WWS Wrona bis i IS-B Komar 49 przed konserwacja prezentowane były w Hangarze Głównym MLP. fot. Marek Chmiel

Kolejne eksponaty MLP odzyskały dawną świetność

W Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie zakończyła się renowacja dwóch zabytkowych szybowców – WWS Wrona bis i IS-B Komar 49.

Wrona to szybowiec do szkolenia podstawowego, skonstruowany przez Antoniego Kocjana, używany w latach 30, natomiast Komar to szybowiec treningowo-wyczynowy, opracowany przez Antoniego Kocjana w 1933 r., produkowany przed wybuchem wojny i w udoskonalonej postaci również po jej zakończeniu.

WWS Wrona bis przed konserwacja przez długie lata był eksponowany pod dachem Hangaru Głównego MLP.
fot. Marek Chmiel
WWS Wrona bis przed konserwacja przez długie lata był eksponowany pod dachem Hangaru Głównego MLP.
fot. Marek Chmiel
Wrona podczas prac konserwatorskich. 
fot. MLP
Wrona podczas prac konserwatorskich.
fot. MLP

Eksponaty zostały poddane kompleksowej konserwacji, obejmującej m.in. oczyszczenie wszystkich elementów, odtworzenie brakujących części, przepłótnienie i polakierowanie konstrukcji. Z dokumentacjami fotograficznymi prac konserwatorskich, można zapoznać się na stronie internetowej MLP, w zakładce Zbiory – podstrony Komar i Wrona.

Podobnie jak Wrona, również IS-B Komar 49 eksponowany był pod dachem Hangaru Głównego MLP.
fot. Marek Chmiel
Podobnie jak Wrona, również IS-B Komar 49 eksponowany był pod dachem Hangaru Głównego MLP.
fot. Marek Chmiel
Po zakończeniu prac konserwatorskich Komar zaprezentuje się w nowym, choć również historycznym malowaniu.
fot. MLP
Po zakończeniu prac konserwatorskich Komar zaprezentuje się w nowym, choć również historycznym malowaniu.
fot. MLP

Prace konserwatorskie zakończyły się na przełomie listopada i grudnia bieżącego roku, a spodziewany powrót szybowców na ekspozycję stałą to przełom marca i kwietnia przyszłego roku.

Projekt „Renowacja kolekcji unikatowych szybowców Muzeum Lotnictwa Polskiego – etap I: WWS Wrona bis i IS-B Komar 49” został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego kwotą 53 280 zł przy całkowitej wartości projektu wynoszącej 67 736,03 zł. Szybowce zostaną przekazane na ekspozycję stałą w marcu 2023 r.

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów lotniczych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, Międzynarodowych Pikników Lotniczych w Góraszce, Bielsku-Białej, krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 25 lat współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

Lightwing AC4. fot: Lightwing

GB Aircraft przedstawicielem Lightwing Aircraft w Polsce

GB Aircraft został przedstawicielem szwajcarskiej firmy Lightwing Aircraft na Polskę. Lightwing AC4 to dwumiejscowy górnopłat …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *