WWS Wrona bis i IS-B Komar 49 przed konserwacja prezentowane były w Hangarze Głównym MLP. fot. Marek Chmiel

Eksponaty MLP odzyskują dawną świetność

W Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie zakończyła się renowacja dwóch zabytkowych szybowców – WWS Wrona bis i IS-B Komar 49.

Wrona to szybowiec do szkolenia podstawowego, skonstruowany przez Antoniego Kocjana, używany w latach 30, natomiast Komar to szybowiec treningowo-wyczynowy, opracowany przez Antoniego Kocjana w 1933 r., produkowany przed wybuchem wojny i w udoskonalonej postaci również po jej zakończeniu.

WWS Wrona bis przed konserwacja przez długie lata był eksponowany pod dachem Hangaru Głównego MLP.
fot. Marek Chmiel
WWS Wrona bis przed konserwacja przez długie lata był eksponowany pod dachem Hangaru Głównego MLP.
fot. Marek Chmiel
Wrona podczas prac konserwatorskich. 
fot. MLP
Wrona podczas prac konserwatorskich.
fot. MLP

Eksponaty zostały poddane kompleksowej konserwacji, obejmującej m.in. oczyszczenie wszystkich elementów, odtworzenie brakujących części, przepłótnienie i polakierowanie konstrukcji. Z dokumentacjami fotograficznymi prac konserwatorskich, można zapoznać się na stronie internetowej MLP, w zakładce Zbiory – podstrony Komar i Wrona.

Podobnie jak Wrona, również IS-B Komar 49 eksponowany był pod dachem Hangaru Głównego MLP.
fot. Marek Chmiel
Podobnie jak Wrona, również IS-B Komar 49 eksponowany był pod dachem Hangaru Głównego MLP.
fot. Marek Chmiel
Po zakończeniu prac konserwatorskich Komar zaprezentuje się w nowym, choć również historycznym malowaniu.
fot. MLP
Po zakończeniu prac konserwatorskich Komar zaprezentuje się w nowym, choć również historycznym malowaniu.
fot. MLP

Prace konserwatorskie zakończyły się na przełomie listopada i grudnia bieżącego roku, a spodziewany powrót szybowców na ekspozycję stałą to przełom marca i kwietnia przyszłego roku.

Projekt „Renowacja kolekcji unikatowych szybowców Muzeum Lotnictwa Polskiego – etap I: WWS Wrona bis i IS-B Komar 49” został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego kwotą 53 280 zł przy całkowitej wartości projektu wynoszącej 67 736,03 zł. Szybowce zostaną przekazane na ekspozycję stałą w marcu 2023 r.

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

Lotnisko Warszawa Babice (EPBC). fot. Krzysztof Krawcewicz

Operacje na Babicach – przywrócone

Zgodnie z naszymi przewidywaniami, NOTAM zawieszający cywilne loty na Babicach, został dziś o 12 odwołany. …

100-lecie L.O.P.P