Spis numeru:
Lipcowy „Przegląd Lotniczy” już w kioskach i salonach prasowych. Polecamy w nim:
Topaz – dobry polski produkt
Topaz XL to najnowsza wersja tego najliczniej produkowanego polskiego samolotu. Konstrukcję i jej niezwykłe własności pilotażowe opisał Krzysztof Krawcewicz, zdjęcia Roman Peczka.
SB Lim-2 znów lata
Trójka entuzjastów – nowych właścicieli prywatnego Lima-2 nr 006 przywróciła samolot do latania. Eskwojskowy odrzutowiec już nie może się doczekać najbliższych pokazów. Tymczasem stacjonuje i lata w Modlinie, gdzie go usłyszał, sfotografował i opisał Konrad Stasiczak.
Szwedzki klejnot – Saab 91D Safir
Na rynku wtórnym można znaleźć wiele fascynujących historycznych samolotów. Safir oblatany został w 1945 r., a w szwedzkiej armii samoloty tego typu latały jeszcze w latach 90. Dave Unwin w tej czteromiejscowej konstrukcji odkrywa cechy maszyny szkolnej, turystycznej, a nawet akrobacyjnej. Safir w powietrzu i na ziemi na zdjęciach Keitha Wilsona.
Na prostej do celu
W dziale „Pilotaż” instruktor Krzysztof Krawcewicz opisuje metody utrzymania stałego kąta schodzenia podczas zniżania i końcowego podejścia do lądowania. Nie jest to proste, a kłopoty pojawiają się szczególnie w warunkach turbulencji. Jak uniknąć rozchwiania parametrów i nie „zgubić” punktu celowania. Wykład opatrzony czytelnymi rysunkami.
VFR – jak wysoko, jak nisko?
W drugiej części mini-cyklu „VFR w pigułce” poświęconego lotom VFR informatorka FIS Magdalena Rekść-Kopyłowicz omawia zagadnienie wysokości lotu z widocznością. Nie wszyscy piloci wiedzą, że obowiązujące przepisy dopuszczają wysokie, a nawet bardzo wysokie loty VFR. Czasami lot na większej wysokości może okazać się bezpieczniejszy – warto to wiedzieć i stosować.
Każdy widzi każdego
W latach 80. loty w formacji były obowiązkowym punktem szkolenia do licencji PPL(A), ale dzisiaj ciężko jest znaleźć instruktora posiadającego doświadczenie w takich lotach. Pilot latający w 3AT3 Formation Flying Team Jakub Śliwiński omawia podstawowe zasady bezpiecznego i zgodnego z przepisami latania w formacji. Zdjęcia Filip Modrzejewski.
Opowiem Ci o samolocie… cz. 2
Kolejna przyswajalna pigułka wiedzy o budowie i eksploatacji samolotu pasażerskiego autorstwa Kamila Iwankiewicza, mechanika, instruktora i wykładowcy na kursach ATPL. Jak się okazuje, obsługa Boeingów i Airbusów rządzi się pewnymi klarownymi regułami, obowiązującymi na całym świecie. Przydatne dla kandydatów na pilotów liniowych, mechaników, i tych, co chcą wiedzieć więcej.
Żelaźni w nowych barwach
Znana i lubiana grupa akrobacyjna Żelazny pozyskała nowego sponsora strategicznego, a co za tym idzie – nowe barwy. Pięć samolotów grupy zostało przemalowanych w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 S.A. w Bydgoszczy, o czym donosi, przedstawiając w skrócie 20-letnią historię zespołu, Krzysztof Krawcewicz. Na zdjęciach samoloty w nowym malowaniu.
Może tak… do Książa?
Turystyka lotnicza to łączenie pasji latania z pasją zwiedzania. Bogusław Kafarski – pilot, a zarazem przewodnik turystyczny, promuje krótkie lotnicze wypady w ciekawe miejsca. Tym razem zabiera nas Kolibrem w podróż do Książa, gdzie mieści się trzeci co do wielkości zamek w Polsce, a znajdujące się nieopodal lotnisko Świebodzice to świetny punkt wypadowy do wycieczek po tamtejszej okolicy. Lotniczym podróżom GA wciąż sprzyja zawieszenie ruchu rozkładowego.
Balony promują Kraków
Ze spadku aktywności ruchu lotniczego korzystają także piloci balonów. W czerwcu odbyła się w Krakowie duża spontaniczna impreza balonowa. Balony nad Starym Miastem stanowiły też atrakcję dla mieszkańców i turystów. Fotorelacja Ewy Daszewskiej.
A oprócz tego:
Lotnicze aktualności z kraju i ze świata, kalendarium imprez lotniczych na 2020 rok, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego o tym, że obecnie latamy dużo, latajmy zatem radośnie i bezpiecznie, a także felietony: Piotra Długiewicza o szansach GA w erze po COVID-19 oraz kpt. Jarosława Czaplickiego, który analizuje wywołany pandemią kryzys lotnictwa pasażerskiego.
Życzymy miłej lektury
Redakcja PLAR