Podczas tegorocznych targów HAI Heli-Expo 2023 dyrektor generalny Airbus Helicopters Inc. Romain Trapp poinformował o rozpoczęciu prac nad wprowadzeniem funkcji wykonywania lotów według wskazań przyrządów (IFR) w jednosilnikowych śmigłowcach Airbus H125.
„Widzieliśmy pewne zapotrzebowanie klientów na IFR i teraz chcemy być gotowi, aby sprostać temu zapotrzebowaniu.(…) Poprawi to zdolność śmigłowca do pracy w każdych warunkach pogodowych i zmniejszy liczbę dni, w których nie można latać, tak jak to zrobiliśmy, wprowadzając możliwość odladzania” – powiedział dyrektor generalny Airbus Helicopters Inc. Romain Trapp podczas wtorkowej konferencji prasowej na targach Heli-Expo.
Zmiany potrzebne do uwolnienia H125 od ograniczeń związanych z operowaniem wyłącznie z widocznością (VFR) będą obejmować ulepszony kokpit, trójosiowego autopilota Genesys Helicopter Suite™ firmy Genesys Aerosystems oraz redundantne układy hydrauliczne i elektryczne. Firma Genesys zainstalowała już tego sam system w ramach dodatkowego certyfikatu typu na większym Airbusie H145, a także na Sikorsky UH-60A Blackhawk.
Modernizacja IFR jest ostatnią z serii inwestycji, jakie Airbus poczynił w celu ulepszenia swoich śmigłowców jednosilnikowych. W zeszłym roku producent zwiększył moc zespołu napędowego stosowanego w tym modelu, aby zwiększyć ładowność o 120 kg podczas jego eksploatacji w gorącym klimacie i na wysokich pułapach.
„Dzięki najnowszym innowacjom H125 pozostaje bezkonkurencyjnym produktem pod względem wydajności i stosunku jakości do ceny” — powiedział Jérome Ronssin, szef programów lekkich śmigłowców w firmie Airbus.
H125 IFR w najbliższym czasie przejdzie certyfikację FAA na rynek amerykański, a następnie będzie certyfikowany przez brazylijską agencję bezpieczeństwa lotniczego ANAC. Po uzyskaniu tych certyfikatów Airbus może następnie ubiegać się o STC na innych rynkach, w tym w Europie.
Partnerzy spodziewają się, że w drugiej połowie 2024 roku możliwe już będzie udostępnienie zmodyfikowanych H125 IFR klientom.