Niemal 180 osób przybyło na zorganizowaną przez Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie konferencję naukową towarzyszącą otwarciu wystawy pt. „Antoni Kocjan i jego konstrukcje”. Spotkanie rozpoczął Dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, Tomasz Kosecki, który powitał przybyłych i wygłosił krótki wstęp do konferencji.
Podczas konferencji wygłoszonych zostało 8 interesujących prelekcji. Pierwsza cześć niemal w całości poświęcona była życiu i działalności Antoniego Kocjana, nie tylko jako pilota i konstruktora lotniczego, ale także bohatera wojennego, więźnia obozu Auschwitz, współpracownika wywiadu AK oraz kwestiom związanym z powstawaniem i rozwojem systemu szkolenia szybowcowego w latach 1930-1939, którą przedstawiła Pani Ewa Wołoszyn, instruktor Miejskiego Ośrodka Kultury w Olkuszu. Kolejny wykład poprowadził Tomasz Kosecki, w którym przedstawił system szkolenia szybowcowego w latach 1930-1939. Swoje wystąpienie zakończył seansem krótkiego, archiwalnego nagrania z okresu międzywojennego pt. „Szybowiec szkolny w budowie i w locie”.
Podczas przerwy miął miejsce uroczysty wernisaż wystawy „Antoni Kocjan i jego konstrukcje”, który poprowadziła kustosz Ewa Cuber-Strutyńska, Kierownik Działu Zbiorów i Główny Inwentaryzator Zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
Dalsza część wystąpień dotyczyła już samych szybowców, ze szczególnym uwzględnieniem konstrukcji autorstwa Antoniego Kocjana. O szybowcach z sądeckich warsztatów z lat 1932-1939 opowiedział Pan Leszek Zakrzewski z Polskiego Towarzystwa Historycznego Oddział Nowy Sącz. Następnie dr hab. Krzysztof Mroczkowski przedstawił proces renowacji szybowca WWS Wrona Bis, kładąc szczególny nacisk na problemy konserwatorskie, na jakie natrafili pracownicy MLP w trakcie remontowania eksponatu.
Pan Marcin Musiał z Zakładów Szybowcowych „Jeżów”, podzielił się swoim doświadczeniem związanym z rekonstrukcją szybowców ze szczególnym uwzględnieniem szybowca IS-B Komar. Drugą część konferencji zakończyło wystąpienie Pana Jana Borowskiego pomysłodawcy, założyciela i fundatora Fundacja Zabytki Polskiego Nieba dotyczące szczegółów rekonstrukcji motoszybowca Bąk, który pojawił się gościnnie na wystawie i był dostępny dla zwiedzających do 14 kwietnia.
Kilka migawek z konferencji i wernisażu wystawy, o której więcej napisano na stronach Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.