Spis numeru:
Ukazał się czerwcowy numer Przeglądu Lotniczego a w nim:
G109 Able
Motoszybowce Grob znamy i podziwiamy, zwłaszcza gdy nocny pokaz na Antidotum w Lesznie daje zespół Aerosparx. Cóż można zmienić w poczciwym G109? Dodać nowy silnik i jego osiągi zmieniają się diametralnie! Nową wersję G109 Able z Rotaksem 912 iS i awioniką G1000 testują w locie nasz korespondent Dave Unwin i Guy Westgate z Aerosparx. Sprawdzają też czy da się uruchomić w powietrzu silnik bez użycia rozrusznika… Zdradzimy, że Guy już zamówił kit nowej wersji Groba.
Powrót święta ? Friedrichshafen ’22
Targi Aero Friedrichshafen to dla ludzi zaangażowanych w general aviation prawdziwe święto. Długo wyczekiwane, obfitowały w mnóstwo nowości technicznych, w dziedzinie napędów hybrydowych i elektrycznych. Przede wszystkim jednak, po okresie pandemii, pokazały, że małe lotnictwo nadal ma olbrzymi potencjał, a firmy z Polski radzą sobie na tle Europy całkiem nieźle. Nowości z Friedrichshafen relacjonuje Marcin Wiśniewski.
W gnieździe sokołów…
W gościnie u Royal Jordanian Falcons w Akabie przebywał z aparatem Filip Modrzejewski. Odkrywając przy okazji, że Extra 300 nadaje się bardzo dobrze do robienia zdjęć w powietrzu, zwłaszcza podczas akrobacji grupowej. Zdjęcia zapierają dech — patrz okładka
„Mamy już swój dom w Polsce”
Rozmowa z Jurijem Jakowlewem konstruktorem i współwłaścicielem ukraińskiej firmy Aeroprakt, która wobec agresji Rosji na Ukrainę, mimo zniszczeń i zagrożenia zakładów w Kijowie, a także zmniejszenia kadry o tych, którzy stanęli do obrony Ojczyzny, stara się kontynuować produkcję i normalnie działać. Prace rozwojowe tymczasem prowadzone są w Polsce…
Studiowanie mapy
Po co pilotowi w dzisiejszych czasach mapa papierowa — wyjaśnia Krzysztof Krawcewicz przy okazji recenzji nowego wydania Mapy Polski VFR.
Pora lecieć
Przez 15 odcinków cyklu „Z angielskim w świat” Łukasz Wieczorek, egzaminator ICAO windował naszą biegłość językową do poziomu wyższego niż czwarty. Z nadejściem lata pora teraz naszą wiedzę zdyskontować podczas lotniczej wyprawy. Autor, który jest również instruktorem lotniczym, zawarł zwięźle kilkanaście porad dla zamierzających zrealizować swoje marzenie o samodzielnej wyprawie lotniczej.
Opowiem Ci o samolocie…
Kamil Iwankiewicz opowiada tym razem o klapach Krugera, slotach, spojlerach i innych urządzeniach mechanizacji płata, którą to wiedzą, jako przyszli kapitanowie Boeingów będziecie się musieli wykazać i opanować ją do doskonałości.
Centralwings — zmarnowany zapał
Nasz stały felietonista cpt. Jarosław Czaplicki wspomina (z dużą dozą nostalgii) — tym razem w większej formie literackiej — linie, które podczas swojego bardzo krótkiego istnienia dały szansę rozwinąć skrzydła wielu pilotom. Uchyla przy okazji nieco rąbka tajemnicy na temat relacji panujących w światku pilotów liniowych.
Szybowce wróciły nad Tatry i Fatrę
Sezon sportowy rozpoczął się kwietniowymi zawodami w Nitrze i kwietniowo–majowymi w Prievidzy. Tomasz Kawa — niestrudzony kibic i pomocnik Sebastiana, swoim bacznym okiem szybownika i zawodnika ocenia warunki meteorologiczne oraz relacjonuje, w niezrównany sposób sportową walkę podczas tegorocznego Flight Challenge Cup na Słowacji.
Nocny lot
Od 30 lat rozgrywane są w Bitterfeld w Niemczech zawody balonów gazowych w formule kto dalej zaleci w określonym czasie. W tym roku było to 10 godzin, między 20.00 a 8 rano. Polacy pokazali lwi pazur… — o zawodach pisze Ewa Daszewska.
Felietony:
- Jarosława Czaplickiego — o tym że korespondencja radiowa po angielsku może sprawiać zadziwiające problemy, zwłaszcza gdy chodzi o lokalne naleciałości językowe,
- Piotra Długiewicza — o trwającym ciągle wyścigu zdesperowanych lotników na coraz głupszy numer z filmowaną, prowokowaną katastrofą. Gdy głos rozsądku nie wystarczy, to może kubeł zimnej wody…
- Krzysztofa Krawcewicza — afirmujący wolność, jaką daje latanie.
Zapraszamy do lektury!