20. lecie napędów Motoroma

20. lecie napędów Motoroma

W 2022 roku warszawska firma Motoroma obchodziła 20-lecie działalności związanej z produkcją silników i napędów paralotniowych. Rocznica ta stanowi doskonałą okazje dla podsumowania dotychczasowej jej działalności.

Pierwszy napęd MOTOROMA
Pierwszy napęd paralotniowy firmy Motoroma.

Pierwsze silniki wytwarzano w Motoromie z części motocyklowych, bazując na własnej konstrukcji karterach dostosowanych do potrzeb napędów lotniczych. Kartery były odlewane, a następnie obrabiane i malowane, obecnie wykonuje się je na obrabiarkach CNC, dzięki czemu, przy podobnej wytrzymałości są znacznie lżejsze. Stosowane początkowo w silnikach Motoromy wały korbowe pochodziły z popularnych włoskich skuterów i charakteryzowały się skokiem 52 mm. Obecnie wytwarzane są one na zamówienie w portugalskiej firmie Jasil, mają skok 54 mm, wzmocnione czopy pod łożyska 25 mm oraz czop stopki korbowodu 22 mm

Podobną ewolucję przeszły tłumiki do napędów. Pierwsza seria miała tłumiki spawane, umiejscowione pod silnikiem. Część wytłumiająca miała średnicę 50 mm i była anodowana na złoty kolor, od 3 lat stosuje się bardziej efektywne końcówki tłumika o średnicy 60 mm przypominające wyglądem karbon. Zmodernizowany układ wydechowy może pracować nad lub silnikiem. Początkowo część rezonansowa tłumika miała jeden przegub, od kilku lat stosuje się w dwa przeguby. Do silników z cylindrem poziomym lub pod kątem 45 wylotem gazów skierowany jest do dołu, co znacznie wycisza jego pracę.

Silnik RK1-180 45
Silnik RK1-180 45 z nowym typem tłumik.
Silnik RK1-180LC z chłodzeniem wodnym.
Silnik RK1-180LC z chłodzeniem wodnym.

Modernizacji ulegał także układ rozruchowy silnika, w cylindrze wykonywany jest obecnie otwór dekompresyjny oraz powiększono średnicę koła rozruchowego, zmiany te pozwoliły m.in. na zredukowanie siły niezbędnej do ręcznego rozruchu w stopniu umożliwiającym wykonanie go nawet podczas lotu. Podobne zmiany zastosowano w przypadku rozruszników elektrycznych – poprzez zwiększenie liczby zębów koła rozrusznika i współpracującego z nim koła na wale korbowym. Rozruch jest teraz znacznie łatwiejszy – pomimo wysokiego stopnia sprężania obecnych silników. Obecnie produkowane napędy występują w wersjach z rozruchem ręcznym lub z elektrycznym, z silnikiem o cylindrze skierowanym w dół, poziomo lub pod kątem 45 stopni. Zbiornik paliwa mają pojemności 12 lub 15 l. W ofercie znajdują się zarówno napędy z silnikami chłodzonymi powietrzem, jak i cieczą.

Kosze do napędów wykonuje się z rurek aluminiowych o podwyższonej wytrzymałości, z ringiem pojedynczym lub podwójnym. Standardowo napędy Motoroma wyposażane są w śmigło karbonowe – 2 lub 3 łopatowe. Jeśli chodzi o uprzęże, oferuje się nabywcom atestowany sprzęt firmy Dudek Paragliders. W przypadku zawieszenia, montowane są wersje kosza z podwieszeniem górnym lub dolnym.

Trajka z napędem Motoroma i koszem dwuringowym. fot: Motoroma
Trajka z napędem Motoroma i koszem dwuringowym.
Inż. Roman Kapler – założyciel oraz właściciel firmy Motoroma – w trakcie testów wytrzymałościowych produkowanych obecnie napędów RK1-180.

W ramach przepisów ujętych w Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 kwietnia 2018 roku – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków, przeprowadzono testy wytrzymałościowe produkowanych obecnie napędów RK1-180. Testy odbyły się przy obciążeniu 4G i wadze pilota do 115 kg. Uwzględniając wagę poszczególnych elementów, obciążono kompletny napęd siłą 5985 N, czas trwania obciążenia był dłuższy niż 10 minut. Podczas testu napęd nie uległ zniszczeniu.

Pierwsze silniki z 2002 roku.

Motoroma nie zapomina o posiadaczach starszych wersji swoich silników, wszystkie zmiany i usprawnienia są implementowane w taki sposób, aby mogły być zastosowanie we wszystkich poprzednio wyprodukowanych silnikach – nawet tych z 2002 roku.

Pierwszy silnik 2 cylindrowy Bokser 350 ccm
Pierwszy Bokser 350 ccm.

Autor: inż. Roman Kapler
Zdjęcia: Motoroma

Sprawdź też

XXV Międzynarodowy Zlot Przyjaciół Lotnictwa 2024. fot. Marek Chmiel

Mazury Air Show 2024 – list otwarty Prezesa AKJ

Tegoroczna edycja Mazury AirShow nawiązuje do wieloletniej tradycji spotkań środowiska lotniczego na należącym do Aeroklubu …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

100-lecie L.O.P.P