Aerospatiale Alouette III zakończył po ponad 60 latach służbę we francuskich siłach zbrojnych. Fot. Aviation Navale / Anthony Pecchi

Alouette III kończy 60 letnią służbę

Śmigłowce Aerospatiale Alouette III zakończyły po ponad 60 latach służbę we francuskich siłach zbrojnych.

Wycofanie ostatnich trzech Alouette III (które latały operacyjnie do ostatnich godzin 2022 roku) poprzedziła specjalna uroczystość w dniu 9 grudnia 2022 r. której przewodniczył admirał Pierre Vandier, szef sztabu francuskiej marynarki wojennej. Zakończyła ją defilada powietrzna w wykonaniu siedmiu śmigłowców. Grupę prowadził Alouette II z podwoziem kołowym ( ostatni utrzymywany w stanie lotnym, przynajmniej we Francji, przedstawiciel typu), pilotowany przez Pascala Petitgenet (założyciela i dyrektora generalnego Heli Technique). Za nim leciał klucz ostatnich trzech Alouette III (SA 319B) o numerach 997, 161 i 302 wciąż będących w służbie (w barwach flotylli 34F). Formację zamykały trzy śmigłowce Dauphin AS365 N3 – towarzysze służby i następcy Alouette III.

Bohaterowie ostatniej defilady Alouette III – śmigłowce Aerospatiale SA 319B Alouette III o numerach 997, 161 i 302.
Fot. Aviation Navale / Anthony Pecchi

Po wycofaniu ostatniego Alouette III, nie tylko francuska marynarka wojenna, ale także wszystkie rodzaje francuskich sił zbrojnych zamknęły ważną kartę swojej historii. Przez dziesięciolecia Alouette (po francusku „skowronek”) III stał się symbolem i synonimem francuskich śmigłowców wojskowych i można by pomyśleć, że ta historia nigdy się nie skończy.

Regularnie konserwowany śmigłowiec, z częściami zamiennymi dostępnymi w razie potrzeby, może mieć niemal nieograniczoną żywotność. Konserwacja Alouette z upływem czasu stawał się coraz bardziej kosztowna, a starzenie się niektórych części, które nie były już produkowane, stawało się problematyczne. W tej sytuacji, pomimo sentymentu, i uznania dla długowieczności śmigłowców, naczelne dowództwo francuskich sił zbrojnym musiało podjąć decyzję o zakończeniu eksploatacji Skowronków.

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

Śmigłowiec Schweizer w trakcie testów CRSF. fot.: Schweizer

System CRFS dla śmigłowców Schweizer

Schweizer otrzymał aprobatę FAA dla odpornego na zderzenia układu paliwowego (CRFS – Crash-resistant Fuel System), …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Stanisław Prauss i jego konstrukcje