Airbus Racer. fot.: Airbus Helicopters Inc.

Racer gotowy do pierwszego lotu

Airbus Helicopters Inc. spodziewa się, że demonstrator technologii szybkiego i ekonomicznego wiropłata o nazwie Racer wystartuje w drugiej połowie 2023 r., po tym, jak ograniczenia w łańcuchu dostaw wymusiły ostatnie opóźnienie pierwszego lotu z 2022 r.

Racer opiera się na doświadczeniu zdobytym przez Airbus Helicopters w ramach samodzielnie finansowanego demonstratora prędkości X3, który w czerwcu 2013 r. ustanowił rekord prędkości w locie wynoszący 472,26 km/h.

„Demonstrator X3 pokazał, że wysokie prędkości i bardzo wydajne wyniki można uzyskać, gdy prędkość obrotowa wirnika głównego jest zmniejszana podczas lotu do przodu, a ciąg jest zapewniany przez śmigła zamontowane na skrzydle zapewniającym siłę nośną” — wyjaśnił dyrektor ds. badań i innowacji w Airbus Helicopters Tomasz Krysiński.

Para silników Safran Aneto-1X o mocy 2500 KM zapewnia o 25% więcej mocy niż inne silniki o podobnej wielkości. Racer może osiągnąć nawet 15% redukcję zużycia paliwa, gdy pilot przełączy jeden z silników w tryb idle podczas lotu – konfiguracji, którą Safran nazywa „trybem ekologicznym”.

Mogący latać z prędkością do 400 km/h Racer, jest wyposażony w dwa śmigła pchające zamontowane na skrzydłach oraz pięciołopatowy wirnik główny. Unikalne, asymetryczne skrzydła zwiększają osiągi helikoptera, zapewniając dodatkową siłę nośną oraz wydłużenie zasięgu i osiągnięcie wyższych prędkości niż w konwencjonalnych śmigłowcach – przy prędkości przelotowej generują ok. 50% siły nośnej oraz zapewniają 10% procent siły potrzebnej w zawisie.

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

Śmigłowiec Schweizer w trakcie testów CRSF. fot.: Schweizer

System CRFS dla śmigłowców Schweizer

Schweizer otrzymał aprobatę FAA dla odpornego na zderzenia układu paliwowego (CRFS – Crash-resistant Fuel System), …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

100-lecie L.O.P.P