W Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie zakończyła się renowacja dwóch zabytkowych szybowców – WWS Wrona bis i IS-B Komar 49.
Wrona to szybowiec do szkolenia podstawowego, skonstruowany przez Antoniego Kocjana, używany w latach 30, natomiast Komar to szybowiec treningowo-wyczynowy, opracowany przez Antoniego Kocjana w 1933 r., produkowany przed wybuchem wojny i w udoskonalonej postaci również po jej zakończeniu.
Eksponaty zostały poddane kompleksowej konserwacji, obejmującej m.in. oczyszczenie wszystkich elementów, odtworzenie brakujących części, przepłótnienie i polakierowanie konstrukcji. Z dokumentacjami fotograficznymi prac konserwatorskich, można zapoznać się na stronie internetowej MLP, w zakładce Zbiory – podstrony Komar i Wrona.
Prace konserwatorskie zakończyły się na przełomie listopada i grudnia bieżącego roku, a spodziewany powrót szybowców na ekspozycję stałą to przełom marca i kwietnia przyszłego roku.
Projekt „Renowacja kolekcji unikatowych szybowców Muzeum Lotnictwa Polskiego – etap I: WWS Wrona bis i IS-B Komar 49” został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego kwotą 53 280 zł przy całkowitej wartości projektu wynoszącej 67 736,03 zł. Szybowce zostaną przekazane na ekspozycję stałą w marcu 2023 r.