Airbus Helicopters Inc. spodziewa się, że demonstrator technologii szybkiego i ekonomicznego wiropłata o nazwie Racer wystartuje w drugiej połowie 2023 r., po tym, jak ograniczenia w łańcuchu dostaw wymusiły ostatnie opóźnienie pierwszego lotu z 2022 r.
Racer opiera się na doświadczeniu zdobytym przez Airbus Helicopters w ramach samodzielnie finansowanego demonstratora prędkości X3, który w czerwcu 2013 r. ustanowił rekord prędkości w locie wynoszący 472,26 km/h.
„Demonstrator X3 pokazał, że wysokie prędkości i bardzo wydajne wyniki można uzyskać, gdy prędkość obrotowa wirnika głównego jest zmniejszana podczas lotu do przodu, a ciąg jest zapewniany przez śmigła zamontowane na skrzydle zapewniającym siłę nośną” — wyjaśnił dyrektor ds. badań i innowacji w Airbus Helicopters Tomasz Krysiński.
Para silników Safran Aneto-1X o mocy 2500 KM zapewnia o 25% więcej mocy niż inne silniki o podobnej wielkości. Racer może osiągnąć nawet 15% redukcję zużycia paliwa, gdy pilot przełączy jeden z silników w tryb idle podczas lotu – konfiguracji, którą Safran nazywa „trybem ekologicznym”.
Mogący latać z prędkością do 400 km/h Racer, jest wyposażony w dwa śmigła pchające zamontowane na skrzydłach oraz pięciołopatowy wirnik główny. Unikalne, asymetryczne skrzydła zwiększają osiągi helikoptera, zapewniając dodatkową siłę nośną oraz wydłużenie zasięgu i osiągnięcie wyższych prędkości niż w konwencjonalnych śmigłowcach – przy prędkości przelotowej generują ok. 50% siły nośnej oraz zapewniają 10% procent siły potrzebnej w zawisie.