Na konferencji Helicopter Investor która odbywała się w dniach 22 i 23 marca br. w Londynie , założyciel i dyrektor generalny Lyte Aviation, Freshta Farzam, ogłosił plany dotyczące budowy pary samolotów eVTOL dalekiego zasięgu i dużej pojemności, przeznaczonych zarówno do przewozu pasażerów, jak i ładunków.
Europejski start-up zamierza w ciągu najbliższych 24 miesięcy wyprodukować pełnowymiarowy prototyp LA-44 SkyBus, który ma przewozić do 40 pasażerów. SkyBus zaskakuje ilością nietypowych rozwiązań konstrukcyjnych i koncepcji eksploatacyjnych użytych przy jego projektowaniu. Pierwszym z nich jest zastosowany tandemowy układ skrzydeł i sposób rozmieszczania na nich silników napędowych. Komplety układ napadowy składać się będzie z aż 8 siników. Cztery silniki turbośmigłowe, zamontowane będą parami na każdym ze skrzydeł, a na każdej końcówce skrzydła zabudowany będzie silnik elektryczny z wodorowymi ogniwami paliwowymi zapewniający dodatkową moc. Kolejnym nieortodoksyjnym rozwiązaniem mającym zapewnić właściwości VTOL wprowadzonym w LA-44 jest układ przemiennopłata.
Podczas prac nad rozwojem konstrukcji Lyte Aviation będzie wykorzystywać istniejące silniki turbośmigłowe o mocy od 3500 do 5000 KM, które będą mogły działać zarówno na paliwie odrzutowym (Jet A), jak i zrównoważonym paliwie lotniczym (SAF). W tej konfiguracji napędowej SkyBus będzie miał zasięg 1000 kilometrów i maksymalną prędkość 300 km/h. Ostatecznym celem Lyte Aviation jest jednak przygotowanie hybrydowego przemiennopłata eVTOL, którego układ napędowy będzie czerpać energie z wodorowych ogniw paliwowych
„Konwencjonalne, wysoce niezawodne samoloty turbośmigłowe są obecnie najlepszą opcją dla naszego programu, którego celem jest operowanie i tankowanie praktycznie w dowolnym miejscu przy obecnej infrastrukturze. Dzięki ciągłej ewolucji i oczekiwanym inwestycjom w globalną infrastrukturę, w tym porty lotnicze dla pionowzlotów i odnawialne źródła energii, w tym SAF oraz zielone elektrownie wodorowe i elektryczne, ambicją nasza jest, aby w przyszłości SkyBus stał się w pełni wodorowo-elektrycznym statkiem powietrznym”. – powiedział Farzam.
Firma Lyte Aviation zakłada, że wprowadzenie tandemowego przemiennopłata na rynek może dojść do skutku już w 2030 roku.