaryjną – utratę orientacji geograficznej. Andrzej Rutkowski, pilot oraz informator i instruktor Służby Informacji Powietrznej podpowiada, na jaką pomoc ze strony FIS może liczyć pilot, który zgłosi, że nie wie gdzie jest. Żeby taką pomoc uzyskać i jak najlepiej z niej skorzystać, warto poznać kilka przygotowanych na takie okoliczności procedur.

Nowa organizacja FIS Warszawa
23 kwietnia sektor FIS Warszawa został podzielony na dwie części – wschodnią i zachodnią. W części wschodniej obowiązuje nowa częstotliwość. Co to oznacza dla pilotów, jaka była przyczyna wprowadzonych zmian i czy czekają nas kolejne reorganizacje przestrzeni – tłumaczy informator FIS Andrzej Rutkowski.

Na co uważać – o bezpieczeństwie lotów balonowych
Baloniarstwo jest najbezpieczniejszym sportem lotniczym – tak wynika z danych PKBWL, która w czasie swojego funkcjonowania nie zanotowała ani jednego wypadku śmiertelnego na balonie. Statystyki zdarzeń ze szczególnym uwzględnieniem 2019 r., dobre praktyki oraz refleksje doświadczonych instruktorów zebrała Ewa Daszewska.

Lotnictwo dla kobiet
Reprezentantki Aeroklubu Krakowskiego Jolanta Drobnicka i Sabina Hawryłko promują rolę kobiet w lotnictwie i relacjonują udział w dorocznej konferencji organizacji Woman in Aviation International, która w marcu odbyła się w Orlando w USA. Uczestniczyło w niej ponad 4500 osób. Panie już myślą o przeniesieniu idei WAI na grunt polski.

Porty w bezruchu – fotogaleria
Związane z epidemią koronawirusa zawieszenie przewozów pasażerskich odmieniło oblicza portów lotniczych na całym świecie. W fotoimpresji prezentujemy zdjęcia niegdyś tętniących życiem lotnisk ze znieruchomiałymi sylwetkami samolotów komunikacyjnych. Jednak lotniska nie zasnęły całkowicie – swoją odporność na światowy kryzys po raz kolejny udowadnia General Aviation.

A oprócz tego:
Lotnicze aktualności z kraju i ze świata, kalendarium imprez lotniczych na 2020 rok, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego o gotowości pilotów GA do niesienia pomocy potrzebującym w czasach pandemii, a także felietony: Piotra Długiewicza, który uzupełnia poruszony w numerze temat lotów IFR w przestrzeni niekontrolowanej z punktu widzenia pilota oraz kpt. Jarosława Czaplickiego, przybliżającego kulisy utrzymywania higieny na pokładach samolotów pasażerskich.

Życzymy miłej lektury
Redakcja PLAR

O Zespół Redakcyjny

Sprawdź też

Przegląd Lotniczy – wrzesień 2020

Spis numeru: Wrześniowy „Przegląd Lotniczy” już w kioskach i salonach prasowych. Polecamy w nim: VL-3 …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *