Przegląd Lotniczy – czerwiec 2020

Spis numeru:

W czerwcowym „Przeglądzie Lotniczym” polecamy:

Łukasz i jego Carbon
Znany z występów w wyścigach Red Bulla oraz udziału w pokazach lotniczych Łukasz Czepiela opowiada Andrzejowi Rutkowskiemu o lataniu na samolocie Carbon Cub, na którym w 2019 r. wylądował na sopockim molo. Przygotowując się do tego wydarzenia pilot doskonale poznał i tak polubił samolot, że został jego właścicielem… Cub da się lubić, przynajmniej za wygląd – wystarczy spojrzeć na zdjęcia Andrzeja.

Opowiem Ci o samolocie
Nowy cykl artykułów przeznaczony dla kandydatów na pilotów liniowych, którzy do szkolenia przystępują z ubogim zasobem wiadomości z zakresu budowy i obsługi samolotu komunikacyjnego. Mechanik, instruktor i wykładowca na kursach ATPL Kamil Iwankiewicz rozjaśnia zawiłości wiedzy lotniczo-technicznej. W części pierwszej – dokumentacja. Bo, jak wiadomo, samolot w górze utrzymują… papiery. I pilot ich w swojej karierze nie uniknie!

VFR – najprostsze latanie?
Loty z widocznością to najbardziej powszechna forma prawna w general aviation, dlatego każdy pilot powinien doskonale znać i rozumieć regulujące je przepisy – VFR. Z pomocą przychodzi nowy cykl artykułów odświeżających i porządkujących wiedzę z zakresu lotów VFR autorstwa Magdaleny Rekść-Kopyłowicz, informatorki FIS. Na początek – wymagania co do widzialności i odległości od chmur, zawarte w enigmatycznej tabeli SERA 5001, której interpretacja przyprawiała zawsze pilotów o ból głowy.

Sytuacje awaryjne – zderzenie z ptakiem/dronem
Po kolizji z ptakiem lub dronem pilot może potrzebować pomocy Służby Informacji Powietrznej (FIS). Nikomu nie życzymy, ale warto zawczasu zapoznać się z artykułem, w którym informator i instruktor FIS oraz pilot turystyczny Andrzej Rutkowski wyjaśnia, na jaką pomoc może liczyć pilot i jakich danych może potrzebować od niego informator, by była ona jak najbardziej efektywna.

Sztuka lotu poziomego
Wielu pilotów podczas lotu w warunkach termicznych nieustannie „walczy” z ruchami powietrza, usiłując utrzymać stałą wysokość przez dodawanie i ujmowanie gazu. Dlaczego nie jest to dobra metoda i do czego prowadzi wyjaśnia instruktor Krzysztof Krawcewicz, który również wskazuje, jak można trzymać precyzyjnie wysokość, nie angażując do tego ani obu rąk, ani całej swojej uwagi… W zrozumieniu tej techniki pilotażu pomogą czytelne rysunki.

W 505 nad Warszawą
Po dwóch latach na naszych łamach ponownie wylądował amerykański Bell 505 Jet Ranger X, śmigłowiec zaprojektowany po to, by stać się rynkowym przebojem. Liczba sprzedanych egzemplarzy potwierdza te założenia projektowe, ale my postanowiliśmy je jeszcze zweryfikować latając nim nad Warszawą. Krzysztof Krawcewicz sprawdza, czym zaskakuje pilota 505-tka, uwieczniona na zdjęciach Romana Peczki.

„Wódz”
Zdobyć oldtimera na nieskończenie bogatym rynku wtórnym nietrudno. Kolejna wiekowa perełka wyłowiona przez naszego korespondenta Dave’a Unwina to Aeronca 11AC Chief. Egzemplarz z 1946 r. obecnie jest własnością brytyjskiego pilota B737, który sprawił sobie tego amerykańskiego klasyka… żeby móc po pracy normalnie sobie polatać. Dla Dave’a testowanie Chiefa również było przyjemnością. Na zdjęciach Keitha Wilsona widać, że maszyna jeszcze wiele potrafi…

Jak zostać pilotem balonu
Ewa Daszewska krok po kroku przedstawia drogę do spełnienia lotniczych marzeń i zdobycia upragnionej licencji pilota balonu wolnego: gdzie znajduje się najbliższy ośrodek prowadzący takie szkolenie, ile ono trwa i ile kosztuje, jakie badania lotniczo-lekarskie należy wykonać i ile godzin spędzić w koszu. Dowiemy się też, ile kosztuje balon i godzina lotu oraz poznamy statystyki zdawalności egzaminów teoretycznych.

Małe jest piękne
W powietrzu spotkały się opisywane niedawno w PLAR urządzenia latające: ultralekki samolot Minifox i wiatrakowiec JK-2 Nano. Łączy je silnik Pollini oraz przeznaczenie: zostały stworzone do latania rekreacyjnego. Spotkanie zaaranżował i zrelacjonował Wiesław Jedynak, właściciel Minifoxa, fotograficzne wyzwanie podjął Andrzej Rutkowski. To była pouczająca przygoda.

Wspomnienia: Jerzy Główczewski i Paweł Elsztein
W kwietniu pożegnaliśmy kolejnych ludzi lotnictwa. 13 kwietnia w Nowym Jorku zmarł ostatni polski pilot walczący w drugiej wojnie światowej Jerzy Główczewski. 23 kwietnia odszedł Paweł Elsztein, nestor polskiego dziennikarstwa lotniczego i autor wielu znanych książek lotniczych i modelarskich. Sylwetki zmarłych kreśli Jarosław Dobrzyński.

A oprócz tego:
Lotnicze aktualności z kraju i ze świata, kalendarium imprez lotniczych na 2020 rok, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego o General Aviation jako najlepszej terapii na wszelkie zwątpienia i smutki, a także felietony: Piotra Długiewicza o pewnych podstawowych prawach i zasadach, starych jak… latanie oraz kpt. Jarosława Czaplickiego, który radzi, jak znaleźć satysfakcjonującą przez długie lata pracę w lotnictwie.

Życzymy miłej lektury
Redakcja PLAR

O Zespół Redakcyjny

Sprawdź też

Przegląd Lotniczy – wrzesień 2020

Spis numeru: Wrześniowy „Przegląd Lotniczy” już w kioskach i salonach prasowych. Polecamy w nim: VL-3 …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

100-lecie L.O.P.P