Airbus H145 IFR. fot: Airbus Helicopters Inc.

Airbus wprowadza śmigłowiec H125 IFR

Podczas tegorocznych targów HAI Heli-Expo 2023 dyrektor generalny Airbus Helicopters Inc. Romain Trapp poinformował o rozpoczęciu prac nad wprowadzeniem funkcji wykonywania lotów według wskazań przyrządów (IFR) w jednosilnikowych śmigłowcach Airbus H125.

„Widzieliśmy pewne zapotrzebowanie klientów na IFR i teraz chcemy być gotowi, aby sprostać temu zapotrzebowaniu.(…) Poprawi to zdolność śmigłowca do pracy w każdych warunkach pogodowych i zmniejszy liczbę dni, w których nie można latać, tak jak to zrobiliśmy, wprowadzając możliwość odladzania” – powiedział dyrektor generalny Airbus Helicopters Inc. Romain Trapp podczas wtorkowej konferencji prasowej na targach Heli-Expo.

Zmiany potrzebne do uwolnienia H125 od ograniczeń związanych z operowaniem wyłącznie z widocznością (VFR) będą obejmować ulepszony kokpit, trójosiowego autopilota Genesys Helicopter Suite™ firmy Genesys Aerosystems oraz redundantne układy hydrauliczne i elektryczne. Firma Genesys zainstalowała już tego sam system w ramach dodatkowego certyfikatu typu na większym Airbusie H145, a także na Sikorsky UH-60A Blackhawk.

Modernizacja IFR jest ostatnią z serii inwestycji, jakie Airbus poczynił w celu ulepszenia swoich śmigłowców jednosilnikowych. W zeszłym roku producent zwiększył moc zespołu napędowego stosowanego w tym modelu, aby zwiększyć ładowność o 120 kg podczas jego eksploatacji w gorącym klimacie i na wysokich pułapach.

 „Dzięki najnowszym innowacjom H125 pozostaje bezkonkurencyjnym produktem pod względem wydajności i stosunku jakości do ceny” — powiedział Jérome Ronssin, szef programów lekkich śmigłowców w firmie Airbus.

H125 IFR w najbliższym czasie przejdzie certyfikację FAA na rynek amerykański, a następnie będzie certyfikowany przez brazylijską agencję bezpieczeństwa lotniczego ANAC. Po uzyskaniu tych certyfikatów Airbus może następnie ubiegać się o STC na innych rynkach, w tym w Europie.

Partnerzy spodziewają się, że w drugiej połowie 2024 roku możliwe już będzie udostępnienie zmodyfikowanych H125 IFR klientom.

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

Śmigłowiec Schweizer w trakcie testów CRSF. fot.: Schweizer

System CRFS dla śmigłowców Schweizer

Schweizer otrzymał aprobatę FAA dla odpornego na zderzenia układu paliwowego (CRFS – Crash-resistant Fuel System), …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

100-lecie L.O.P.P