Hybrydowy samolot eVTOL SkyBus firmy Lyte Aviation ma przewozić 40 pasażerów. fot: Lyte Aviation

Hybrydowy eVTOL Lyte Aviation LA-44 SkyBus

Na konferencji Helicopter Investor która odbywała się w dniach 22 i 23 marca br. w Londynie , założyciel i dyrektor generalny Lyte Aviation, Freshta Farzam, ogłosił plany dotyczące budowy pary samolotów eVTOL dalekiego zasięgu i dużej pojemności, przeznaczonych zarówno do przewozu pasażerów, jak i ładunków.

Europejski start-up zamierza w ciągu najbliższych 24 miesięcy wyprodukować pełnowymiarowy prototyp LA-44 SkyBus, który ma przewozić do 40 pasażerów. SkyBus zaskakuje ilością nietypowych rozwiązań konstrukcyjnych i koncepcji eksploatacyjnych użytych przy jego projektowaniu. Pierwszym z nich jest zastosowany tandemowy układ skrzydeł i sposób rozmieszczania na nich silników napędowych. Komplety układ napadowy składać się będzie z aż 8 siników. Cztery silniki turbośmigłowe, zamontowane będą parami na każdym ze skrzydeł, a na każdej końcówce skrzydła zabudowany będzie silnik elektryczny z wodorowymi ogniwami paliwowymi zapewniający dodatkową moc. Kolejnym nieortodoksyjnym rozwiązaniem mającym zapewnić właściwości VTOL wprowadzonym w LA-44 jest układ przemiennopłata.

Hybrydowy samolot eVTOL SkyBus firmy Lyte Aviation mógłby przewozić pasażerów i towary do odległych obszarów bez infrastruktury lotniskowej. fot: Lyte Aviation
SkyBus mógłby przewozić pasażerów i towary do obszarów bez infrastruktury lotniskowej.
fot: Lyte Aviation

Podczas prac nad rozwojem konstrukcji Lyte Aviation będzie wykorzystywać istniejące silniki turbośmigłowe o mocy od 3500 do 5000 KM, które będą mogły działać zarówno na paliwie odrzutowym (Jet A), jak i zrównoważonym paliwie lotniczym (SAF). W tej konfiguracji napędowej SkyBus będzie miał zasięg 1000 kilometrów i maksymalną prędkość 300 km/h. Ostatecznym celem Lyte Aviation jest jednak przygotowanie hybrydowego przemiennopłata eVTOL, którego układ napędowy będzie czerpać energie z wodorowych ogniw paliwowych

 „Konwencjonalne, wysoce niezawodne samoloty turbośmigłowe są obecnie najlepszą opcją dla naszego programu, którego celem jest operowanie i tankowanie praktycznie w dowolnym miejscu przy obecnej infrastrukturze. Dzięki ciągłej ewolucji i oczekiwanym inwestycjom w globalną infrastrukturę, w tym porty lotnicze dla pionowzlotów i odnawialne źródła energii, w tym SAF oraz zielone elektrownie wodorowe i elektryczne, ambicją nasza jest, aby w przyszłości SkyBus stał się w pełni wodorowo-elektrycznym statkiem powietrznym”. – powiedział Farzam.

Firma Lyte Aviation zakłada, że wprowadzenie tandemowego przemiennopłata na rynek może dojść do skutku już w 2030 roku.

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

Próby EH216-S przeprowadzono w Jiulong Lake Park w Kantonie i Luogang Central Park w Hefei. fot. EHang

EHang EH216-S przeszedł testy komercyjne

Chińska firma zajmująca się technologią lotnictwa autonomicznego EHang ogłosiła 2.01 br. rozpoczęcie komercyjnych testów w …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

100-lecie L.O.P.P