Nowy Carbon Cub UL z Rotaxem 916iS/c. fot: CubCrafters

Nowy Carbon Cub UL z Rotaxem 916iS/c

Firma CubCrafters podczas tegorocznych targów Sun n’ Fun zaprezentowała 28.03 br. prototyp nowego wariantu jej sztandarowego modelu Carbon Cub, o roboczej nazwie Carbon Cub UL.

Firma zainwestowała w kilka nowych technologii, aby Carbon Cub UL był jeszcze lżejszy i miał lepsze osiągi niż jego poprzednik, Carbon Cub SS. Nowy samolot jest wyposażony w technologię wielopaliwową (MOGAS i AVGAS), w pełni spełnia normy ASTM i może przewozić 2 dorosłe osoby z pełnym ładunkiem paliwa i rozsądną ilością bagażu przy masie startowej 600 kg. Kluczem do rozwoju nowego samolotu jest współpraca CubCrafters z BRP-Rotax, która wprowadza na rynek swój nowy 160-konny turbodoładowany silnik Rotax 916iS/c.

Carbon Cub został po raz pierwszy wprowadzony na rynek w 2009 roku i był niesamowitym samolotem zarówno dla CubCrafters, jak i dla całej społeczności backcountry. Na nowo zdefiniował oczekiwania w całej branży dotyczące tego, jaki powinien być lekki samolot STOL. Teraz wyobrażamy sobie Carbon Cub na nowo, wprowadzając najnowsze kompozyty pre-preg, więcej komponentów tytanowych i innowacyjne techniki produkcji, a także najlepsze nowe technologie silnika i awioniki, aby uzyskać jeszcze większą wydajność i wszechstronność. ” — powiedział Patrick Horgan, prezes i dyrektor generalny CubCrafters.

Wersja produkcyjna nowego samolotu ma być produkowana w fabryce CubCrafters w Yakima w stanie Waszyngton. Będzie przetestowana i certyfikowana, jako lekki samolot sportowy (LSA), ale będzie również spełniać wymagania kategorii Ultralight w wielu międzynarodowych jurysdykcjach.

Jeszcze przed oficjalną premierą Carbon Cub UL na Sun n’ Fun można było zobaczyć w akcji demonstratora tej konstrukcji na początku tego miesiąca w Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Właśnie na takim Carbon Cubie UL, napędzanym jednak ze względu na specyficzne warunki lotu silnikiem Continental Titan™ X-340 z instalacją NOS, Łukasz Czepiela pomyślnie wylądował i ponownie wystartował z lądowiska dla śmigłowców o średnicy 27 metrów, zawieszonego 56 pięter nad ziemią na szczycie hotelu Burj Al Arab w Dubaju.

CubCrafters będzie przyjmować depozyty i opcje Carbon Cub UL począwszy od targów Sun n’ Fun, ale biorąc pod uwagę obecną ilość zamówień firmy na nowe samoloty, pierwsze dostawy do konsumentów spodziewane są na początku 2025 roku.

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

Samoloty Daher Kodiak i TBM. fot. Daher

Daher ogłosił wyniki sprzedaży za rok 2023

Daher poinformował o dostarczeniu łącznie 74 samolotów jednosilnikowych samolotów turbośmigłowych TBM (56 TBM 960 i …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

100-lecie L.O.P.P