Prezentowane na konferencji konstrukcje Antoniego Kocjana motoszybowiec Bąk II i szybowiec IS-B Komar 49. fot. Oliwia Bonarek

Antoni Kocjan i jego konstrukcje

Niemal 180 osób przybyło na zorganizowaną przez Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie konferencję naukową towarzyszącą otwarciu wystawy pt. „Antoni Kocjan i jego konstrukcje”. Spotkanie rozpoczął Dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, Tomasz Kosecki, który powitał przybyłych i wygłosił krótki wstęp do konferencji.

Publiczność słuchająca wykładu na temat systemu szkolenia szybowcowego w latach 1930-1939. fot. Stanisław Guzik
Wykład dyr. Tomasza Koseckiego, w którym przedstawił system szkolenia szybowcowego w latach 1930-1939
fot. Stanisław Guzik

Podczas konferencji wygłoszonych zostało 8 interesujących prelekcji. Pierwsza cześć niemal w całości poświęcona była życiu i działalności Antoniego Kocjana, nie tylko jako pilota i konstruktora lotniczego, ale także bohatera wojennego, więźnia obozu Auschwitz, współpracownika wywiadu AK oraz kwestiom związanym z powstawaniem i rozwojem systemu szkolenia szybowcowego w latach 1930-1939, którą przedstawiła Pani Ewa Wołoszyn, instruktor Miejskiego Ośrodka Kultury w Olkuszu. Kolejny wykład poprowadził Tomasz Kosecki, w którym przedstawił system szkolenia szybowcowego w latach 1930-1939. Swoje wystąpienie zakończył seansem krótkiego, archiwalnego nagrania z okresu międzywojennego pt. „Szybowiec szkolny w budowie i w locie”.

Podczas przerwy miął miejsce uroczysty wernisaż wystawy „Antoni Kocjan i jego konstrukcje”, który poprowadziła kustosz Ewa Cuber-Strutyńska, Kierownik Działu Zbiorów i Główny Inwentaryzator Zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Dalsza część wystąpień dotyczyła już samych szybowców, ze szczególnym uwzględnieniem konstrukcji autorstwa Antoniego Kocjana. O szybowcach z sądeckich warsztatów z lat 1932-1939 opowiedział Pan Leszek Zakrzewski z Polskiego Towarzystwa Historycznego Oddział Nowy Sącz. Następnie dr hab. Krzysztof Mroczkowski przedstawił proces renowacji szybowca WWS Wrona Bis, kładąc szczególny nacisk na problemy konserwatorskie, na jakie natrafili pracownicy MLP w trakcie remontowania eksponatu.

WWS Wrona Bis była też tematem prezentacji inst. pil. Michała Ombacha, członka PKBWL. fot. Stanisław Guzik
WWS Wrona Bis była też tematem prezentacji inst. pil. Michała Ombacha, członka PKBWL.
fot. Stanisław Guzik

Pan Marcin Musiał z Zakładów Szybowcowych „Jeżów”, podzielił się swoim doświadczeniem związanym z rekonstrukcją szybowców ze szczególnym uwzględnieniem szybowca IS-B Komar. Drugą część konferencji zakończyło wystąpienie Pana Jana Borowskiego pomysłodawcy, założyciela i fundatora Fundacja Zabytki Polskiego Nieba dotyczące szczegółów rekonstrukcji motoszybowca Bąk, który pojawił się gościnnie na wystawie i był dostępny dla zwiedzających do 14 kwietnia.

Replika motoszybowca Bąk na wystawie poświęconej konstrukcją Antoniego Kocjana. fot. Stanisław Guzik
Replika motoszybowca Bąk na wystawie poświęconej konstrukcją Antoniego Kocjana.
fot. Stanisław Guzik

Kilka migawek z konferencji i wernisażu wystawy, o której więcej napisano na stronach Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

fot. PKBWL

Katastrofa w Chrcynnie – wstępny raport PKBWL

Po miesiącu od katastrofy samolotu Cessna 208B (SP-WAW), do którego doszło 17 lipca 2023 r. …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *