eVTOL VX4 Vertical Aerospace. fot.: Vertical Aerospace

Vertical Aerospace uzyskała DOA CAA

Urząd Lotnictwa Cywilnego Zjednoczonego Królestwa (CAA UK) przyznał firmie Vertical Aerospace pierwsze w historii świadectwo DOA (Design Organization Approval) dla statków powietrznych eVTOL dla jej VX4, który po uzyskaniu na specjalnych warunkach zezwolenia brytyjskiego CAA we wrześniu 2022 roku wykonał pierwsze loty testowe.

„Jestem niezmiernie dumny, że Vertical jest pierwszą brytyjską firmą zajmującą się samolotami elektrycznymi w historii, która otrzymała DOA od brytyjskiego organu nadzoru lotniczego. Ta zgoda jest kluczowym krokiem naprzód w naszej misji dekarbonizacji podróży lotniczych i wprowadzenia na rynek pierwszego samolotu elektrycznego w Wielkiej Brytanii” – powiedział Stephen Fitzpatrick, założyciel i dyrektor generalny (CEO) firmy Vertical Aerospace.

Dzięki temu firma może kontynuować prace w nad uzyskaniem certyfikatu typu (TC) CAA, a także FAA, EASA i JCAB. eVTOL VX4 będzie w stanie przewieźć czterech pasażerów i jednego pilota na odległości do 160,9 km. Firma ma już ponad 1400 zamówień na VX-4 od różnych klientów, w tym American Airlines, Virgin Atlantic, Japan Airlines, brazylijskiego GOL i innych.

eVTOL VX4 Vertical Aerospace. fot.: Vertical Aerospace
eVTOL VX4 Vertical Aerospace
fot.: Vertical Aerospace

Tymczasem Garry Lathey, kierownik ds. projektowania i certyfikacji brytyjskiego CAA, dodał, że przyznanie pierwszego w historii DOA producentowi eVTOL podkreśla zaangażowanie Wielkiej Brytanii w uczynienie z kraju „kluczowego miejsca docelowego dla innowatorów lotniczych”.

„Ważne jest również, aby ta praca miała międzynarodowy wpływ, dlatego we wszystkich naszych wysiłkach dążymy do współpracy z innymi organami regulacyjnymi na całym świecie, aby wspierać przyszłość lotów eVTOL i utrzymywać wysokie standardy bezpieczeństwa, których oczekuje społeczeństwo” – podsumował Lathey .

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

Model Aurora Flight Sciences X-Plane w trakcie badań w tunelu aerodynamicznym. Fot: Aurora Flight Sciences

Samolot bez powierzchni sterowych

Amerykańska Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) zleciła Boeingowi opracowanie w ramach projektu Control of …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *