samoloty myśliwskie MiG-29 fot. Marek Chmiel

Gwiazdy Air Show: MiG-29

Popularne Smokersy stanowiły do niedawna trzon Sił Powietrznych, zastępowane sukcesywnie przez myśliwce F-16 obecnie kończą służbę pod znakiem Biało-Czerwonej Szachownicy.

Pierwsze 12 fabrycznie nowych myśliwców MiG-29 (9 bojowych w wersji 9-12A oraz 3 szkolno-bojowe w wersji 9-51A/UB) zostało w latach 1989–1990 dostarczonych do 1 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego z Mińska Mazowieckiego. Po osiągnięciu gotowości operacyjnej, pierwszy dyżur bojowy na nowych myśliwcach w Mińsku miał miejsce 13 stycznia 1992 roku.

W 1995 roku Polska pozyskała 10 w niewielkim stopniu wyeksploatowanych maszyn (9 bojowych i jedną szkolno-bojową) od Czech, przekazując w zamian 11 nowych śmigłowców PZL W-3 Sokół, trafiły one również do 1PLM. W 2002 roku za symboliczną cenę 1 euro za sztukę, Polska odkupiła od Niemiec, w związku z ich wycofaniem ze służby w Luftwaffe, 22 używane Smokersy (w tym 4 szkolno-bojowe). Ze względu na różnice w wyposażeniu oraz znaczne zużycie podjęto decyzję o włączeniu do służby jedynie 14 znajdujących się w najlepszym stanie maszyn, wszystkie w standardzie ICAO I i ICAO II) (przewidującym m.in. instalację dodatkowych zbiorników podwieszanych oraz przeskalowanie przyrządów na miary anglosaskie). Poniemieckie MiG-i-29 otrzymała 41 Eskadra Lotnictwa Taktycznego z Malborka, latająca do tej pory na samolotach MiG-21MF. Po zmianach struktury operacyjnej Sił Powietrznych polskie Smokersy stanowiły wyposażenie 22 i 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Ostatnio 14 samolotów przekazanych zostało Ukrainie w związku z rosyjską inwazją. 14 egzemplarzy pozostających w służbie SP RP myśliwców MiG-29 stacjonuje w 22 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Malborku.


O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

XXV Międzynarodowy Zlot Przyjaciół Lotnictwa 2024. fot. Marek Chmiel

Mazury Air Show 2024 – list otwarty Prezesa AKJ

Tegoroczna edycja Mazury AirShow nawiązuje do wieloletniej tradycji spotkań środowiska lotniczego na należącym do Aeroklubu …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

100-lecie L.O.P.P