Rotax 916iS/c debiutuje na Sun 'n Fun. fot: BRP-Rotax

Rotax  916iS/c debiutuje na Sun 'n Fun

BRP-Rotax wprowadza na rynek nowy zespół napędowy  – Rotax 916iS/c, który zadebiutował 28 marca 2023 r. na targach SUN ‘n FUN Aerospace Expo w Lakeland na Florydzie.

Nowy układ napędowy jest wyposażony w całkowicie elektroniczną technologię iS, która zapewnia większą wydajność oraz uproszczoną konserwację i serwisowanie. Oznacza to, że wybór silnika do konserwacji i naprawy można przeprowadzić za pomocą systemu BUD Aircraft (BRP Utility and Diagnostic Software for Rotax Aircraft Engines), podobnie jak w przemyśle motoryzacyjnym. TBO (czas między przeglądami) w momencie wprowadzenia produktu na rynek wynosi 2000 godzin.

Przy masie 85,8 kg i mocy 160 KM, 916iS/c oferuje niespotykany dotąd stosunek mocy do masy w segmencie lekkich samolotów i jest dostępny z imponującą opcją 24-woltową, zapewniającą obsłużenie większej ilości awioniki i funkcji kokpitu oraz wygodę, co sprawia, że doskonale nadaje się do samolotów czteromiejscowych i dwumiejscowych o wysokich osiągach.

„Wprowadzenie na rynek modelu 916iS/c to kolejny dowód naszego zaangażowania w opracowywanie przełomowych technologii i tworzenie najbardziej zaawansowanych układów napędowych. Dzięki 916iS/c odpowiadamy na niezaspokojone potrzeby klientów i żyjemy zgodnie z filozofią innowacji naszej długoletniej firmy” — powiedział Peter Ölsinger, dyrektor generalny BRP-Rotax i wiceprezes ds. sprzedaży, marketingu i komunikacji Rotax Propulsion Systems.

BRP-Rotax oferuje 916iS/c również jako alternatywny napęd dla lotów IFR (Instrument Flight Rules), jak również dla lotów komercyjnych, na przykład dla szkół lotniczych i prywatnych pilotów. Osiągi 916iS/c pozwalają na skrócenie startu i bardziej strome opadanie przy zachowaniu maksymalnej wydajności w locie przelotowym. Aby zwiększyć elastyczność, silnik jest wyposażony w technologię wielopaliwową (dla MOGAS i AVGAS), która umożliwia stosowanie zarówno klasycznego paliwa silnikowego, jak i paliwa lotniczego.

Silnik jest już dostępny na całym świecie za pośrednictwem oficjalnej autoryzowanej sieci dealerów BRP-Rotax.

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

Wnętrze kabiny pasażerskiej Boeinga 737 MAX Alaska Airlines (lot 1282) po lądowaniu. fot. CNN

737 MAX 9 zawieszone po awarii lotu Alaska Airlines 1282

Boeing 737 MAX 9 linii Alaska Airlines lądował awaryjnie krótko po starcie z Portland w …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

100-lecie L.O.P.P