Belgijski F-16 Solo Display Team jest dobrze znany widzom radomskich pokazów lotniczych, chociażby z występów podczas Air Show Radom 2018. W tym roku zaprezentuje się po raz pierwszy w Polsce w nowej odsłonie.
Samolotem pokazowym pozostaje oczywiście F-16AM Block 20 MLU Fighting Falcon, który przez obecnego pilota pokazowego nazwany został Viper ze względu na jego wyjątkową zwinność, nowe malowanie to również jego pomysł. Projekt całkowitej zmiany wyglądu i nazwy samolotu to długa i ciekawa historia, pełna przeszkód i trudności. Zapewne poznamy ja podczas pokazów z ust samego pilota lub komentatora zespołu…
Pilotem Belgian F-16 Solo Display Team w sezonie 2022-2024 jest Kapitein-commandant (stopień nie ma polskiego odpowiednika, jest rangą pośrednią pomiędzy kapitanem a majorem w Siłach zbrojnych RP) Steven „Vrieske” De Vries. Vrieske rozpoczął karierę na F-16 w wieku 21 lat, jest pierwszym pilotem spoza Stanów Zjednoczonych, który przekroczył 5 000 godzin nalotu na tym typie.
Oficjalna strona Belgian F-16 Solo Display Team
Oficjalna strona Air Show Radom 2023
Belgijskie siły powietrzne
Belgijskie siły powietrzne (fr. Composante air, niderl. Luchtcomponent – Komponent Powietrzny Sił Zbrojnych Belgii, do 2002 Force aérienne belge/ Belgische Luchtmacht) są jednymi z najstarszych sił powietrznych na świecie.
Początki wojskowego lotnictwa Belgii sięgają 1909 roku, kiedy to powstała samodzielna kompania balonowa. Pierwsza jednostka lotnicza – Compagnie d’Aviateurs, powstała 16 kwietnia 1913 roku i obejmowała cztery eskadry po cztery samoloty każda. 20 marca 1915 roku oficjalnie utworzono belgijskie lotnictwo wojskowe – Militair Vliegwezen, które składało się z sześciu eskadr, szkoły lotniczej oraz parku samolotowego.
Obecnie stanowią ważną część 2 Alianckiej Floty Lotniczej NATO – 2 ATAS. Na ich wyposażeniu są samoloty SABCA (General Dynamics) F-16AM i F-16BM Block 20 MLU. Do szkolenia używane są samoloty SIAI-Marchetti SF-260MB oraz SABCA Alpha Jet 1B+. 14 listopada 2013 roku Szef Sztabu Sił Zbrojnych Belgii poinformował o rozpoczęciu procedury zakupu nowych wielozadaniowych samolotów. W 2018 roku przetarg wygrali Amerykanie oferując dostarczenie wymaganej liczny samolotów Lockheed Martin F-35 Lightning II za ponad 4 mld euro. Dostawy pierwszych F-35 Lightning II planowane na koniec 2023 roku opóźnić się mogą nawet o 6 miesięcy po decyzji belgijskiego resorty obrony ogłoszonej 2 sierpnia br. w której jako powód opóźnienia przyjęcia dostawy podano konieczność wprowadzenia przez producenta nowego oprogramowania i wyposażenia kabiny pilota.
F-16AM i F-16BM Block 20 MLU
W belgijskich siłach powietrznych służy obecnie ponad pięćdziesiąt ze 160 wyprodukowanych na licencji przez belgijskie zakłady SABCA samolotów F-16AM i dwumiejscowych F-16BM, które od 2014 roku przechodziły modernizację do wersji Mid-Life-Update (MLU) w ramach programu Foreign Military Sale. W wyniku modyfikacji belgijskie F-16AM i F-16BM Block 20 MLU mogą przenosić takie samo uzbrojone jak Lockheed Martin F-16C/D, otrzymały również nowy radar AN/APG-66(V)2, silnik F100-PW-220, system wymiany danych Link 16, wsparcie dla celowników nahełmowych i gogle noktowizyjne.
Najważniejsze dane taktyczno – techniczne F-16AM i F-16BM Block 20 MLU:
- długość: 14,8 m,
- rozpiętość: 9,98 m,
- wysokość: 4,8 m
- masa własna: 8 272 kg,
- maksymalna masa startowa: 16 875 kg,
- napęd: Pratt & Whitney F100-PW-220 o ciągu 105,7 kN z dopalaniem.
- prędkość maksymalna: ok. 2,0 Ma,
- prędkość wznoszenia: 254 m/s,
- zasięg: 3 200 km (4220 km z dodatkowymi zbiornikami),
Na pylonie centralnym podkadłubowym możliwe jest przenoszenie zbiornika paliwa o pojemności 1 135 litrów, na węzłach podskrzydłowych zbiorników o pojemności 1 400 l.
Najistotniejsze elementy wyposażenia belgijskich F-16:
- wielofunkcyjny radar AN/APG-68(V)9,
- zasobnik obserwacyjno – celowniczy AN/AAQ-33 SNIPER XR służący do wykrywania, identyfikacji, obserwacji celów naziemnych i powietrznych oraz naprowadzania uzbrojenia, kierowanego laserowo na cele naziemne,
- zasobniki rozpoznania obrazowego (DB-110) firmy Goodrich,
- hełmy zintegrowane z systemem celowania nahełmowego JHMCS,
- zintegrowany system walki radioelektronicznej AIDEWS, którego elementami są: odbiornik wykrywający, analizujący i wypracowujący na podstawie parametrów wykrytego promieniowania radiolokacyjnego sygnały zakłócające, nadajniki sygnałów zakłócających, wyrzutnik pułapek i flar ALE-47.
Uzbrojenie:
- działko M61 Vulcan 20 mm.
- naprowadzane radiolokacyjnie rakiety powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM,
- rakiety bliskiego zasięgu z głowicą samonaprowadzającą na podczerwień AIM-9 Sidewinder,
- rakiety kierowane na podczerwień IR powietrze-ziemia AGM-65 Maverick,
- bomby kierowane serii JDAM (Joint Direct Attack Munition),
- bomby Paveway naprowadzane laserowo,
- bomby Mk80,
- bomby Mk84 (907 kg),
- pakiety instalacyjne do bomb Mk80 i Mk84 – do przekształcenia w bomby kierowane laserowo: GBU-10 i GBU-12,
- bomby kasetowe CBU-87, -89, 97,
Łączna masa uzbrojenia może wynosić do 7 700 kg.